سرقت سورس کد ویچر 3 و سایبرپانک؛ مظلوم نمایی یا واقعیت
حتما با خبر شدید که چندی پیش گروهی هکر به سرورهای شرکت CD Projekt حمله کردند و سورس کد بازیهای ویچر 3، سایبرپانک 2077 و گوئنت را سرقت کردند که این موضوع را قبلا به طور کلی در این جا شرح داده بودیم، اما با انتشار اخبار جدیدی مبنی بر تعویق انتشار آپدیت بازی سایبرپانک 2077 تا زمانی نا معلوم امکان ساختگی بودن این هک و دزدی و یجورایی مظلوم نمایی کردن از جانب شرکت CD Projekt بالاتر رفته.
مطالبی که در ادامهی این پست مطالعه میکنید حاصل عدم توانایی این جانب در امر مهم خوابیدن در شب گذشته و سیر افکار در حوزهی تئوری توطئه و قلمروی سخنوری افرادی چون علیاکبر رائفی پور، نادر طالب زاده، حسن عباسی و امثالهم بوده و فاقد مدارک قرص و محکم میباشند.
در این جا اول از همه تاریخچهای مبنی بر چگونگی ظهور و افول CD Projekt رو بیان میکنیم و سپس به بررسی چرایی مظلوم نمایی بودن قضیه هک شدن سرورهای این شرکت میپردازیم. (البته افول واقعا کلمهی بزرگیه. سی دی پراجکت اونقدرها هم وضعش خراب نیست!)
حمایت کاربران از شرکت های بازیسازی مستقل (Indie Developer)
اگه اهل گشت و گذار در استیم و خواندن کامنتهای ملت باشید، متوجه خواهید شد که نسبت به توسعه دهندههای مستقل همیشه حس ترحم و حمایت وجود داره. خیلی از گیمرها وقتی میبینن یک بازی توسط یک شرکت کوچک و مستقل ساخته شده، با امید این که این شرکت پیشرفت کنه و بازیهای بهتری بسازه، به صورت مرامی بازیهاشون رو خریداری میکنن و حتی به برخی نقاط ضعفشون هم با دیدهی اغماض مینگرند. میشه این دست کامنتها رو تو صفحهی استیم بازیهای ایرانی هم مشاهده کرد.
شروع کار CD Projekt به عنوان یک شرکت بازیسازی مستقل
CD Projekt هم به عنوان یک شرکت مستقل وقتی کارش رو شروع کرد از این حمایتها برخوردار بود. ولی وقتی گیمرها میدیدن که یک شرکت مستقل لهستانی، بازی فوق العاده شاخی مثل ویچر 1 رو ساخته که از لحاظ سطح کیفی با رقیب پر سابقه و قدرتمندش یعنی Elder Scrolls IV: Oblivion در بسیاری از زمینهها برابری میکنه و جالبتر این که داستان بسیار جذابتری هم داره، حمایت هاشون رو دو چندان کردند.
CD Projekt هم از فروش خوب بازیش، کمال استفاده رو برد و باهاش تونست بازی فوق العاده شاختری مثل ویچر 2 رو به بازار بفرسته. ویچر 1 خوب بود ولی وقتی از ویچر 1 وارد ویچر 2 میشدی، از دیدن میزان پیشرفت قطعا پشمات میریخت، انقدر که کارشون درست بود.
رفتن به بالای ابرها با انتشار The Witcher 3: Wild Hunt
ویچر 3 بزرگترین شاهکار CD Projekt بود، علیرغم انتقادهایی که به داستان اصلی بازیش داریم، ویچر 3 واقعا خیلی شاخ بود. تو اکثر جشنوارهها به عنوان بهترین بازی سال انتخاب شد، حتی خیلیها پا رو از این هم فراتر گذاشتند و ویچر 3 رو برترین بازی تاریخ دونستهاند که البته گزاف هم نگفتهاند.
CD Projekt کماکان به شاخ بازیهای خودش ادامه داد. ابتدا با انتشار dlc های زیبای Hearts of Stone و Blood and Wine حرف و حدیثها در رابطه با پشمریزون نبودن داستان ویچر 3 رو از بین برد و سپس هم با ساخت بازی آنلاین کارتی Gwent اولین گام موفقش رو در حوزهی بازیهای آنلاین برداشت.
