نقد سریال چرخ زمان

نقد و بررسی سریال Wheel of Time فصل اول

سریال چرخ زمان

سریال Wheel of Time یا چرخ زمان یه سریال اساطیری ساخته آمازون ئه که بر اساس رمان‌هایی به همین اسم نوشته‌ی رابرت جردن ساخته شده. ما دیدیم پس از انتشار فصل اول سریال، بازدیدهای صفحه‌ی دانلود کتاب چرخ زمان سایت بالا رفته، گفتیم یه نگاهی هم به سریال بندازیم و اگه خدا بخواد یه نقد و بررسی‌ای بزنیم. 

من به شخصه هیچ آشنایی‌ای با رمان‌های چرخ زمان حتی در حد خلاصه داستان نداشتم و سریال آمازون متاسفانه یا خوشبختانه اولین تجربه‌ی آشنایی من با دنیای Wheel of Time ئه.

آمازون نه به صورت کلاسیک تلویزیونی و هفته به هفته هر قسمت سریال رو منتشر می‌کنه و نه با بیل همه‌اش رو تو یه روز پخش می‌کنه. در عوض سعی می‌کنه میانه‌روی پیش بگیره. به این صورت که ابتدا با بیلچه سه قسمت می‌ده بیرون تا ملت با فضا آشنا شن، از اون به بعد هفته‌ای یه قسمت پخش می‌کنه و با توجه به 9 قسمت بودن فصل اول سریال چرخ زمان، 7 هفته طول می‌کشه تا کل فصل منتشر بشه.

داستان سریال Wheel of Time

این بند ممکنه یه مقدار در حد قسمت اول اسپویل داشته باشه، یه سری قواعد مربوط به دنیای سریال رو می‌گم که حساب کار دستتون بیاد. خواستید یه نگاهی بهش بندازید:

کلا داستان خیلی کلیشه‌ای و تیپیکال داستان‌های اساطیری ئه؛ نبرد خیر و شر در قالب روشنایی و نور.

یه سیستم چرخ زمان و سرنوشت اینا وجود داره که هر کسی که مرد رو اگه دلش خواست برمی‌گردونه و روحش رو دوباره متولد می‌کنه.

در زمان فعلی داستان، همین سیستم چرخ، می‌گن اژدها رو برگردونده و از بین چهار تا جوان اهل یه روستا یکیشون همون اژدها ئه که اینم خیلی تیپیکال ئه.

جادوهم فقط دست زن‌هاست.

همین. کل داستان همینه. احتمالا نیروهای روشنایی و تاریکی می‌خوان اژدها رو به سمت خودشون هدایت کنن و این حرفا. حداقل تا حالا که همین بوده. بعید هم می‌دونم پیچیدگی داستانی خاصی به سریال اضافه شه.

جلوه‌های بصری میدانی سریال چرخ زمان

انصافا از حق نگذریم لوکیشن‌های فیلمبرداری سریال زیباست. توی جنگل و کوه این طور جاها می‌رن و فیلمبرداری هم کارش درسته. طراحی صحنه و لباس هم در سطح مطلوبی قرار داره. در کل می‌شه اسکرین شات‌های زیبایی از فیلم گرفت اما موقع تماشای سریال اتفاقاتی می‌افته که خیلی خوشایند نیستن.

سریال Wheel of Time آمازون

دیالوگ‌های سریال

کلا تا کاراکترها حرف نزنن سریال اوکیه ولی امان از لحظاتی که لب به سخن بگشاین. یه سری کلمات خشک و بی‌روح و دیالوگ ماندگار. انگار دارن از روی کتاب درسی روخونی می‌کنن. 

هیچ فرقی بین حرف زدن افراد وجود نداره. دزد، جادوگر، کشاورز، شکارچی، کافه‌چی، جنگجو، همه و همه عین هم کتابی صحبت می‌کنن. نه دیالوگ‌ها دیالوگ ان نه بازیگرها سعی می‌کنن یه حسی منتقل بکنن. 

دو سه تا کلمه به زبان باستان که یه چی تو مایه‌های زبان elf هاست هم می‌زنن که بگن ما هم آره ولی بازم هیچ حس و حالی رو منتقل نمی‌کنه.

