دن کیخوته سروانتس فارسی و انگلیسی

دانلود کتاب دن کیشوت اثر میگل د سروانتس به فرمت pdf

دن کیشوت یا به تلفظ اسپانیایی صحیح‌تر دن کیخوته نوشته‌ی میگل د. سروانتس، یکی از شاخ‌ترین رمان‌های تاریخ، برترین اثر ادبی اسپانیا و آغاز‌گر رمان نویسی نوین است.

دن کیشوت اثر سروانتس در دو قسمت و در سال‌های 1605 و 1615 منتشر شده و پس از انجیل رکورد بیشترین تعداد ترجمه در تاریخ را نیز در اختیار دارد.

داستان و سبک دن کیشوت (دن کیخوته)

رمان دن کیشوت، داستان دن کیخوته دلامانچا مرد میانسالی اهل لامانچا‌ی اسپانیا را حکایت می‌کند که در آن دن کیخوته که در اثر خواندن کتاب‌های اساطیری و پهلوانی جوگیر شده، زره بر تن کرده، تیغ بدست می‌گیرد و همراه با یار وفادارش سانچو پانزا به ماجراجویی در دیار آندلس می‌پردازد.

دن کیشوت را می‌توان هجوی بر کتاب‌ها و داستان‌های اساطیری و پهلوانی دانست و اگر بخواهیم ژانری برای آن مشخص کنیم باید یک لیست طولانی شامل اسامی پارودی، پهلوانی، عاشقانه، تاریخی، ماجراجویی و چندین مورد دیگر را ردیف کنیم.

ترجمه انگلیسی دن کیشوت (دن کیخوته)

کتاب دن کیشوت بارها و بارها به زبان انگلیسی ترجمه شده است. از آنجایی که هر کدام از ترجمه‌ها خوبی‌های خاص خود را دارند ما چند نمونه از مشهور‌ترین ترجمه‌های انگلیسی دن کیشوت را شامل ترجمه‌ی آقای Charles Jarvis در سال 1742، ترجمه‌ی آقای John Ormsbys در سال 1885 و ترجمه‌ی معاصر خانم Edith Grossman در سال 2003 را برای دانلود قرار داده‌ایم که با توجه به نزدیک بودن زبان نسخه‌ی خانم Grossman به زبان انگلیسی مرسوم حال، این نسخه از دن کیشوت برای مطالعه مناسب‌تر می‌باشد و نسخه‌های دیگر نیز از جهت به چالش کشیدن سطح زبان انگلیسی خود مناسب می‌باشند.


ترجمه‌ی فارسی دن کیشوت (دن کیخوته)

کتاب دن کیشوت چندین بار نیز به زبان فارسی ترجمه شده است. اولین ترجمه‌ی دن کیشوت سروانتس توسط مرحوم محمد قاضی ارائه شد. آقایان ذبیح الله منصوری و سلمان ثابت نیز ترجمه‌هایی بر دن کیشوت ارائه داده‌اند. اما بهترین نسخه ترجمه‌ی موجود از رمان دن کیشوت نسخه‌ی ترجمه‌ی آقای کیومرث پارسای در سال 1391 ئه که مستقیم از زبان اسپانیایی ترجمه شده و کیفیت بسیار بالایی دارد. به لحاظ کپی رایت ما توانایی گذاشتن هیچ کدوم از نسخه‌های بالا رو نداریم به غیر از دن کیشوت ترجمه‌ی مرحوم ذبیح الله منصوری که در سال 1354 چاپ شده و بیش از 40 سال از انتشارش گذشته.

نسخه‌ای که ما برای دانلود گذاشتیم نام مترجم اش پ. سیروان ئه! به نظر میاد پ. سیروان نام مستعاری از همین آقای ذبیح الله منصوری باشه. ترجمه‌ی آقای منصوری از دن کیشوت حالت خلاصه داره و همچنین دارای تصویر هم هست. 

