معرفی انیمه سایبرپانک

نقد و بررسی انیمه Cyberpunk Edgerunners

انیمه سایبرپانک

انیمه Cyberpunk Edgerunners مفت‌خوری جدید کمپانی بی‌هنر نتفلیکسه که از ایده‌های دیگران و پایگاه هواداری موجود اون‌ها استفاده می‌کنه و برای خودش پول و کاربر کسب می‌کنه. متاسفانه شرکت CD Projekt سازنده‌ی بازی Cyberpunk 2077 و مالک دنیای سایبرپانک، به خاطر پول خام نتفلیکس شد و ساخت یک انیمه سایبرپانکی رو به نتفلیکس سپرد.

البته نتفلیکس بر خلاف انیمه‌های دیگه‌اش مثل انیمه ویچر: کابوس گرگ و انیمه دوتا: خون اژدها که ساختشون رو به استودیوهای کم‌تجربه و سطح Kids داده بود، برای انیمه سایبرپانک سراغ استودیو Trigger رفته که حداقل یه انیمه معروف به نام Kill La Kill داخل کارنامه‌اش داره.

سبک و سیاق انیمه سایبرپانک

بر اساس گفته‌های حضرت، انیمه‌ها معمولا جز 2+1 دسته قرار می‌گیرند. دسته‌ی اول انیمه‌های سبک فوتبالیست‌ها هستند که کلا سیستم انگیزشی دارند و معمولا صدها قسمت طول می‌کشن. دسته‌ی دوم سبک حمله به تایتان‌ها ئه که کلا تباهی و به فنا بودن رو نمایش می‌ده. دسته‎‌ی به علاوه یک هم مربوط می‌شه به انیمه‌های ژانر سم که خودش یه دنیای دیگست.

جدای از بحث انیمه، کلا هر اثر هنری که تو ژانر سایبرپانک ساخته‌شده، تم دارک و تباهی داره. بارز ترین نمونه‌هاش هم فیلم‌ سینمایی Blade Runner ساخته ریدلی اسکات و مجموعه فیلم ماتریکس ئه.

نقد و برررسی انیمه Cyberpunk Edgerunners

با این تفاسیر انیمه سایبرپانک تو ژانر و سبک تباهی ئه و سعی می‌کنه تا حد ممکن دنیا رو تباه و سیاه نشون بده.

داستان انیمه سایبرپانک

انیمه سایبرپانک داستان دیوید، یک جوانک جاهل رو تعریف می‌کنه که مادرش با تلاش زیاد داره سعی می‌کنه تا بتونه کاری کنه که پسرش تو یه مدرسه سطح بالا درس بخونه، اما تو همون اول کاری مادرش تو یه تصادف رانندگی که به خاطر فایت‌های بین گنگسترها رخ داده بود، داغون می‌شه و چون بیمه نبود به خاطر عدم رسیدگی می‌میره.

بعد از این اتفاق دیوید از مدرسه می‌زنه بیرون و مسیر پیشرفت از راه خلاف رو تو نایت سیتی پیش می‌گیره و انقدر جلو می‌ره تا خودش هم تبدیل به یه هیولا می‌شه.

همون طور که متوجه شدید، داستان خیلی کلیشه‌ایه و بارها و بارها تعریف شده. با این تفاوت که توی داستان‌های پیشین، شخصیت اصلی بازی با یک هدفی وارد دنیای خلاف می‌شه. پول، قدرت، شهرت، انتقام و از این چیزا. ولی دیوید هیچ گونه هدف خاصی برای انجام ماموریت‌های خلاف نداره. همینجوری الکی آدم می‌کشه. حتی شرایط جامعه هم دیوید رو مجبور به خلاف نکرده. 

این بی‌هدف بودن دیوید باعث می‌شه تا ما نتونیم فعالیت‌هاش رو توجیه کنیم و داستان انیمه Cyberpunk Edgerunners برامون بی‌معنی باشه.

انیمه یا اسلایدشو؟

متاسفانه نتفلیکس خیال می‌کنه وقتی بخواد یه چیز دم دستی و بسیار کم هزینه راجع به یه موضوع بسازه، باید بره سراغ انیمه و به صورت بزن در رو و تو کمترین زمان ممکن یه انیمه واسه هر چی می‌ده بیرون.