بازیگران سریال Wheel of Time

مثل اکثر سریال‌های مشابه، سعی شده تا اکثر بازیگرا Kids باشن ولی یکی دوتا بازیگر مطرح هم به عنوان بزرگتر بالا سرشون باشند. این جا هم دوتا بازیگر نسبتا معروف گذاشتن. اولی روزاموند پایک که بازیش رو در فیلم اهورایی Johnny English Reborn به خاطر داریم و دومی هم آلوارو مورته مهاجم گل نزن باشگاه یوونتوس! البته از اتاق فرمان اشاره می‌کنن که مجید دلبندم اون آلوارو موراتا ئه و آلوارو مورته پروفسور ئه تو سریال سرقت پول.

به هر حال کلا تو این قسمت‌هایی که منتشر شده، تیم بازیگری خیلی روال نبوده ولی شاید کاری هم واقعا نمی‌تونسته بکنه. به هر حال اون دیالوگ‌های خشک رو فقط بازیگرایی در سطح خدابیامرز مارلون براندو ممکنه بتونن از توشون یه چیزی دربیارن و از چهار تا بچه مچه انتظار دیگه‌ای هم نمی‌ره.

بازیگران سریال Wheel of Time

موسیقی متن سریال

موسیقی متن سریال چرخ زمان نسبتا خوبه ولی توی خیلی از جاها به شرایط و حال و هوای سریال نمیاد. واسه همین خیلی به دل نمی‌شینه. در کل اوکی است ولی می تونست بهتر باشه.

جلوه‌های ویژه سریال

جلوه‌های ویژه سریال Wheel of Time هم متوسط ئه. می‌تونست بهتر باشه ولی طوری هم نیست که خیلی به چشم بیاد و اوکی است. البته از آمازون انتظار می‌رفت که بیشتر از جیب مبارک خرج کنن برای جلوه‌های ویژه. مخصوصا رو بخش طراحی هیولاها که روال نیست.

هیولا سریال چرخ زمان

مثلث فمنیسم، حقوق سیاه پوستان، همجنس‌گرایی

در سال‌های اخیر سه ضلع این مثلث ساده‌ترین راه برای بردن جوایز جشنواره‌های مختلف و جلب نظر منتقدین بودن و سریال Wheel of Time هم تا جایی که می‌تونسته از دو مورد اول به کرات و به صورت اشاره از مورد سوم هم استفاده کرده.

من خیلی دوست ندارم راجع به این موضوعات صحبت کنم. فقط خواستم اشاره کنم که سریال چرخ زمان هم تا دلتون بخواد از این چیزا داره و کوچکترین تلاشی جهت شنا برخلاف جهت آب نکرده.

شباهت سریال چرخ زمان با سریال ویچر

سریال چرخ زمان از این باب که اساطیری ئه خوب با ویچر شباهت‌هایی داره ولی خیلی جاها خواسته تقلید هم بکنه. برای مثال قسمت اول یک جنگی صورت می‌گیره و خیلی از شخصیت‌هایی که ما تقریبا نمی‌شناسیمشون کشته می‌شن. بدون هیچ مقدمه‌ و زمینه سازی‌ای. عین قسمت اول سریال ویچر. 

قسمت دوم هر دو سریال، ماجراجویی دوستان رو روایت می‌کنه و بیشتر به نمایش محیط می‌پردازه تا دیالوگ و حرف زدن.

 تو قسمت سوم هم تو هر دو سریال، چند ماجرا به صورت موازی روایت می‌شه. به علاوه یه خواننده هم یه آهنگ تاثیرگذار تو سریال ویچر و مثلا تاثیرگذار تو سریال چرخ زمان می‌خونه. 

قسمت چهارم هم که وقتی که اوضاع خیلی خراب و خطرناک می‌شه، یکی از شخصیتا به قول گیمرا یک Rage Attack می‌زنه و دشمن رو شتک می‌کنه؛ درست مشابه حرکتی که سیری تو قسمت 7 سریال ویچر می‌زنه.

حتی ما تو سریال چرخ زمان مثل ویچر سکانس حمام دو نفره هم داشتیم!

کلا چرخ زمان از ویچر اسکی‌های زیادی رفته. همونطور که ویچر از بازی تاج و تخت اسکی رفته بود و بازی تاج و تخت هم از فیلم سینمایی‌های ارباب حلقه‌ها. البته حواستون باشه هر چقدر سلسله مراتب اسکی رفتن بیشتر باشه، سطح فیلم یا سریال پایین‌تر میاد.

