سرزمین میانی؛ بازی در دنیای ارباب حلقه‌ها

تجربه بازی Middle Earth Shadow of Mordor در سال 2021

بازی Middle Earth Shadow of Mordorسری بازی‌های Middle Earth از معدود بازی‌های موفقی محسوب می‌شن که تو دنیای ارباب حلقه‌ها به وقوع می‌پیوندند. آقا پیتر جکسون با سه گانه‌های ارباب حلقه‌ها و هابیت انقدر سطح انتظارات رو برده بالا که گیمرا هر بازی ای رو با این حال و هوا نمی‌پسندن. با این حال همین که Middle Earth تونسته توی دنیای بازی‌ها جایی برا خودش دست و پا کنه نشون از کیفیت مناسب این بازی می‌ده.

چی شد رفتم سراغ Middle Earth Shadow of Mordor

بازی Shadow of Mordor سال 2014 منتشر شد و الان هفت هشت سال از انتشارش می‌گذره. ( لامصب چقدر زمان زود می‌گذره! ) وقتی Middle Earth اومد، من این بازی رو دانلود هم کردم ولی نمی‌دونم چرا صداش خراب بود و بی‌خیال بازی کردنش شدم. الان بعد 7، 8 سال از اون موضوع و با نزدیک شدن به انتشار سریال ارباب حلقه‌های آمازون، تصمیم گرفتم یه بار دیگه بیام سراغ این بازی و با حال و هوای سرزمین میانی و آثار آقا جی. آر. آر. تالکین تجدید بیعت کنم.

مبدا زمانی بازی Middle Earth 

یکی از دلایل موفقیت این سری بازی انتخاب زمان هوشمندانه اونه. بازی تو سال‌های بین اتفاقات هابیت و ارباب حلقه‌ها به وقوع می‌پیونده. این انتخاب زمان هم باعث می‌شه تا با شاهکارهای پیتر جکسون به طور مستقیم مقایسه نشه ولی در عوض بشه از شخصیت‌ها و اتفاقات جذاب اون دوران استفاده کرد.

شروع جذاب و سینمایی بازی؛ داستان نمردن

بازی شروع خیلی جذاب و سینمایی‌ای داره. نقش اصلی بازی یه آقاییه به نام تالیون که یه رنجر تو دروازه‌ی گاندور به سمت موردور ئه! در حالی که مردم مشغول کار و شخم هستن، به صورت ناگهانی نیروهای سائرون و اورک‌ها به دروازه حمله می‌کنن و پس از شتک کردن همه، تالیون که فرمانده‌ی دروازه هم بود رو به صورت مراسم گونه‌ای می‌کشن. 

در حالی که تالیون انتظار داشت به سرزمین مردگان بره، بهش می‌گن که نه خیر، این جا از این خبرا نیس و از دنیای مردگان می‌اندازش بیرون و برش می‌گردونن به موردور! در این حال تالیون متوجه می‌شه که دیگه تنها نیست. یک روح سرگردان اِلف که قدرت‌های ویژه‌ای هم داره همراهی‌اش می‌کنه.

 حالا تالیون و اِلف مرموز به صورت دو روح در یک کالبد، به دنبال کشف راز نمردن و مبارزه با سائرون و نیروهای ارباب تاریکی، یک ماجراجویی انتقام گونه‌ای را در موردور آغاز می‌کنند... 

تالیون در بازی زمین میانی سایه‌ی موردور

سیستم مبارزات بازی؛ بتمن در سرزمین میانی

با توجه به این که شرکت سازنده سری بازی‌های Middle Earth با سری بازی‌های بتمن آرخام یکیه باید انتظار شباهت‌هایی بین این دو بازی رو داشته باشیم. یکی از مهم‌ترین شباهت‌ها سیستم فایت بازیه.

من با وجود این که از سیستم‌های ابرقهرمانی خوشم نمیاد ولی ارادت بسیار زیادی به سری بازی‌های بتمن آرخام دارم. یکی از دلایلش هم مبارزات بسیار تر و تمیز اونه که از بهترین شکل ممکن از موس و کیبورد برای مبارزات استفاده می‌کنه.