نقد و بررسی انیمه سایبرپانک

غافل از این که انیمه خودش یه دنیای بزرگه. درسته انیمه‌های کم‌خرج هم زیاد هست ولی در عوض کارهای بسیار پشم‌ریزون و پرجزئیاتی هم در قالب انیمه ارائه می‌شه. برای مثال انیمه جدید آقا هایائو میازاکی به قدری سنگین و خفنه که توی یک روز کاری تنها 3 ثانیه ازش ساخته می‌شه.

این چیزی که نتفلیکس به عنوان انیمه ارائه می‌کنه، بیشتر شبیه به یک اسلاید شو ئه تا انیمه. اجزای متحرک تصویر بسیار کمه. روی تصاویر تقریبا ثابت دوبله صورت گرفته. اجزای متحرک انیمه‌ی سایبرپانک حتی از کارتون‌های خیلی قدیمی صداسیمای ایران هم کمتره. انیمه‌ی سایبرپانک با این که تو اوج عصر دیجیتال ساخته شده، حتی از کهن‌ترین انیمیشن جهان، بز در حال پرش روی جام سفالین هم کم‌تحرک تره.

گرافیک انیمه سایبرپانک

همان طور که بالا اشاره کردیم، انیمه سایبرپانک عملا ثابته و مشابه اسلاید شو می‌مونه. طراحی یه سری عکس ثابت به مراتب ساده‌تر از یک انیمه درست و درمون ئه اما حتی تو این زمینه هم نتفلیکس قوی کار نکرده و همین چهار تا نمای ثابتی که نمایش می‌ده خیلی شاخ نیست. البته بعضی جاها که از روی بازی سایبرپانک 2077 اسکی رفته نماهای زیبایی داره ولی کافی نیست. طراحی ظاهر شخصیت‌ها هم متوسط ئه.

انیمه سایبرپانک Edgerunners

موسیقی متن و صداگذاری انیمه سایبرپانک

موسیقی متن انیمه شرایط مشابه طراحی گرافیکیش داره. اون قطعات موسیقی که از بازی سایبرپانک 2077 تو انیمه استفاده شده، بسیار به فضا میاد و شاخه. بالاخره با آثار Marcin Przybyłowicz آهنگساز بازی اهورایی ویچر 3 طرف هستیم. اما سایر قطعه‌های موسیقی که مال بازی سایبرپانک 2077 نیستن، اصلا خوب نیستن و هیچ حسی رو به بیننده القا نمی‌کنن.

در رابطه با دوبله هم انیمه سایبرپانک به دو زبان ژاپنی و انگلیسی ارائه شده که هر دوشون در سطح متوسطی قرار دارند ولی فکر کنم اگه ژاپنی‌اش رو ببینید روال‌تر باشه.

فضای سایبرپانکی انیمه

یکی از معدود نقاط مثبت انیمه‌ی سایبرپانک، حفظ حال و هوای بازی Cyberpunk 2077 ئه. برعکس سریال ویچر که کاملا از دنیای بازی‌های ویچر دور بود، انیمه‌ی سایبرپانک تا حدودی سعی کرده تا بتونه حس و حال بازی رو تو انیمه ایجاد کنه و برای مثال از رابط کاربری، voiceها، محیط‌ها و خیلی چیزهای بازی استفاده کرده که رواله.

شخصیت پردازی انیمه سایبرپانک

شخصیت‌های انیمه Cyberpunk Edgerunners کامل مطابق کلیشه‌های انیمه‌ای ساخته شده‌اند و هیچ گونه غافل‌گیری ای قرار نیست ازشون ببینیم. شما اگه یک ثانیه از صدای شخصیت‌ها رو تو دوبله‌ی ژاپنی‌شون بشنوید، به یاد صدها شخصیت مشابه میفتید و تا آخرین قسمت سریال، می‌تونید رفتارشون رو پیش‌بینی کنید.

انیمه سایبرپانک Edgerunners

صحنه‌های مثبت 18

متاسفانه نتفلیکس هنوز تو توهمات چهل پنجاه سال پیش به سر می‌بره و خیال می‌کنه با چهار تا صحنه +18 چپوندن تو آثارش، می‌تونه مخاطب جذب کنه. صحنه‌هایی که تاثیر چندانی تو داستان هم ندارن و فقط و فقط برای توهین به شعور مخاطب ایجاد شدن. الان تو سایتای دانلود فیلم ایرانی، نسخه‌ی اصلی و سانسورنشده‌ی انیمه سایبرپانک به سختی پیدا می‌شه، ولی به نظر من اگه نسخه‌ی سانسور شده‌اش رو هم ببینید چیز خاصی رو از دست نمی‌دید.

