گیم پلی Dark souls 1

تجربه‌ی بازی Dark souls 1 در سال 2020

نقد و بررسی بازی Dark Souls

مقدمه

سلام خدمت دوستان عزیز یه موضوعی این اواخر منو خیلی اذیت می‌کرد. این که در بازی‌های جدید چالش خیلی خاصی وجود نداره و عملا مفهوم بازی از بین رفته و بازی‌ها عملا خیلی با فیلم سینمایی فرقی ندارن. توی بازی‌هایی نظیر Witcher، Red dead redemption و غیره ( که ما به هیچ وجه منکر شاخ بودنشون نیستیم.) سازنده‌های بازی بیشتر رو چالش برانگیز کردن داستان مانور دادن، نه روی چالش برانگیز کردن بازی. اکثر این بازی‌ها رو میشه با اسپم کردن یه ‌دکمه ( کلیک چپ ) به پیش برد و از داستان و مناظر لذت برد. بازی‌های قدیمی نسبت به بازی های جدید خیلی چالش برانگیزتر بودن و هر چی که جلو رفتیم بازی‌ها به سمت ساده تر شدن حرکت کردن.

dark souls سخت‌ترین بازی از نگاه کاربران

یه مدت قبل از یکی از دوستان پرسیدم که چرا بازی‌ها اینطوری شدن؟! بعدش سرچ کردیم دیدیم که تو هر سایتی بازی ‌Dark Souls رو به عنوان سخت ترین بازی معرفی کردن. نظرات کاربران رو هم که می‌خوندیم می‌دیدیم که همه دارن از سختی بازی گریه می‌کنند. غیر از اون دیدیم که بازی ساخته‌ی یه شرکت ژاپنیه. این ژاپنی ها هم که با هیچ کس شوخی ندارن. پس من با علم به این که این بازی، یه بازی سخته اونو نصب کردم. از اولین نسخه هم شروع کردم و با ذوق و شوق شروع کردم به بازی کردن.

ضد حال در شروع بازی

وقتی وارد بازی شدم یه سینماتیک خیلی سمی همون اول کار پخش شد. نزدیک 3 دقیقه فیلم که تقریبا هیچ چیز از اون نمی‌فهمیم. واقعا عجیبه. سازنده‌های بازی انتظار داشتن که از اون ویدئو ما چی بفهمیم. من ویدئو رو در ادامه قرار دادم تا شما خودتون نظر بدین. چیزی که در انتها دستگیر من شد. اینه که ما یه موجود undead هستیم و الان در یک زندان گیر افتادیم. اما همین‌جور یهویی یه نفر میاد مارو از زندان نجات می‌ده. و بازی از این نقطه شروع میشه. کم‌کم دکمه‌ها و تکنیک‌های مبارزه رو به ما یاد می‌ده. با توجه به این که من می‌دونستم این بازی خیلی سخت و پیچیده‌ست این آموزش هارو جدی گرفتم و کامل همشونو یاد گرفتم. آخر آموزش ها ما با یه غول Boss درگیر می‌شیم که خیلی سخت نیست و آموزش‌ها با صحت و سلامتی تموم می‌شن و وارد مرحله‌ی اصلی می‌شیم.


مرگ مرگ مرگ مرگ

بعد از این که آموزش ها تموم شدن من یه مقدار تو مپ چرخیدم. دو سه تا سلاح و این طور چیزا پیدا کردم و با اولین دشمن روبه‌رو شدم. دو تا اسکلت ساده بودن. به نظر میومد ضعیف ترین موجودات بازی باشن. رفتن که باهاشون درگیر بشم. 2 ثانیه نکشید که مردم. نفری یه ضربه و تمام. ناامید نشدم بعدش چند بار دیگه تلاش کردم. سعی کردم با این ور اون‌ور پریدن بکشمشون ولی بازم نشد. خیلی بیش از حد قوی بودن.بعد از این موضوعات سلاحمو عوض کردم و از گرز استفاده کردم و سعی کردم تک‌تک گیرشون بندازم این جوری شد که تونستم یه مقدار لول‌آپ شم. بعد یکی دو ساعت بازی آدم دلش می‌خواد زمین و زمان رو فحش بده. آخه این چه مسخره بازی‌ایه؟ سه چهار تا اسکلتم نمی‌شه کشت. لول‌آپ‌ها ظاهرا هیچ تاثیر خاصی نداشتن. جنگیدن اصلا ساده تر نمی‌شد. اما لحظه‌ای که گرزم خراب شد دیگه کلا ناامید شدم و می‌خواستم لپ‌تاپو پرت کنم تو کوچه. این بازی واقعا روی اعصاب بود. کشیدم بیرون از بازی و رفتم به کار و زندگیم رسیدم.