سیستم مبارزات Shadow of Mordor هم همون تقریبا مشابه بتمن ئه. البته بتمن با دست خالی می‌جنگید و کسی رو هم نمی‌کشت ولی تالیون با یک شمشیر و یک خنجر می‌جنگه و شوخی و رحم و مروت هم سرش نمی‌شه. البته تالیون Gadgetهای بتمن رو نداره، در عوض با همراهی اون اِلف، تیر و کمان بسیار شاخی رو داره که خیلی از جاها به کارتون میاد و برعکس خیلی بازیا تیر و کمون Middle Earth دکوری نیس.

سیستم پیشرفت و لول آپ شدن بازی هم همون شبیه بتمن ئه و نکته‌ی خاصی نداره. مثل بتمن بساط مخفی‌کاری هم به راهه و می‌تونید به انتخاب خودتون هم به صورت مخفیانه و اساسینی و هم به صورت One Man Army دشمن رو به مبارزه بطلبید.

Middle Earth Shadow of Mordor

رقابت با دشمنان، برگِ برنده‌یِ برگ ریزاننده‌یِ Middle Earth

سازوکار پیشرفت و شاخ شدن دشمنا تو بازی به بهترین نحو ممکن ساخته شده. دشمنان ما ارتش اورک‌های سائرون هستند. این اورک‌ها تو خودشون رتبه بندی دارن و با کسب و افتخار و رقابت با هم دیگه پیشرفت می‌کنن. 

هر کدوم از این اورک‌ها نقاط ضعف و قوت خاص خودشون رو دارن که شما باید اون‌ها رو در هنگام نبرد در نظر بگیرید. هر چه لول اورک‌ها بالاتر بره، نقاط ضعفشون کمتر و نقاط قوتشون بیشتر می‌شه. این یعنی شما باید حواستون باشه تا جلوی شاخ شدشون رو بگیرید. مخصوصا باید حواستون باشه که توسط اورک‌های لول بالا کشته نشید! البته تالیون که Undead ئه و هیچ وقت نمی‌میره ولی شاخ‌تر شدن دشمنا براتون بعدا دردسر ایجاد می‌کنه.

به علاوه شما می‌تونید هر یک از سربازای ارتش سائرون رو به عنوان رقیب یا Nemesis خودتون در نظر بگیرید، آمارشو گیر بیارید و برید سراغش و شاخشو بشکنید.

Middle Earth Shadow of Mordor

جلوه‌های بصری و گرافیک بازی

متاسفانه طراحی هنری بازی Middle Earth Shadow of Mordor خیلی چنگی به دل نمی‌زنه. بازی کلا دو تا سرزمین داره که خیلی خالی هستن و غیر از چهار تا خرابه چیزی توشون نیست. مخصوصا شهر اول یعنی موردور. درسته موردور سرزمین اورک‌هاست ولی این قدرها هم نباید تباه و خالی باشه. 

با وجود این که گرافیک بافت‌های بازی و طراحی کاراکترها بد نیست و برای سال 2014 مناسبه ولی طراحی نه چندان زیبای مپ بازی تو چشم می‌زنه.

این در حالیه که سازندگان بازی توی کارنامه‌شون سری بازی‌های بتمن آرخام رو دارن که به قدری زیبا طراحی شدن آدم از هر ثانیه از بازیشون می‌تونه اسکرین-شات بگیره و به عنوان پشت‌صفحه ازش استفاده کنه ولی متاسفانه توی Shadow of Mordor از این خبرا نیست.

مراحل جانبی، مهم‌تر از مراحل اصلی

توی اکثر بازی‌های اساطیری Side Questها از خود مراحل اصلی جذاب‌تر هستند و Shadow of Mordor هم تقریبا همینجوریه. شما دقایق بسیار زیادی از بازی به انجام مراحل فرعی جهت شکوندن شاخ اورک‌های مطیع سائرون می‌پردازید و کمتر به دنبال داستان اصلی می‌روید.

البته با اومدن اسمیگل و یک دورف باحال اوضاع مراحل اصلی بهتر می‌شه و وقتی به روایت داستان ساخت حلقه‌های قدرت می‌رسید، داستان اصلی بازی هم حرف‌های خوبی برای گفتن داره.