فصل اول سریال Wheel of time آمازون

افسوس فایده نداره

البته از روی چهار قسمت نمی‌شه قضاوت کرد ولی به نظر من چرخ زمان یه سریال خیلی معمولی ئه که مشابهش زیاد پیدا می‌شه. واقعا چیز خاصی که منو به بهبود روند فیلم امیدوار کنه رو نشده و بعید می‌دونم رو بشه.

چه بسیار سریال‌هایی که شروع خوبی داشتن ولی تهش خراب شده، این که شروعش هم تعریفی نداشته. مخصوصا قسمت اولش خیلی بده. باز قسمت دومش بهتره. چون توش شخصیت‌ها زیاد حرف نمی‌زنن و همین طور تو کوه‌ها راه می‌رن و ما از مناظر سریال استفاده می‌کنیم. قسمت سوم هم دوباره افت می‌کنه و چیز خاصی نداره. قسمت چهارمم که اوایلش کلا چند نفر نشستن و دارن جملات قصاری که از گروه‌های تلگرامی و واتساپی برداشتن رو برای هم می‌خونن، آخرشم یه جنگ می‌شه و به صورت خیلی ضایعی ختم به خیر می‌شه. قسمت‌های بعدیش رو هم دیگه نتونستم تحمل کنم. راه‌های خییلی بهتری برای تباه‌کردن وقت هست. اگه به طور معجزه‌آسایی قسمت‌های بعدیش بهتر می‌شه، به ماهم اطلاع بدین تا استفاده کنیم.

اگه می‌خواید یه فیلم یا سریال اساطیری ببینید، من که توصیه می‌کنم همون بچسبید به آقا پیتر جکسون و بازهم ارباب حلقه‌ها و هابیت رو تماشا کنید. حتی اگه صد بارم دیده باشیدشون، بسیار بیشتر از چرخ زمان به شما حال می‌ده.

 متاسفانه همین آمازون و بخش زیادی از تیم سازنده‌اش تو چرخ زمان از جمله یکی از کارگردان های سریال چرخ زمان قراره سریال ارباب حلقه‌ها رو بسازن. خدا به خیر بگذرونه.

روز‌تون پشم‌ریزون

حالا که لطف کردین پست رو تا آخر خوندین یه نظری هم برای ما ارسال کنید تا ما رو هم خوشحال کنید.

دانلود مجموعه کتاب چرخ زمان Wheel Of Time به فرمت pdf
دانلود مجموعه کتاب چرخ زمان Wheel Of Time به فرمت pdf

مجموعه رمان‌های چرخ زمان Wheel Of Time در مجموع شامل 14 کتاب است. این مجموعه توسط نویسنده‌ی معروف رابرت جردن نوشته شده است. اولین نسخه از این مجموعه در سال  1990 تحت عنوان چشم جهان The Eye of the World منتشر شد. و آخرین نسخه در سال 2013 تحت عنوان   خاطره‌ای از روشنایی A Memory of Light منتشر شد. لیست کتاب‌ها  جلد اول) چرخ زمان-چشم جهان ( The Eye of the World ) جلد دوم)  چرخ زمان-شک ...
مطالعه بیشتر

نقد سریال ویچر فصل اول
نقد سریال ویچر فصل اول

مقدمه و تو چه دانی که سریال ویچر چیست. زبان از بهر توصیف این سریال قاصر است. سریال ویچر همه چیز دارد و در عین حال هیچ چیز ندارد. تو یکسال در انتظار نشسته‌ای که با چشمانی گریان از شادی نام بازیگران و قسمت‌ها را سرچ کرده‌ای لرد کبیر آندژی ساپکوسفکی را دیده‌ای که می‌گوید سریال ویچر می‌تواند یک بازی تاج‌وتخت جدید باشد. هنری کویل می‌گوید که طرفدار بازی‌های ویچر است. تو خوشحالی که نتفلیکس هر هشت قسمت را در ...
مطالعه بیشتر