دانلود کتاب دن کیشوت (دن کیخوته) به زبان فارسی

لینک دانلود کتاب دن کیشوت میگل د. سروانتس ترجمه پ. سیروان


دن کیشوت در سینما

از روی دن کیشوت تابحال چندین فیلم سینمایی ساخته از جمله فیلم‌های Man of La Mancha (1972) ، Don Quixote (2000) ، The Man Who Killed Don Quixote (2018) ، فیلم ناتمام دن کیشوت اثر آقا اورسن ولز و سه چهار تا فیلم خسته‌ی دیگه در ارتباط با دن کیخوته.

هیچ کدوم از فیلم‌هایی که بالا بهشون اشاره کردم فیلم‌های خیلی شاخی نیستن. مردی از لامانچا با وجود اینکه بازیگرای بزرگی مثل پیتر اوتول در نقش دن کیشوت و سوفیا لورن در نقش دولسینیا دل توبوسو توی اون بازی کردن، چون موزیکال ئه واقعا دیدنش حال نمی‌ده. مردی که دن کیشوت را کشت هم یک اقتباس غیر مستقیم از دن کیشوته و با وجود این که تری گیلیام کارگردان این فیلم، 29 سال برای ساختش تلاش کرده و بارها و بارها پروژه‌اش به فنا رفته ولی تهشم اونی که می‌خواست نشده. شاید اگه اورسن ولز پول کافی داشت و می‌تونست دن کیشوت‌اش رو تموم کنه، الان یه فیلم مشتی از دن کیشوت داشتیم ولی حیف که قدر استاد رو نمی‌دونستن.

دن کیشوت در بازی‌های رایانه‌ای

تابحال به غیر از یه بازی خیلی سمی به نام Super Don Quix-ote که در سال 1984 منتشر شده، هیچ بازی خاصی از روی دن کیشوت ساخته نشده. بازی سازانی که دنبال ایده می‌گردند می‌تونن دست بجنبونن و از روی دن کیشوت بازی بسازن.

البته توی بازی ویچر 3 به دن کیشوت یک تلمیح کوچیکی شده. گرالت در یک مرحله با شوالیه‌ی عجیبی روبرو می‌شه که از گرالت می‌خواد تا اعتراف کنه بانو فلان زیبا‌ترین بانوی جهانه و این کار رو قراره در مقابل 100 پهلوان انجام بده که گرالت اولیشونه اگه قبول نکرد راهی جز مبارزه بینشون نمی‌مونه. دن کیخوته هم از این کارا در قبال بانو دولسینیا دل توبوسو زیاد انجام می‌داد و این می‌تونه ارجاعی به رمان دن کیشوت باشه.

Don Geralt De La Rivia Witcher 3 Don Quixote

نبرد دن گرالت دلا ریویا با آسیاب‌های بادی

در پایان امیدوارم از مطالعه‌ی کتاب فوق العاده زیبا و شاخ دن کیشوت لذت ببرید.

روز‌تون پشم‌ریزون

حالا که لطف کردین پست رو تا آخر خوندین یه نظری هم برای ما ارسال کنید تا ما رو هم خوشحال کنید.

دانلود کتاب شاهنامه‌ی فردوسی به فرمت pdf
دانلود کتاب شاهنامه‌ی فردوسی به فرمت pdf

بنام   خداوند   خورشيد   و   ماه،   كه   دل   را   بنامش   خرد   داد   راه آقا ما داشتیم توی پست‌های سایتمون چرخ می‌زدیم دیدیم که کلی مطلب راجع به کتاب‌ها و رمان‌های اساطیری گذاشتیم ولی اصل کاری رو یادمون رفته و چیزی از شاهنامه فردوسی نذاشتیم. این باعث شد تا دل پر از خون و دیده پر آب بشیم و تصمیم به جبران بگیریم. برای این منظور نخست   آفرين & ...
مطالعه بیشتر