پس از این هم یک بازی تک نفره بر پایهی گوئنت به نام Thronebreaker رو منتشر کرد که اتفاقا اون هم بسیار شاخ بود و نمرات بسیار بالایی رو دریافت کرد. به علاوه با انتشار بازی ویچر 3 روی سخت افزار نه چندان قدرتمند Nintendo Switch تواناییهای برنامه نویسی خود رو به رخ رقیبان کشید. حالا دیگه CD Projekt Red رسما بالای ابرها بود.
Cyberpunk 2077؛ جاهطلبی بزرگ CD Projekt
پس از موفقیتهای فراوان CD Projekt در حوزهی ویچر، این شرکت جاه طلبی بزرگی را در زمینهی ساخت یک بازی نقشآفرینی در زمان آینده آغاز کرد. این بازی که توسعهی آن از سال 2012 و حتی قبل از انتشار ویچر 3 آغاز شده بود، پس از ساخت آخرین dlc برای ویچر 3 به طور جدی وارد مرحلهی تولید شد.
چندین سال گذشت و در نمایشگاه E3 سال 2019 و با حضور کیانو ریوز در افتتاحیه و تریلر این بازی، هوادارها اشتیاقشون به این بازی چندین برابر شد.
شاخ بازی زیاد، افسوس زیاد
تجربه نشون داده که وقتی شاخ بازی از حدش بیشتر میشه، نتیجهی مناسبی نخواهد داشت. به نظر میومد سی دی پراجکت زیاد از حد شاخ شده بود. چند نمونه از این شاخ بازی ها رو براتون میگم:
مدیر عامل CD Projekt اعلام کرد که اونها میتونستن خیلی راحت بازی ویچر 3 و نیم یا ویچر 4 رو با همین انجین بازی که دارند بسازند و خیلی راحت پول به جیب بزنن ولی دنبال ساخت یک تجربهی جدید رفتند.
در جای دیگه اعلام شد که موسیقی متن بازی قراره جوری ساخته بشه که بشر تا حالا مشابه اون رو نشنیده و انگار واقعا متعلق به 2077 ئه.
سازندگان بازی اعلام کردند که علاوه بر زبان انگلیسی، در زباهای غیرانگلیسی هم قرار نحوهی لب زدن شخصیتها مطابق با کلماتی باشه که ادا میکنن.
سازندههای بازی تصمیم گرفته بودند که توی یک روز برای چندین پلتفرم مختلف، سایبرپانک رو منتشر کنند.
تاخیر، تاخیر، تاخیر و دوباره تاخیر
سرانجام CD Projekt برای انتشار سایبرپانک 2077 یک تاریخ دقیق را مشخص کرد و پیش فروش بازی را نیز همزمان آغاز کرد. بسیاری از هواداران هم طبق اعتمادی که به CDPR داشتند، بازی را پیش فروش کردند و منتظر انتشار بازی نشستند. اما به محض نزدیک شدن به تاریخ، CDPR در بیانیه ای چنیدن ماه انتشار سایبرپانک را به تعویق انداخت. بار دیگر که به زمان انتشار نزدیک شدیم، CDPR باز هم انتشار سایبرپانک را به تعویق انداخت. این عمل و بدقولی چندین و چند بار تکرار شد.
شاید برای افرادی که بازی را نخریده بودند، این تاخیر مشکلی پیش نمیآورد ولی برای افرادی که به خاطر حمایت از شرکت، در اختیار گرفتن موارد جایزهای بیشتر در بازی یا قیمت پایینتر دست به پیش خرید سایبرپانک زده بودند، تاخیر زجر آور بود. آن ها پول داده بودند و پولشون در حساب های CDPR خوابیده بود ولی بازی را دریافت نکرده بودند. کار به جایی رسید که حتی سازندگان بازی تهدید به مرگ هم شدند! هر چند ممکن است این مسئله نیز نوعی مظلوم نمایی از جانب CDPR جهت وقت گرفتن بیشتر برای تکمیل بازی باشد.
CD Projekt ادعا میکرد که ساخت بازی تکمیل شده و فقط در حال بهبود و باگ زدایی از بازی هستند و فقط برای ارائهی یک بازی بهتر و کاملتر این تاخیرها را گذاشتهاند. ادعایی که در عمل هنوز هم نتوانسته اند، آن را اجرایی کنند.
سایبرپانک 2077، سوژهی Meme ها
این تاخیرهای طولانی مدت و چندین باره، به سازندههای خلاق Meme ها فرصت ساخت Meme ها و جوکهای فراوانی را دربارهی سایبرپانک داد. از جمله این که میگفتن سایبرپانک 2077 به قدری تاخیر میخوره که به خود سال 2077 میرسیم و دیگه برای بازی کردنش لازم نیست، Cyberpunk رو نصب کنیم؛ همین بریم تو کوچه خیابون خودش 2077 ئه.
