هک شدن بازی‌های ویچر و سایبرپانک

سرقت سورس کد بازی‌های ویچر 3، سایبرپانک 2077 و Gwent طی حملات سایبری به CD Projekt Red

geralt of rivia in cyberpunk 2077

چی شد کد ویچر و سایبرپانک دزدیده شد؟

در یکی دو روز اخیر از طریق حساب توییتر شرکت CD Projekt Red با خبر شدیم که گروهی از هکر‌ها توانسته‌اند با حمله‌ی سایبری به سرورهای این شرکت و بدست آوردن دسترسی به کامپیوتر‌های داخلی این شرکت، Source Code یا به فارسی کد منبع بازی‌های Cyberpunk 2077، Gwent و The Witcher 3: Wild Hunt اونم نه تنها ویچر 3 ای که تو بازار موجوده، بلکه نسخه‌ی بهینه یافته‌اش که برای PS5 و Xbox Series X و کامپیوترهای شاخ قراره منتشر بشه رو سرقت کنند. علاوه بر این‌ها سرورهای شرکت رو هم رمزگذاری کردند و بهشون این نامه رو فرستادند و ظرف نهایت 48 ساعت، از اون ها درخواست مذاکره برای مبلغ بسیار زیادی پول به عنوان باج در ازای نفروختن این سورس کدها کردند.

پاسخ CD Projeck Red

شرکت CD Projekt Red در جوابیه ای که به صورت عمومی در توییتر منتشر کرد، ضمن تایید این حملات اعلام کرد که به هیچ وجه حاضر نیست این باج رو بپردازه و قراره گرالت رو با استفاده از جادوی سیاه دوباره زنده کنه تا بتونه با استفاده از Witcher Sense و حس ردیابی ای که داره دنبال سارق‌ها بگرده و بلایی که سر Wild Hunt آورد رو سر هکر‌ها بیاره و دهنشون رو سرویس کنه. حتی اگه گرالت ناموفق بود، می‌تونن جان ویک، ببخشید جانی سیلورهند رو خبر کنن و دنبال هکرها بفرستن! جدا از شوخی مسئولان شرکت در حال حاضر با استفاده از متخصصین جرم شناسی رایانه‌ای در حال ردیابی سرقت‌ها هستند و البته اعلام کردند که هیچ موردی از اطلاعات شخصی کاربران به سرقت نرفته و سرورهاشون هم با بک-آپ هایی که داشتن به حالت قبلی برگردوندند.

تصدیق ادعای هکرها

هکرها برای این که صحت ادعای خودشون رو تصدیق کنن، سورس کد بازی Gwent: The Witcher Card Game رو در فروم‌هایی منتشر کردند و ظاهرا یک بسته‌ی فایلی 21 گیگابایتی از سورس کد بازی Gwent برای دانلود در سطح اینترنت موجوده.

فروش سورس کد بازی‌های ویچر 3 و سایبرپانک 2077 با قیمت‌های میلیون دلاری

پس از گذشت چندین ساعت Vx-Underground اعلام کرد که سورس کدهای بازی‌های ویچر 3 و سایبرپانک 2077 در حراجی به بالاترین قیمت فروخته شده. این حراجی به این صورت بوده که از مبلغ 1 میلیون دلار شروع می‌شده و خریدارها می‌توستن در ازای پرداخت مستقیم 7 میلیون دلار مستقیم کد رو خریداری کنند و به شرطی که خود CD Projekt Red به صورت مخفیانه در حراجی شرکت نکرده باشه، سورس کد بازی‌هایی که برای ساختشون سال‌ها زحمت کشیده دست نااهلش افتاده. 

توجه داشته باشید که اگه CD Projekt باج رو می‌پرداخت، باز هم هیچ تضمینی مبنی بر این که سورس کدها رو منتشر نکنن وجود نداشت و بنابراین پرداخت باج هم کار درستی نمی‌تونه باشه.

چرا لازم نیست خیلی هم از بابت این سرقت‌ها نگران باشیم

در کل این اتفاق درسته خیلی بد به نظر میاد ولی بعید می‌دونم مشکل خاصی برای CD Projekt Red  ایجاد کنه. من این رو نه از روی شواهد و مدارک موجود، بلکه از روی تجربه و به عنوان کسی که 6، 7 سالی تجربه‌ی برنامه نویسی داره می‌گم. اصولا کد هر چقدر هم که خوب نوشته شده باشه، خوندن و استفاده از اون توسط شخصی که جزو اون تیم برنامه نویسی نبوده سخته. هر شرکتی معمولا از اصول، استاندارد‌ها و همچنین روش‌های پیچوندن برنامه نویسی خودش استفاده می‌کنه و همینجوری الکی نیست که بشه از یه سورس کد استفاده کرد. خیلی وقت‌ها استفاده از یک سورس کد به قدری سخت می‌شه که اگه آدم بشینه از اول خودش کد رو بزنه راحت تره!