همون اوایل بازی کاملا سعی میشه که حس ناامیدی رو به انسان منتقل کنه. با هرکی صحبت کنی جوری باهات صحبت می‌کنه که انگار امثال تو رو زیاد دیده و هر کی سعی کرده شکست خورده. یه مقدار که تو بازی جلو بری، خود آدم هم به این نتیجه می‌رسه که بهتر بود تو همون زندون بمونه تا بیاد این جا اینقد عذاب بکشه.

من شاید خیلی حواس‌پرت باشم، اما من رو هر تبلیغی که کلیک نمی‌کنم

تو این همه راه اومدی، حالا میگی کلیک نمی‌کنی؟!!!

'

من کلیک می‌کنم

به مرور سختی بازی کم‌تر میشه

یه روز دیگه از روی بیکاری برگشتم سراغ بازی،‌ اول از همه گشتم ببینم بازی تنظیمات easy داره یا نه. هر چقدر گشتم چیزی هم پیدا نکردم. بعد دوباره رفتم تو بازی اما این سری سعی کردم مپو بگردم شاید یه سلاح مناسب دیگه باشه. همین طوری رفتم که یه راه دیگه پیدا کردم. موجودات این مسیر خیلی ضعیف‌تر بودن و خیلی هم بهتر روح (Soul) می‌دادن ( روح توی این بازی برای انواع لول‌آپ‌ها استفاده میشه. ) این مسیر جدید خیلی راحت‌تر بود و بازی به خوبی پیش می‌رفت. یه مقدار که تو بازی وقت گذروندم دیدم که بازی یه مسیری رو برای آدم در نظر گرفته که سختی اون مسیر معقوله و فقط غول‌های بازی یه مقدار دردسرساز هستن.

روش بازی تقریبا به این صورته که باید از جنگیدن با موجودات قوی‌تر از خودت اجتناب کنی و سعی کنی از همون مسیری که سازنده‌های بازی برات در نظر گرفتن حرکت کنی. این طور بازی نسبتا راحت‌تر میشه. مخصوصا وقتی که آهنگری رو پیدا می‌کنیم.

داستان بی داستان

 یه موضوعی هست که میره رو اعصاب آدم. اونم اینه که ما این همه زحمت می‌کشیم این همه غول و اینارو می‌کشیم اما داستان اصلا جلو نمیره. اصلا داستانی وجود نداره که بخواد جلو بره. خیلی زود آدم از بازی زده میشه و میکشه کنار. تم بازی هم که کاملا دارکه و قشنگ حال آدمو می‌گیره. فضای داغون و ناامیدکننده‌ش میتونه هر کسی رو به زانو در بیاره. آدم هزاران بار میمیره. و هر بار که بمیری همه چی از نو شروع میشه. اصلا شعار خود بازیه که می‌گه:

Every end is a new beginig.

هر پایانی خودش یه آغاز جدیده.

بازی Dark souls ناامیدی بی پایان

در کل من این بازی رو فقط به کسایی پیشنهاد می‌کنم که اعصابشونو از سر راه آوردن یا وقت اضافی زیاد دارن. این بازی واقعا حس ناامیدی رو به آدم منتقل می‌کنه. 

نکات مثبت بازی

اما بازی نقاط مثبتی هم داره. اصلی‌ترینش اینه که درگیری‌ها و لول‌آپ‌ها خیلی دقیق و زیبا طراحی شدن. من این موضوع رو تو هیچ بازی دیگه‌ای مشاهده نکردم. این بازی مجبورت می‌کنه که درست بجنگی. اگه یاد نگیری که درست بجنگی حتی اگه لول خوبی هم داشته باشی باز هم کاری از پیش نمی‌بری. باید از سلاح مناسب و‌ روش جنگ مناسب در مقابل دشمن‌های مختلف استفاده کنی. نکته مثبت دیگه این که سختی بازی باعث میشه ترجیحا سعی کنی از دشمن‌ها دوری کنی و زیرزیرکی حرکت کنی. من اگه بتونم بدون درگیری با دشمن از یه جا رد شم سعی می‌کنم خودم رو درگیر نکنم. گرافیک بازی هم نسبت به سال انتشارش 2011 متوسطه. ( تازه من نسخه remaster هم بازی کردم.)