پس از انتشار اولین ویدیو از گیم پلی سایبرپانک ضد حالها بیشتر هم شد. بدون شک یکی از مهمترین دلایل محبوبیت سایبرپانک حضور کیانو ریوز در این بازی بود، اما با انتشار گیم پلی، ظاهر کاراکتر کیانو ریوز در بازی دارای شباهت بسیار کمتری نسبت به تریلر اولیه بازی بود و Meme های زیادی در رابطه با چیزی که اینترنتی سفارش میدی و چیزی که تحویل میگیری مانند تصویر زیر منتشر شد.
سایبرپانک وارد میشود
CD Projekt انقدر تاخیر کرد که کنسولهای نسل نهمی هم از راه رسیدند. یک بار دیگر هم شاخ بازی الکی بلای جان CDPR شد. حالا اون ها علاوه بر PC، PS4 و Xbox One قصد داشتند سایبرپانک رو در همون روز انتشار کذایی برای PS5 و Xbox Series X هم منتشر کنند.
این دیگه از اون شاخ بازیهای غیر قابل قبول بود. شرکت راکستار با اون عظمتش اول میاد تو سال 2013 بازی شاخ GTA V رو برای PS3 و X360 تو سال 2014 برای PS4 و Xbox One و تو سال 2015 برای PC منشر میکنه بعد CD Projekt با توسعه دهندهها و تسترها و همچنین سابقهی بازی سازی در ژانر کمتر میان تو یه روز برای 5 پلتفرم بازی رو منتشر کنند. این شاخ بازی بزرگترین اشتباه CDPR در ارائهی سایبرپانک بود.
به هر حال بالاخره در 10 دسامبر 2020 سایبرپانک 2077 منتشر شد.
سایبرپانک یا سایبرباگ؟
با انتشار سایبرپانک هوادارها شوکه شدند. اونم نه از شاخ بودن بازی، بلکه از باگهای بسیار زیاد موجود در اون.
توی نسخههای PS4 و PS5 بازی عملا غیر قابل اجرا بود. یک باگ فوق العاده عجیبی که تو بازی وجود داشت این بود که اگه فایل سیو بازی از 8 مگابایت سایزش بیشتر میشد، بازی میترکید. این دیگه خیلی سمی بود. مگه برای PS2 بازی مینویسید که محدودیت 8 مگابایتی رو سیوها گذاشتید؟
تو کنسولهای مایکروسافت یه ذره اوضاع بهتر بود ولی نه خیلی. اون جا هم تا دلتون بخواد باگ بود و این باعث شد تا سایبرپانک تو متاکریتیک در نسخهی Xbox One نمرهی پایین 61 و توی PS4 نمرهی پایینتر 57 رو بگیره. در حالی که بازی های ویچر 1 و 2 و 3 به ترتیب نمرههای 86، 88 و 92 رو تو این سایت گرفته بودند.
اوضاع تو نسخهی PC خیلی بهتر بود، اما اونم نه تو هر کامپیوتری. تو نسخهی PC به اون صورت خبری از باگ تو بازی نبود و بازی روون اجرا میشد، به شرط این که یک PC خیلی شاخ با سخت افزار گولاخ رو در اختیار داشته باشید که اونم با این وضع دلار تو ایران و با این وضع احتکار و ناموجود بودن کارت گرافیک ها و CPU ها حتی تو خارج هم به این راحتیا ممکن نیست. با این حال نسخهی کامپیوتر سایبرپانک 2077 از متاکریتیک نمرهی خوب 85 از 100 رو دریافت کرد.
ما این همه پول دادیم، اون وقت باگها رو رفع نمیکنی؟
پس از اعتراضات فروان سازندههای سایبرپانک خیلی سریع دست به کار شدند تا باگهای بازی رو رفع کنند. رفع یک سری از باگها مثل محدودیت سیو راحت بود ولی با رفع خیلی از باگها، باگهای دیگهای رخ میدادند. تا جایی که در یکی از آپدیتهای سایبرپانک، یکی از مراحل اصلی بازی دچار خطا میشد و عملا نمیشد بازی رو رد کرد.
این مسئله باعث شد تا هوادارا خشمگین بشن و بازی رو پس بدن تا پولشون رو بگیرن. سونی پا رو از این هم فراتر گذاشت و سایبرپانک رو از PlayStation Network تا اطلاع ثانوی حذف کرد.