حتی اگه یک شرکت بتونه از کدشون استفاده بکنه و باهاش یه بازی جدید منتشر شده، بازهم در نهایت این بازی، بسیار مشابه و اسکی ویچر 3 و سایبرپانک 2077 خواهد بود و CD Projekt خیلی راحت می‌تونه این مسئله رو متوجه بشه و از اون شرکت، شکایت کنه. اون موقع است که در صورت اثبات خرید کد دزدی توسط اون شرکت، غرامت پرداختی خیلی بیشتر از 6، 7 میلیون دلار خواهد بود.

ciri in cyberpunk 2077

به علاوه بازی‌های ویچر 3 و سایبرپانک 2077 هر دو بازی‌هایی تک نفره و آفلاین هستند و تنها راهی که می‌شه ازشون پول درآورد فروش خود بازی‌هاست. منتهی CD Projekt برخلاف شرکت‌هایی مثل EA و Rockstar، روی بازی‌های خودش قفل‌های کت و کلفت نمی‌بنده و خیلی راحت می‌شه بازی‌هاش رو کرک کرد و در حال حاضر هم تمامی بازی‌های ساخته شده توسط CD Projekt Red از سه گانه‌ی ویچر و Thronebreker بگیرید تا Cyberpunk 2077 همشون به راحتی برای دانلود موجودن. پس هر کسی که سورس کد اون ها خریده اگه اون‌ بازی‌ها رو به صورت رایگان منتشر کنه کار بسیار عبث و بیهوده‌ای انجام داده. چون همین الان هم خیلی راحت می‌شه دانلودشون کرد.

فقط می‌مونه سورس کد بازی Gwent، گوئنت از اون جایی که بازی آنلاینه با مطالعه و بررسی سورس کدش، احتمالا می‌شه نقاط ضعف و نفوذپذیری‌هایی رو توی اون پیدا کرد و باهاش به این بازی حمله کرد . البته سرقت اطلاعات کاربران Gwent از طریق مطالعه‌ی سورس کد، می‎‌شه گفت اگه سوتی خیلی ضایعی تو کدنویسی نداده باشن بعیده ولی می‌شه یک سری راه‌های در رو و تقلب‌هایی تو بازی برای پیشرفت پیدا کرد که البته اون تقلب‌ها هم به نظر من خیلی طرفدار نخواهد داشت و بعیده کسی بخواد ازشون استفاده کنه.

 Gwent درسته بازی خیلی جذابیه ولی خوب به نظر میاد که CD Projekt بیشتر از این که با Gwent به فکر پول باشه، این بازی رو مرامی و برای راضی نگه داشتن هوادارای ویچر ساخته، چون این هوادارا به شدت منتظر ویچر 4 یا حالا نسخه‌ی جدیدی از بازی ویچر هستند و هیچ خبری هم از این بازی ویچر جدید نیست و CD Projekt نمی‌خواد هواداراش که منبع درآمدش هستند رو از دست بده. واسه‌ی همین Gwent رو ساخته تا هوادارا هنوز هم به یاد ویچر بمونن. این بازی گوئنت هم بیشتر از این که جنبه‌ی رقابتی داشته باشه، جنبه‌ی fun و سرگرمی داره و پیشرفت و تقلب توی گوئنت خیلی معنا و مفهومی نداره.

gwent card cyberpunk 2077 johnny silverhand

در نهایت امیدوارم هیچ شرکتی دچار هک و نفوذ نشه و همه روال عادیشون رو طی کنن. ما خودمون تو پشم ریزون یه بار سایتمون هک شد. البته خیلی هک شاخی نبود و واقعا نمی‌شه اسمشو هک گذاشت و فقط می‌تونستن کامنت‌های الکی تو پست ها بذارن که اونم خیلی آسون رفعش کردیم.

من شاید خیلی حواس‌پرت باشم، اما من رو هر تبلیغی که کلیک نمی‌کنم

تو این همه راه اومدی، حالا میگی کلیک نمی‌کنی؟!!!

'

من کلیک می‌کنم

روز‌تون پشم‌ریزون

حالا که لطف کردین پست رو تا آخر خوندین یه نظری هم برای ما ارسال کنید تا ما رو هم خوشحال کنید.