اسمیگل در بازی Middle Earth Shadow of Mordor

موسیقی متن و صداگذاری بازی

انصافا موسیقی متن بازی Shadow of Mordor خیلی خوب و رواله. کاملا با فضای تاریک، حال و فضای مرده‌ی موردور و سرگذشت غمگین تالیون همخوانی داره. به علاوه دوبله‌ و صدای کاراکترها هم که خیلی خوب و متناسب انتخاب شده. توی لودینگ‌های بازی هم خلاقیتی خوبی به خرج داده و روند داستانی بازی رو در قالب همین صداهای کاربران یاداوری می‌کنه. کلا از لحاظ صوتی Shadow of Mordor قوی عمل کرده.

ساده شدن اواخر بازی

یکی از چیزهایی که منو اواخر بازی اذیت کرد، آسون شدنش تو اوخر بازی بود. بعد از یک مرحله شما یک قابلیت کسب می‌کنید که توش به جای این که به ازای رسیدن Hit Streak تون یک ضربه Finisher اجرا کنید، می‌تونید دشمن رو مطیع خودتون بکنید تا برای شما بجنگه. این آخرای بازی رو خییلی آسون می‌کنه.

از همه بدتر غول آخر بازیه. شما با زدن چهار تا دکمه توی زمان مشخص غول آخر بازی که شمایلی مشابه سائرون هم داره رو شکست می‌دید و هیچ فایت خاصی قبلش وجود نداره. این خیلی ضد حال عظیمی بود. مگه می‌شه دست سیاه سائرون رو با چهار تا Space و Shift و Enter شکست داد!!

خوشبختانه DLCهای بازی تونستن این خلا رو جبران کنند، مخصوصا دی‌ال‌سی The Bright Lord

بردست‌کردن حلقه‌ی قدرت و نبرد با شخص سائرون در DLC اهورایی The Bright Lord

نگم براتون از بسته‌ی The Bright Lord. این DLC حتی از خود بازی هم شاخ‌تره. داستان از این قراره که سائرون، برترین آهنگر سرزمین میانی یعنی Celebrimbor رو وادار می‌کنه تا 9 حلقه‌ی قدرت برای انسان‌ها و 7 حلقه هم برای دورف‌ها بسازه تا با مشغول کردنشون اون‌ها رو به فنا بده.

با این حال Celebrimbor به صورت مخفیانه 3 حلقه هم برای اِلف‌ها می‌سازه و از طرف دیگه خود سائرون هم به صورت مخفیانه یک حلقه‌ی قدرت رو می‌سازه. پس از این که سائرون متوجه ساخت 3 حلقه می‌شه، Celebrimbor رو پس از مبارزه باهاش خفت می‌کنه، خانواده‌اش رو گروگان می‌گیره و مجبورش می‌کنه تا روی One Ring کار کنه و با شاخ‌تر کردنش کاری بکنه که بتونه سایر حلقه‌ها رو کنترل کنه.

سائرون و سازنده حلقه های قدرت در بازی Middle Earth Shadow of Mordor

با این حال پس از برکت دادن به حلقه، Celebrimbor همین که ساخت حلقه تموم شد، حلقه رو به دستش می‌کنه و از دست سائرون فرار می‌کنه. 

با قدرت حلقه Celebrimbor می‌تونه اورک‌های مطیع سائرون رو در اختیار خودش بگیره، با استفاده از این قدرت، Celebrimbor ارتش خودش رو برای مقابله با سائرون تشکیل می‌ده.

دی‌ال‌سی The Bright Lord داستان مبارزات Celebrimbor با سائرون رو روایت می‌کنه که بسیار پشم‌ریزونه. سیستم نبرد‌هاش هم سخت‌تر از خود بازی می‌شه و زمان‌بندی استفاده از قدرت One Ring و در اختیار گرفتن اورک‌ها چالش‌های جدیدی رو ایجاد می‌کنه.