نقد و بررسی انیمه Dota: Dragon’s Blood
نقد و بررسی انیمه Dota: Dragon’s Blood

بدون اسپویل مقدمه انیمه‌ی دوتا  خون اژدها ( که البته لفظ انیمه خیلی برای این مجموعه مناسب نیست و بهتره همون انیمیشن بگیم.) با همکاری Valve  و Netflix ساخته شده. در صنعت بازیسازی خیلی مرسومه که بازی‌ها رو بر اساس دنیا‌ی ساخته شده توسط یک کتاب یا فیلم می‌سازند. چون به سازنده‌های بازی اجازه میده که هرجا دلشون خواست داستان شخصیت‌ها رو به کتاب‌ها ارجاع بدن و یه مقدار کار خودشون رو راحت کنن. اما د ...
مطالعه بیشتر

ممیزی شعر و ترانه؛ سریال تراز پشم‌ریزون
ممیزی شعر و ترانه؛ سریال تراز پشم‌ریزون

ممیزی شعر و ترانه یا همون ممیزی خالی یکی از سریال‌های جدید و خلاقانه داخلی ئه که اخیرا در بین مردم محبوبیت خاصی پیدا کرده. این سریال به صورت طنز سیستم ممیزی و سانسور کردن شعر و ترانه رو هجو می‌کنه. بازیگران و شخصیت‌ها سریال ممیزی کلا دو تا بازیگر داره. یکی نقش خواننده رو داره و دیگری هم نقش ممیز. خواننده برای گرفتن مجوز آهنگ جدیدش پیش ممیز میاد و ممیز هم تا می‌تونه بهش گیر می‌ده و شعرش رو اصلاح می‌کنه ...
مطالعه بیشتر

دانلود کتاب شاهنامه‌ی فردوسی به فرمت pdf
دانلود کتاب شاهنامه‌ی فردوسی به فرمت pdf

بنام   خداوند   خورشيد   و   ماه،   كه   دل   را   بنامش   خرد   داد   راه آقا ما داشتیم توی پست‌های سایتمون چرخ می‌زدیم دیدیم که کلی مطلب راجع به کتاب‌ها و رمان‌های اساطیری گذاشتیم ولی اصل کاری رو یادمون رفته و چیزی از شاهنامه فردوسی نذاشتیم. این باعث شد تا دل پر از خون و دیده پر آب بشیم و تصمیم به جبران بگیریم. برای این منظور نخست   آفرين & ...
مطالعه بیشتر

کار تیم فنی سریال ارباب حلقه‌های آمازون چقدر درسته؟
کار تیم فنی سریال ارباب حلقه‌های آمازون چقدر درسته؟

خوب فصل اول سریال ارباب حلقه‌های آمازون داره یواش یواش به مراحل پایانی‌اش نزدیک می‌شه و هوادارا منتظر انتشارش هستند. یک ماه پیش بود که با خبر شدیم که تنها فصل اول سریال ارباب حلقه‌های آمازون با استفاده از بودجه‌ی سرسام آور 465 میلیون دلاری قراره ساخته بشه. این در حالیه که سریال‌های بازی تاج و تخت و ویچر که رقبای اصلی سریال Lord of the Rings هستند، به ترتیب 60 و 80 میلیون دلار برای فصل اولشون هزینه شده ...
مطالعه بیشتر

دیدگاه‌ها

  1. در تاریخ

    @سجاد ارادتمندیم. والا کتاب های چرخ زمان رو نخوندم و نمی دونم از سریالش بهتره یا نه. ولی خوب با توجه به این که کتاب ها بین سال های 1990 تا 2013 منتشر شده اند و سیاست‌های سمی رسانه‌ی فعلی روشون کمتر اعمال شده، احتمالا باید بهتر از سریال باشند.

    8787
  2. در تاریخ

    رمانش رو بخونم بهتره؟

    8786
  3. در تاریخ

    آره موافقم جلوه های ویژه اش خیلی ضعیف بود خیلی دلم یه سریال اساطیری خفن می خواد ولی واقعا ارباب حلقه ها تکراری شده ممنون بابت پست خوبتون:)))

    8785
  4. در تاریخ

    @امیرحسین ابوطالبی ای بابا. پس هیچی دیگه. خوب شد مرحوم رابرت جردن این روزها رو ندید.

    8772
  5. قسمت آخرش هم افتضاح تموم میشه . واقعا چجوری این کتاب رو این قدر خراب کردن !

    8771
  6. در تاریخ

    @Vahid اوکی

    8770
  7. در تاریخ

    ریدی با این نقد و بررسیت که

    8769
دیدگاه خود را وارد کنید.
"سه به اضافه نه"