انتقادات بی رحمانه به سایبرپانک 2077
هواداران ناراحت از باگها، بی حوصله از کرونا و خشمگین از پولی که برای یک بازی مشکل دار پرداخت کردند، به انتقادهای تند و بیرحمانه از سایبرپانک و CD Projekt پرداختند. کار به جایی رسیده بود که سایبرپانک رو با بازیهای خیلی قدیمیای مثل GTA Vice City و GTA San Andreas مقایسه میکردند و اونها رو برتر از سایبرپانک میدونستند. هر چند تو بعضی زمینهها پر بیراه هم نمیگفتند.
در نتیجه فروش بازی بسیار کاهش پیدا کرد و CD Projekt علاوه بر جیب آبروی خودش رو هم در خطر میدید.
نبود Ciri در سایبرپانک؛ آخرین ضربهای که محکمتر زده شد
بعید میدونم هواداران ویچر خیلی اهل بازیهای روایت گر آینده باشند. اونها اسب رو به ماشین و شمشیر رو به تفنگ و داستانهای اساطیری رو به علمی-تخیلی ترجیح میدن.
شاید تنها دلیلی که ویچر بازهای حرفهای میخواستند سایبرپانک رو بازی کنند، حضور احتمالی Ciri، شخصیت محبوب بازی ویچر 3 در سایبرپانک بود. سیری در قسمتی از بازی ویچر 3 حضور خودش رو در دنیایهای موازی تعریف میکنه، یکی از این دنیاها، دنیایی مشابه سایبرپانکه و هوادارای ویچر از همون موقع منتظر حضور سیری در سایبرپانک هستند.
بعد از این انتشار سایبرپانک، Legend ها کوئست به کوئست دنبال حضور سیری تو بازی میگردند و هر چی بیشتر میگردند، کمتر پیدا میکنند. تا جایی که در یکی از مراحل بازی و در یک کشو، یک پوستر از بازی ویچر 3 با حضور عکس سیری رو اون پیدا میکنند.
این پوستر مثل آب سردی بود که رو طرفدارای ویچر ریخته شد. تو دنیایی که ویچر 3 یک بازی کامپیوتریه، قطعا شخصیت سیری حضور فیزیکی نداره و دیگه از حضورش تو سایبرپانک خبری نخواهد بود.
در حالی که طرفدارا منتظر دیدن چنین صحنههایی بودند، عملا موز نصیبشون شد و این به شخصه برای خود من هم ضد حال بزرگی بود.
روی آوردنCD Projekt به نقشهی کامرون
La Casa de Papel سریال خوبیه ولی اونقدرها هم که میگن شاخ نیست و به نظر من یه مقداری هایپ شده. آخه چهار تا سارق بانک که قهرمان سازی نداره که. ولی با این حال برخی از صحنهها و مواردی که تو سریال بیان میشه خارج از لطف نیست مثل همین نقشهی کامرون.
نقشهی کامرون به این صورته که وقتی افکار عمومی به ضرر ماست و داریم به فنا میریم میتونیم با مظلوم نمایی نظرات ملت رو به نفع خودمون تغییر بدیم تا بتونیم از حمایتهاشون برخوردار بشیم؛ همون طور که توی فوتبال وقتی تیم قدرتمندی مثل برزیل با تیم ضعیفتری مثل کامرون بازی داره، غیر از خود برزیلیا، بقیه مردم دنیا همه طرفدار کامرون هستند.
CD Projekt هم وقتی دید از 10 تا نظری که راجع بهشون داده میشه، 9 تاش راجع به باگها و شاخ نبودن سایبرپانکه، تصمیم به روی آوردن به نقشهی کامرون با مظلوم نمایی گرفت.
مظلوم نمایی CD Projekt به بهانهی هک شدن سرورهای این شرکت
در حالی که هیچ خبری جز باگهای جدید سایبرپانک از CD Projekt منتشر نمیشد، ناگهان توییتر این شرکت خبر از هک شدن سرورهای آن و دزدیده شدن سورس کد بازیهای ویچر 3 و گوئنت و سایبرپانک 2077 خبر داد.
این مسئله باعث شد مردمی که به انتقادات بعضا بیرحمانه به این شرکت مشغول بودند، ناگهان تغییر موضع داده و با CD Projekt اعلام همدردی کنند. همهی فحشها و انتقادها یهو تبدیل شدن به ای بابا این بنده خدا هارو سر ویچر 3 چشم زدن. سایبرپانک هم بدبخت اونقدر بازی بدی نبود، ما زیاد از حد میکوبیدیمش!