کلا دی‌ال‌سی The Bright Lord خیلی شاخه. حتی اگه خود Shadow of Mordor رو بازی نکردید Bright Lord رو بازی کنید. دیگه چی می‌خواید بهتر از یک نبرد حماسی با شخص سائرون؟

نبرد با سائرون در بازی Middle Earth Shadow of Mordor

نقاط پشم ریزون

  • + سیستم رقابت با افسران ارتش سائرون
  • + مبارزات چه با شمشیر و چه کمان تا اواخر بازی
  • + نیاز به استفاده از روش‌های مختلف مبارزه
  • + دی‌ال‌سی The Bright Lord

نقاط غیر پشم ریزون

  • - محیط خیلی خالی و بی‌روح موردور
  • - ساده‌شدن بیش از حد مراحل آخر بازی

جمع‌بندی

در کل Middle Earth Shadow of Mordor بازی خوب و روالیه و مطمئن باشید از تجربه‌اش پشیمون نمی‌شید. در حالی که بازی‌های جدید بیشتر شبیه فیلم شدن تا بازی، بخش زیادی از Shadow of Mordor رو گیم پلی بازی تشکیل می‌ده، نه داستان و سینماتیک‌ها. این باعث می‌شه تا نشه 10 ساعت پشت سر هم Shadow of Mordor بازی کرد که این هم می‌تونه خوب باشه هم بد. 

Shadow of Mordor نه تنها خاطرات فیلم اساطیری تراز ما، یعنی سه‌گانه‌ی ارباب‌حلقه‌ی پیتر جکسون رو خراب نمی‌کنه بلکه خیلی هم حال می‌ده و خاطرات خوب خودش رو می‌سازه.

 پس تا قبل از این که آمازون بیاد و با سریال ارباب حلقه‌ها‌یی که داره می‌سازه، کل Middle Earth رو با خاک یکسان کنه، بشینید و تا می‌تونید Middle Earth بازی کنید و سه‌گانه‌های آقا جکسون رو ببینید تا رستگار شوید.

بازی Middle Earth Shadow of Mordor

روز‌تون پشم‌ریزون

حالا که لطف کردین پست رو تا آخر خوندین یه نظری هم برای ما ارسال کنید تا ما رو هم خوشحال کنید.

تجربه‌ی بازی ویچر  The Witcher 1 در سال 2019
تجربه‌ی بازی ویچر The Witcher 1 در سال 2019

در دوران قطعی اینترنت از اونجا که نمی شد  Gwent زد، ویچر 2 و ویچر 3 رو هم بازی کرده بودم و خوب سریال ویچر هم که هنوز نیومده، خماری بهم فشار آورد و مجبور شدم بازی ویچر 1 رو بریزم. بازی کردن یه بازی  open-world سال 2007 توی سال 2019 در نگاه اول یه مقدار سخته. گرافیک خسته، گیم پلی متفاوت از بازی‌های مشابه فعلی و سخت بودن بازی مثل بقیه ی بازی های قدیمی چالش های اصلی ایه که آدم انتظار اونا رو هنگ ...
مطالعه بیشتر

تجربه‌ی بازی  Dark souls 1 در سال 2020
تجربه‌ی بازی Dark souls 1 در سال 2020

مقدمه سلام خدمت دوستان عزیز یه موضوعی این اواخر منو خیلی اذیت می‌کرد. این که در بازی‌های جدید چالش خیلی خاصی وجود نداره و عملا مفهوم بازی از بین رفته و بازی‌ها عملا خیلی با فیلم سینمایی فرقی ندارن. توی بازی‌هایی نظیر Witcher ، Red dead redemption و غیره ( که ما به هیچ وجه منکر شاخ بودنشون نیستیم.) سازنده‌های بازی بیشتر رو چالش برانگیز کردن داستان مانور دادن، نه روی چالش برانگیز کردن بازی. اکثر این باز ...
مطالعه بیشتر

تجربه بازی Legend of Zelda Breath of the Wild روی PC توسط شبیه ساز Cemu
تجربه بازی Legend of Zelda Breath of the Wild روی PC توسط شبیه ساز Cemu

افسانه‌ی زلدا چی هست اصلا؟ مجموعه بازی‌های Legend of Zelda یکی از قدیمی‌ترین سری‌های بازی‌های کامپیوتریه که همواره به صورت انحصاری برای کنسول‌های نینتندو منتشر می‌شده. Breath of the Wild هم تازه‌ترین نسخه‌ی این مجموعه بازی‌هاست که تو سال 2017 در ژانر نقش آفرینی اکشن و با زاویه دوربین سوم شخص برای نینتندو Wii U و Switch منتشر شد و جوایز بسیار زیادی رو هم کسب کرد. زلدا؟ راستش تا حالا از نزدیک هم ندیدم، ...
مطالعه بیشتر