به خاطر چند یورودلار بیشتر

متاسفانه تنها انگیزه ساخت این انیمه پول بوده و چیزی مثل هنر یا حتی رضایت مخاطب، یک درصد هم برای سازندگان اهمیتی نداشته.

از نتفلیکس که انتظاری جز این نمی‌ره ولی من در تعجبم که CD Projekt چطور تن به چنین کاری داده. 

CD Projekt به عینه دیده که نتفلیکس چه بلایی سر ویچر آورد. دنیای زیبایی که CD Projekt با تلاش و خون دل خوردن ساخته بود و کلی هوادار لجند تو سطح جهان براش جمع شده بود، به یکباره توسط نتفلیکس تبدیل شد به یه اثر چیپ و بی‌ارزش. الان به شخصه، من هر وقت بخوام از ویچر صحبت کنم باید اول هر جمله بگم منظور من از ویچر، اون سریال شخمی نتفلیکس نیست، من بازیاش رو می‌گم.

اون وقت همین CD Projekt به جای این که از نتفلیکس و آشغال‌هایی که می‌سازه، اعلام برائت کنه، با پای خودش می‌ره ساخت انیمه‌ی سایبرپانک رو به نتفلیکس می‌سپره. مثل این می‌مونه یه نفر با اختیار و با شناختن ماهیت اصلی گانتر اودیم باهاش قراداد ببنده.

اما پول حرف اول رو می‌زنه و CD Projekt که وضع مالیش بعد از انتشار پرفراز و نشیب سایبرپانک خیلی هم خوب نیست، برای پول می‌ره سراغ همین نتفلیکس. 

انیمه Cyberpunk Edgerunners

 افسوس فایده نداره

مشابه سریال دوتا ساخت همین نتفلیکس، سازنده‌ها به هدف و سودشون رسیدن ولی سر هوادارا بی‌کلاه موند.

نتفلیکس که بدون خلق یه ایده‌ی جدید و با ساخت یه انیمه‌ی بسیار کم‌هزینه، کلی طرفدار و خریدار حساب از یه ژانر سینمایی جدید کسب کرد و CD Projekt علاوه بر کسب پول بابت پخش و انتشار انیمه، به واسطه‌ی همین انتشار، دوباره بازی سایبرپانک 2077 اش سر زبون‌ها افتاد و فروش بازیش خیلی بالاتر رفت.

اما من به عنوان یه هوادار بازی Cyberpunk 2077 هیچ اثر با ارزشی نصیبم نشد و اگه دوباره همون بازی سایبرپانک 2077 رو بازی می‌کردم، بیشتر حال می‌داد. حداقل کیانو ریوز داشت.

انیمه Cyberpunk Edgerunners

در کل اگه بخوام یه نمره‌ای به انیمه Cyberpunk Edgerunners بدم، فکر کنم نهایتا 5 از 10 کافیش باشه. 

روز‌تون پشم‌ریزون

حالا که لطف کردین پست رو تا آخر خوندین یه نظری هم برای ما ارسال کنید تا ما رو هم خوشحال کنید.

تجربه بازی سایبرپانک 2077 پس از نصب آپدیت‌ها
تجربه بازی سایبرپانک 2077 پس از نصب آپدیت‌ها

پیش سایبر کمتر کسیه که اسم بازی Cyberpunk 2077 به گوشش نخورده باشه. سایبرپانک 2077 یکی از مورد انتظارترین بازی‌های تاریخ بود. به علت موفقیت‌های بزرگ سه‌گانه‌ی ویچر توسط سازنده‌اش CD Projekt Red ، همه انتظار یک شاهکار بزرگ رو داشتن. حضور کیانو ریوز در بازی هم که گیلاس روی کیک بود و حتی طرفدارای سینما رو هم جذب Cyberpunk کرده بود.   سایبر نشر احتمالا همه‌مون شنیدیم که سایبرپانک با مشکلات بسیار زیاد ...
مطالعه بیشتر

سرقت سورس کد ویچر 3 و سایبرپانک؛ مظلوم نمایی یا واقعیت
سرقت سورس کد ویچر 3 و سایبرپانک؛ مظلوم نمایی یا واقعیت