نتیجه‌گیری کلی

نقاط مثبت بازی:

درجه‌ی سختی چالش برانگیز

گیم پلی طولانی

دقیق بودن طراحی درگیری‌ها

نقاط منقی:

عدم وجود داستان مناسب ( یا شاید کلا داستانی وجود نداره. )

تنظیمات easy ندارد. البته به نظر من این نقطه ضعف محسوب نمی‌شد.

مرگ‌های بیش از حد و انتقال حس ناامیدی.

(به عنوان یک بازی نقش آفرینی) قابلیتSave  دستی ندارد.

شخصیت اصلی بازی دیالوگ ندارد (بقیه هم که تو بازی حرف می‌زنن چیز درست درمونی نمی‌گن.)

البته ما فقط اولین نسخه از این بازی رو امتحان کردیم ولی اگه بخوایم کلی بگیم این بازی رو پیشنهاد نمی‌کنیم و نظرمون نسبت بهش منفیه. این بازی هیچ حس مثبتی به انسان منتقل نمی‌کنه. شما هم اگه عین من به خاطر سخت بودن بازی وسوسه شدید بهتره که بیخیال بازی بشید.

روز‌تون پشم‌ریزون

حالا که لطف کردین پست رو تا آخر خوندین یه نظری هم برای ما ارسال کنید تا ما رو هم خوشحال کنید.

تجربه‌ی بازی ویچر  The Witcher 1 در سال 2019
تجربه‌ی بازی ویچر The Witcher 1 در سال 2019

در دوران قطعی اینترنت از اونجا که نمی شد  Gwent زد، ویچر 2 و ویچر 3 رو هم بازی کرده بودم و خوب سریال ویچر هم که هنوز نیومده، خماری بهم فشار آورد و مجبور شدم بازی ویچر 1 رو بریزم. بازی کردن یه بازی  open-world سال 2007 توی سال 2019 در نگاه اول یه مقدار سخته. گرافیک خسته، گیم پلی متفاوت از بازی‌های مشابه فعلی و سخت بودن بازی مثل بقیه ی بازی های قدیمی چالش های اصلی ایه که آدم انتظار اونا رو هنگ ...
مطالعه بیشتر

تجربه بازی Middle Earth Shadow of Mordor در سال 2021
تجربه بازی Middle Earth Shadow of Mordor در سال 2021

سری بازی‌های Middle Earth از معدود بازی‌های موفقی محسوب می‌شن که تو دنیای ارباب حلقه‌ها به وقوع می‌پیوندند. آقا پیتر جکسون با سه گانه‌های ارباب حلقه‌ها و هابیت انقدر سطح انتظارات رو برده بالا که گیمرا هر بازی ای رو با این حال و هوا نمی‌پسندن. با این حال همین که Middle Earth تونسته توی دنیای بازی‌ها جایی برا خودش دست و پا کنه نشون از کیفیت مناسب این بازی می‌ده. چی شد رفتم سراغ Middle Earth Shadow of Mo ...
مطالعه بیشتر

تجربه بازی Legend of Zelda Breath of the Wild روی PC توسط شبیه ساز Cemu
تجربه بازی Legend of Zelda Breath of the Wild روی PC توسط شبیه ساز Cemu

افسانه‌ی زلدا چی هست اصلا؟ مجموعه بازی‌های Legend of Zelda یکی از قدیمی‌ترین سری‌های بازی‌های کامپیوتریه که همواره به صورت انحصاری برای کنسول‌های نینتندو منتشر می‌شده. Breath of the Wild هم تازه‌ترین نسخه‌ی این مجموعه بازی‌هاست که تو سال 2017 در ژانر نقش آفرینی اکشن و با زاویه دوربین سوم شخص برای نینتندو Wii U و Switch منتشر شد و جوایز بسیار زیادی رو هم کسب کرد. زلدا؟ راستش تا حالا از نزدیک هم ندیدم، ...
مطالعه بیشتر