تجربه بازی سایبرپانک 2077 پس از نصب آپدیت‌ها
تجربه بازی سایبرپانک 2077 پس از نصب آپدیت‌ها

پیش سایبر کمتر کسیه که اسم بازی Cyberpunk 2077 به گوشش نخورده باشه. سایبرپانک 2077 یکی از مورد انتظارترین بازی‌های تاریخ بود. به علت موفقیت‌های بزرگ سه‌گانه‌ی ویچر توسط سازنده‌اش CD Projekt Red ، همه انتظار یک شاهکار بزرگ رو داشتن. حضور کیانو ریوز در بازی هم که گیلاس روی کیک بود و حتی طرفدارای سینما رو هم جذب Cyberpunk کرده بود.   سایبر نشر احتمالا همه‌مون شنیدیم که سایبرپانک با مشکلات بسیار زیاد ...
مطالعه بیشتر

تجربه بازی ایرانی مختار فصل قیام
تجربه بازی ایرانی مختار فصل قیام

یکی از جدیدترین بازی‌های ایرانی ساخته شده، بازی مختار فصل قیام ئه که تونسته به شهرت خوبی در ایران برسه. این بازی اکشن Hack and Slash که با استفاده از موتور بازی Unreal Engine ساخته شده و زاویه دوربین سوم شخص هم داره، بخشی از داستان زندگی مختار و قیام او رو تعریف می‌کنه. نوه‌ی کوروش رو چه به مختار ثقفی؟ این دیدگاه بین خیلی از گیمرهای ایرانی وجود داره و واسه‌ی همین سراغ بازی مختار نمی‌رن. این که واقعا چ ...
مطالعه بیشتر

دانلود مجموعه کتاب ارباب حلقه ها The Lord Of The Rings به فرمت pdf
دانلود مجموعه کتاب ارباب حلقه ها The Lord Of The Rings به فرمت pdf

مجموعه‌ی رمان ارباب حلقه‌ها توسط نویسنده‌ی نام آشنا تاکین Tolkien J R R نوشته شده است. این مجموعه کتاب خیلی قدیمی است و اولین نسخه آن در سال 1937 تحت عنوان هابیت به چاپ رسیده است. به هر حال امیدوارم که از مجموعه لذت ببرید.   لیست کتاب‌ها هابیت - The Hobbit  جلد اول) ارباب حلقه‌ها، یاران حلقه - The Lord Of The Rings, The Fellowship of the Ring  جلد دوم) ارباب حلقه‌ها، دو برج - The Lord O ...
مطالعه بیشتر

دیدگاه‌ها

  1. در تاریخ

    ممنون بابت راهنمایی تون

    8824
  2. در تاریخ

    @مرتضی. سلام دوست عزیز. والا سری بازی‌های بتمن آرخام و سری بازی‌های آنچارتد تو این سبک سکو بازی هستند. بازی Legend of Zelda Breath of the Wild هم انتخاب خوبیه. سری بازی‌های شاهزاده ایرانی هم درسته قدیمی شدن ولی از خوب‌های این سبک هستن و پدر معنوی اساسین محسوب می‌شن.

    8823
  3. در تاریخ

    با سلام راستش من خودم این بازی رو قبلا بازی کرده بودم و یکی از بهترین بازی های عمرمه.برای همین سری دومش هم خریدم و سری دوم هم مثل همون اول جذاب بود. بعدش سری بازی های تام رایدر رو هم بازی کردم و دوست دارم. سری بازی های اساسین کرید فقط تا بلک فلاگ اش رو بازی کردم و اون هم قشنگ بود.اما از اساسین کرید اودیسه خوشم نیومد.برای همین از سری بازی های اساسین کرید نا امید شدم. حالا بشدت دنبال یه بازی توپ میگردم در شبیه همین بازی Middle Earth و سری بازی های Tomb Raider باشه.اگه سراغ دارید خواهشا راهنمایی ام کنید. ممنون میشم پاسخ بدید. با تشکر فراوان

    8822
دیدگاه خود را وارد کنید.
"دو منهای دو"