حتما با خبر شدید که چندی پیش گروهی هکر به سرور‌های شرکت CD Projekt حمله کردند و سورس کد بازی‌های ویچر 3، سایبرپانک 2077 و گوئنت را سرقت کردند که این موضوع را قبلا به طور کلی در این جا شرح داده بودیم، اما با انتشار اخبار جدیدی مبنی بر تعویق انتشار آپدیت بازی سایبرپانک 2077 تا زمانی نا معلوم امکان ساختگی بودن این هک و دزدی و یجورایی مظلوم نمایی کردن از جانب شرکت CD Projekt بالاتر رفته. مطالبی که در ادام ...
مطالعه بیشتر

نقد و بررسی انیمه The Witcher: Nightmare of The Wolf
نقد و بررسی انیمه The Witcher: Nightmare of The Wolf

بدون اسپویل مقدمه انیمه ویچر کابوس گرگ توسط کمپانی Studio Mir به سفارش نتفلیکس ساخته شده. این استودیو از سال  2010 در کره جنوبی مشغول به کاره و خیلی کارنامه درخشانی نداره. تمامی انیمه‌هاش رو با همکاری شرکت های آمریکایی درست کرده و محبوب ترین اثرشون هم انیمه‌ی افسانه‌ی کورا The  L egend of  K o r ra است. انیمه ویچر اولین اثر مستقل این شرکته. این انیمه توسط Lauren Schmidt Hissrich تهیه شد ...
مطالعه بیشتر

نقد سریال ویچر فصل اول
نقد سریال ویچر فصل اول

مقدمه و تو چه دانی که سریال ویچر چیست. زبان از بهر توصیف این سریال قاصر است. سریال ویچر همه چیز دارد و در عین حال هیچ چیز ندارد. تو یکسال در انتظار نشسته‌ای که با چشمانی گریان از شادی نام بازیگران و قسمت‌ها را سرچ کرده‌ای لرد کبیر آندژی ساپکوسفکی را دیده‌ای که می‌گوید سریال ویچر می‌تواند یک بازی تاج‌وتخت جدید باشد. هنری کویل می‌گوید که طرفدار بازی‌های ویچر است. تو خوشحالی که نتفلیکس هر هشت قسمت را در ...
مطالعه بیشتر

نقد سریال ارباب حلقه‌ها : حلقه‌های قدرت قسمت به قسمت
نقد سریال ارباب حلقه‌ها : حلقه‌های قدرت قسمت به قسمت

کمترین کسی هست که با ارباب حلقه‌ها آشنا نباشه. رمان‌های اساطیری بسیار شاخ جی آر. آر. تالکین، با فیلم‌های سینمایی بسیار شاخ پیتر جکسون برای همیشه توی خاطرات ما ماندگار شدن.  به علت همین محبوبیت بسیار بالا شرکت‌های خرپول تلویزیونی به دنبال ساخت یه سریال تو همین دنیا رفتن. در نهایت آمازون به مالکان اثر پیشنهادی داد که نتونن رد کنن و 250 میلیون دلار فقط بابت حق ساختش پرداخت کرد. بعد از اون هم فقط فصل ...
مطالعه بیشتر

نقد و بررسی انیمه Dota: Dragon’s Blood
نقد و بررسی انیمه Dota: Dragon’s Blood

بدون اسپویل مقدمه انیمه‌ی دوتا  خون اژدها ( که البته لفظ انیمه خیلی برای این مجموعه مناسب نیست و بهتره همون انیمیشن بگیم.) با همکاری Valve  و Netflix ساخته شده. در صنعت بازیسازی خیلی مرسومه که بازی‌ها رو بر اساس دنیا‌ی ساخته شده توسط یک کتاب یا فیلم می‌سازند. چون به سازنده‌های بازی اجازه میده که هرجا دلشون خواست داستان شخصیت‌ها رو به کتاب‌ها ارجاع بدن و یه مقدار کار خودشون رو راحت کنن. اما د ...
مطالعه بیشتر

دیدگاه‌ها

  1. در تاریخ

    @Autism Simulator. سلام. خیلی ممنون. ارادتمندیم.

    10842
  2. در تاریخ

    سلام حال شما خوب است باز هم مثل همیشه زیبا ممنون خدانگهدار

    10841
  3. من ریدوم سی سازنده هاش

    10840
دیدگاه خود را وارد کنید.
"حاصل جمع سه و نه"