چرا باید با وجود این که بازی Witcher 3  وجود داره ما سراغ بازی Witcher 2 assassins of kings برویم؟
چرا باید با وجود این که بازی Witcher 3 وجود داره ما سراغ بازی Witcher 2 assassins of kings برویم؟

مقدمه بازی withcer 2 assassins of kings یک نقطه ضعف اساسی دارد و آن این است که کسانی که بازی witcher 3  را تجربه کرده باشند، شاید علاقه‌ای به تجربه بازی witcher 2  نداشته باشند و احساس کنند زمانی که یک بازی پشم‌ریزون مانند witcher 3  وجود دارد دیگر چه نیازی برای یک بازی که 4 سال زودتر عرضه شده است وجود دارد. این صحبت تا حدی درست است. اما هر کسی که قبلا حتی یک بازی از مجموعه ی ویچر را با ...
مطالعه بیشتر

بازی وارکرافت Warcraft Reforged یک فاجعه برای blizzard
بازی وارکرافت Warcraft Reforged یک فاجعه برای blizzard

مقدمه و تاریخچه‌ی وارکرافت بازی وارکرافت 3 در سال 2002 تحت دو   عنوان Warcraft 3 Reign of chaos و Warcraft 3 Frozen Throne عرضه شدند و در اون دوران برای خودشون غوغای زیادی به پا کردن. در اون زمان بازی وارکرافت نسبت به اکثر بازی‌های استراتژیک برتری داشت و به یکی از پر مخاطب‌ترین بازی‌های استراتژیک تبدیل شد. یک بازی استراتژیک زیبا که بر اساس رمان وارکرافت ساخته شده‌ بود. طراحی زیبا به علاوه داستان ...
مطالعه بیشتر

چرا ویچر ۱ بازی خیلی شاخیه و حتما باید اونو بازی کرد؟
چرا ویچر ۱ بازی خیلی شاخیه و حتما باید اونو بازی کرد؟

بازی  The Witcher 1  اولین بازی از مجموعه بازی های سری ویچره که در سال ۲۰۰۷ توسط شرکت معظم CD Projekt Red عرضه شد. با وجود این که ۱۳ سال از ساخت این بازی می گذره هنوز هم ویژگی هایی داره که می تونه شما رو جذب این بازی زیبا کنه. در ادامه به بررسی این ویژگی ها می پردازیم: آشنایی با دنیای ویچر   ممکنه شما اولین برخوردتون با دنیای ویچر بازی های ویچر ۲ یا ویچر ۳ باشه. این بازی ها از اون جا که ...
مطالعه بیشتر

دیدگاه‌ها

  1. در تاریخ

    @Abtin سلام دوست عزیز. من دربقیه ی سایت هاهم که نگاه می کردم همین نظر شما رو گفته بودند و نظر خیلی ها این بود که داستان بازی بی نظیره. واقعیت امر اینه که ظرفیت افراد مختلف متفاوته. هر کسی حوصله ی این روایت کند داستانی رو نداره. به عنوان مثال خود من بعد از 30 ساعت بازی جیز خاصی از داستان بازی دستگیرم نشد. باید یه داستان باشه که به آدم انگیزه بده دوباره بره با غول های 100 برابر قوی تر از خودش بجنگه. به نظر من باید حداقل 20 درصد داستان همون اوایل بازی روایت بشه. دیگه خیلی دارن به بازیکن سخت میگیرن. بازی برای قشر خاصی ساخته شده و هر کسی نمیتونه ازش لذت ببره.

    4678
  2. در تاریخ

    با سلام ، اشتباه نکنید، داستان این بازی شاهکار ، ولی نحوه ی روایت داستان بطور متفاوته و یه داستان سر راست نیست که با سینماتیک ها ، کات سین ها و همچنین دیالوگ های ان پی سی ها گفته بشه ، روایت داستان با استفاده از محیط بازی و ایتم ها و ... هست و اینکه هر پلیری میتونه درک خودشو حتی داشته باشه

    4677
دیدگاه خود را وارد کنید.
"یک به علاوه پنج"