سرقت سورس کد ویچر 3 و سایبرپانک؛ مظلوم نمایی یا واقعیت
سرقت سورس کد ویچر 3 و سایبرپانک؛ مظلوم نمایی یا واقعیت

حتما با خبر شدید که چندی پیش گروهی هکر به سرور‌های شرکت CD Projekt حمله کردند و سورس کد بازی‌های ویچر 3، سایبرپانک 2077 و گوئنت را سرقت کردند که این موضوع را قبلا به طور کلی در این جا شرح داده بودیم، اما با انتشار اخبار جدیدی مبنی بر تعویق انتشار آپدیت بازی سایبرپانک 2077 تا زمانی نا معلوم امکان ساختگی بودن این هک و دزدی و یجورایی مظلوم نمایی کردن از جانب شرکت CD Projekt بالاتر رفته. مطالبی که در ادام ...
مطالعه بیشتر

تجربه بازی سایبرپانک 2077 پس از نصب آپدیت‌ها
تجربه بازی سایبرپانک 2077 پس از نصب آپدیت‌ها

پیش سایبر کمتر کسیه که اسم بازی Cyberpunk 2077 به گوشش نخورده باشه. سایبرپانک 2077 یکی از مورد انتظارترین بازی‌های تاریخ بود. به علت موفقیت‌های بزرگ سه‌گانه‌ی ویچر توسط سازنده‌اش CD Projekt Red ، همه انتظار یک شاهکار بزرگ رو داشتن. حضور کیانو ریوز در بازی هم که گیلاس روی کیک بود و حتی طرفدارای سینما رو هم جذب Cyberpunk کرده بود.   سایبر نشر احتمالا همه‌مون شنیدیم که سایبرپانک با مشکلات بسیار زیاد ...
مطالعه بیشتر

دانلود رایگان بازی ویچر Witcher 3 Wild Hunt Game Of The Year Edition GOTY
دانلود رایگان بازی ویچر Witcher 3 Wild Hunt Game Of The Year Edition GOTY

بازی ویچر 3: شکار وحشیانه سومین بازی ساخته شده توسط شرکت CD Project می‌باشد که واقعا هر چقدر از کلفت بودنش بگیم کم گفتیم. داستان بازی ویچر 3 در مورد ویچر معروف و دوست داشتنی‌مون آقای Letho of Gulet ئه. ویچر بعد از این که نقشه‌های نیلفگارد رو عملی کرد و سرزمین‌های شمالی رو به خاک سیاه نشوند، خودش هم خیر زیادی ندید و حالا به دستور امپراطور نیلفگارد تحت تحقیبه. ویچر برای این که از دست مامور‌های نیلفگارد ...
مطالعه بیشتر

معرفی بازی Gwent: The Witcher Card Game
معرفی بازی Gwent: The Witcher Card Game

بازی Gwent به عنوان یک مینی گیم در ویچر 3 اگر ویچر 3 را بازی کرده باشید، حتما نام Gwent به گوش شما خورده است. کارت بازی شاخ و جذابی که داخل خود ویچر 3 تعبیه شده که می‌تونید اون رو با اکثر کاراکترهای ویچر 3، بازی کنید. متاسفانه Gwent در بازی، Tutorial مناسبی نداره و در ابتدای کار زیاد جذبتون نمی‌کنه و همین باعث شده که خیلی ها کلا بی خیال Gwent بشن، ولی اگه چند دست بازی کنید، متوجه می‌شید که چقدر بازی ک ...
مطالعه بیشتر

دانلود بازی جذاب ویچر Witcher 2 Assassins of Kings Enhanced Edition
دانلود بازی جذاب ویچر Witcher 2 Assassins of Kings Enhanced Edition

بازی ویچر 2 قاتلین پادشاهان دومین بازی ساخته‌شده توسط شرکت لهستانی CD Project  می‌باشد و باحال‌ترین ویژگی آن داشتن مسیر‌های داستانی متفاوت است به طوریکه این بازی دارای 4 آغاز و 16 پایان متفاوت است. شخصیت اصلی داستان مانند همیشه گرالت از ریویا یک مختصص کشتن هیولا‌هاست. بازی ویچر 2 مشابه سایر نسخه‌های مجموعه بازی‌های ویچر به سبک اکشن-ماجراجویی و با زاویه روایت سوم شخص می‌باشد. محتوای بازی ویچر 2 کا ...
مطالعه بیشتر

دانلود بازی ویچر یک The Witcher 1 Enhanced Edition
دانلود بازی ویچر یک The Witcher 1 Enhanced Edition

بازی ویچر 1 اولین بازی از مجموعه بازی‌های ویچر می باشد که در سال 2007 توسط شرکت CD Projekt Red و با همکاری آتاری برای رایانه‌های شخصی منتشر شد. بازی The Witcher 1 بر اساس رمان‌هایی با همین نام، اثر آندژی ساپکوفسکی نویسنده مشهور لهستانی ساخته شده است و ادامه‌ی داستان آن را روایت می کند. پس از موفقیت های فراوان بازی ویچر 1، شرکت CD Projekt Red در سال 2008، یک نسخه‌ی بهبود یافته از ویچر 1 را به نام The W ...
مطالعه بیشتر

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را وارد کنید.
"یک منهای یک"