دانلود کتاب فاوست (Faust) اثر گوته
دانلود کتاب فاوست (Faust) اثر گوته

فاوست یک نمایشنامه‌ی تراژدی است که در بین سال‌های 1790 و 1832 توسط یوهان ولفگانگ فن گوته نویسنده‌ی مشهور آلمانی در دو قسمت منتشر شد. نمایشنامه‌ی فاوست به اعتقاد بسیاری از بزرگان یکی از کلفت‌ترین آثار ادبی تاریخ آلمان و بهترین کار گوته است.  فاوست داستان یک دانشمند را روایت می‌کند که با وجود بهره بردن از علم و خرد، در زندگی خویش دچار سرگردانی و سرگشتگی شده است و برای رسیدن به عشق و دستیابی به رازه ...
مطالعه بیشتر

دانلود کتاب‌های ایلیاد و ادیسه از هومر فارسی و انگلیسی به فرمت pdf
دانلود کتاب‌های ایلیاد و ادیسه از هومر فارسی و انگلیسی به فرمت pdf

ایلیاد و ادیسه از هومر ایلیاد و ادیسه‌ی هومر از قدیمی‌ترین کتاب‌های ادبی است که توسط هومر، شاعر و داستان‌سرای مشهور یونانی نوشته شده است. این مجموعه حدود هشت قرن پیش از میلاد مسیح سروده شده است و یکی از کهن‌ترین اشعار حماسی و اساطیری جهان به شمار می‌رود. خیلی از آثار بعدی ادبیات اروپا نیز از ایلیاد و ادیسه‌ی هومر الهام گرفتند. کتاب ایلیاد در مورد جنگی بزرگ است که تاریخ تروا و اسپارتا را رقم ‌می‌زند. ک ...
مطالعه بیشتر

دانلود نمایشنامه هملت، شاهزاده‌ی دانمارک اثر ویلیام شکسپیر
دانلود نمایشنامه هملت، شاهزاده‌ی دانمارک اثر ویلیام شکسپیر

نمایشنامه تراژدی هملت، شاهزاده‌ی دانمارک یکی از مشهورترین نمایشنامه‌‌های تاریخ اثر ویلیام شکسپیر است که در حدود سال‌های 1599 و 1601 میلادی منتشر شده است. هملت بلندترین نمایشنامه‌ی شکسپیر است و رکورددار پر اجرا ترین نمایشنامه‌ی او نیز می‌باشد. هملت تاثیرات بزرگی بر ادبیات نمایشی پس از شکسپیر داشته است و اقتباس‌های پرشماری نیز بر پایه‌ی آن نوشته شده است. داستان هملت نمایشنامه‌ی هملت، داستان تراژدی هملت ...
مطالعه بیشتر

دانلود مجموعه نمایشنامه‌های مارتین مک دونا
دانلود مجموعه نمایشنامه‌های مارتین مک دونا

مارتین مک دونا یکی از شاخ‌ترین نمایشنامه نویس‌ها و سینماگران تاریخ ایرلنده که بیشتر شهرتش رو مدیون پشم‌ریزون‌ترین فیلم سینمایی تاریخ یعنی In Bruges ئه. مارتین مک دونا کار خودش رو با نوشتن نمایشنامه شروع کرد و خیلی زود با سه گانه Leenane به شهرت رسید که هر سه قسمت این سه گانه با لهجه ایرلندی و مانند بیشتر نمایشنامه‌های مک دونا اکثرا در ایرلند روایت می‌شوند. مارتین مک دونا بعد از شکسپیر به دومین شخصی تب ...
مطالعه بیشتر

دانلود کتاب کمدی الهی اثر دانته آلیگیری
دانلود کتاب کمدی الهی اثر دانته آلیگیری

کمدی الهی یک سه گانه‌ی منظوم نوشته‌ی دانته آلیگیری است که یکی از مهم‌ترین آثار ادبی ایتالیا و جهان به شمار می‌رود. کمدی الهی که شامل سه بخش دوزخ، برزخ و بهشت می‌شود در مابین سال‌های 1308 تا 1321 میلادی نوشته شده و نقش مهمی در شکل‌گیری و حفظ زبان ایتالیائی داشته است. داستان کتاب کمدی الهی دانته کمدی الهی به صورت اول شخص روایتگر سفر خیالی دانته به سرای آخرت و سیر او در دوزخ، برزخ و بهشت است که در طی این ...
مطالعه بیشتر

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را وارد کنید.
"هفت به اضافه یک"