چرا هک شدن سرورهای CD Projekt میتونه غیر واقعی باشه
توی این مقاله قبلا هم عرض کرده بودم. سورس کد ویچر 3 و سایبرپانک فقط به درد خود CD Projekt میخوره. بقیهی شرکتها نه از لحاظ حقوقی و شاید نه حتی از لحاظ فنی نمیتونن از این کد استفاده کنند و واقعا دلیلی وجود نداره که یک شرکت بخواد شش، هفت میلیون یورو برای سورس کد این بازیها پول بده، در حالی که خبر فروش سورس کد ویچر 3 و سایبرپانک خیلی هم زود منتشر شد.
همون طور که سورس کد ویندوز در سال 2004 لو رفت ولی هیچ نسخهی فرعی ای برای ویندوز منتشر نشد، برای ویچر 3 و سایبرپانک هم قاعدتا باید چنین اتفاقی بیفته. تو مورد لو رفتن کد ویندوز، کار حتی به جایی رسید که شرکت سازندهی ReactOS که در حال توسعهی یک سیستم عامل مشابه و با قابلیت اجرای فایلهای ویندوز بود، از ترس شکایتهای حقوقی مایکروسافت، جرئت نکرد حتی یک خط از اون سورس کد رو به کد سیستم عامل خودش اضافه کنه. با این حال ما هر روز اخباری مبنی بر پیگیری CD Projekt در زمینهی یافتن خریدارهای سورس کد بازیها میشنویم، در حالی که خریدار، اگر واقعا وجود داشته باشد، جرئت استفاده از این سورس کد در بازارهای جهانی را نخواهد داشت.
به غیر از این ها، جایی که خبر هک شدن رو به صورت رسمی منتشر کرد خود CD Projekt بود. چرا باید این شرکت که سیبل انقادات فراوانی قرار گرفته، توان امنیتی خودش رو هم زیر سوال ببره در حالی که خیلی از جاها هک میشن و اون رو مخفی میکنند.
به تعویق انداختن انتشار آپدیت سایبرپانک بدون مورد انتقاد قرار گرفتن
علاوه بر تغییر دیدگاههای مردم نسبت به شرکت و برانگیختن حس ترحم آنها، یکی از مهمترین دستاوردهای این هک میتواند به تعویق انداختن انتشار آپدیت های جدید برای سایبرپانک و خریدن دوبارهی زمان، بدون مورد انتقاد قرار گرفتن بود.
بهونهی جدید CD Projekt خطر هک شدن دوباره و در نتیجه قطع ارتباط شبکهی داخلی شرکت با بیرون و غیرممکن شدن کار از خانه بود.
اگر قبل از این قضایا، CD Projekt خبر از تاخیر جدیدی در انتشار آپدیت و رفع باگهای بازی میداد توسط منتقدین به چهار میخ کشیده میشد اما در حال حاضر نه تنها کسی بابت این تاخیر به آنها اعتراض نمیکنه بلکه مردم حتی بیش از پیش دلشون براشون میسوزه و بهشون بدون هیچ منتی فرصت دوباره میدن و حالا انگار دوباره برگشتن به زمانی که تازه کارشون رو شروع کرده بودند و ملت به رسم برخورد با شرکتهای کوچیک بهشون حال میدادند.
یه کم پوست کلفتتر باشید باو
CD Projekt به انتقاد عادت نداشت. هر چی ساخته بود خوب بودند و تعریف هم میشدند اما با سایبرپانک همه چیز تغییر کرد و اون رو سکه رو هم دیدند. اما اگه این تئوری توطئه ای که ما مطرح کردیم، زائدهی تخیلات ما نباشه و درست باشه، مظلوم نمایی واقعا عکس العمل بسیار سوسولانه ای از جانب CD Projekt بوده.
شما EA رو نگاه کنید، هر روز به خاطر سیاستهای مالیش مسخره میشه، هر روز به خاطر کپی بودن فیفا مسخره میشه، اکتیویژن به خاطر ته کشیدن خلاقیتهاش و همش کالاف ساختن مسخره میشه، به خاطر حجم مسخره بالای بازیاش مسخره میشه، یوبیسافت بدبخت قبل از این که بازی رو بده سر تریلرهاش مسخره میشه، بازی رو هم که میده بیرون سر باگهاش مسخره میشه.
همهی این شرکتها با وجود انتقادات و فحشهای فراوان خم به ابرو نمیآورند و با قدرت به کارشون ادامه میدن. بقیهی شرکتها از جمله CD Projekt هم باید یه کم پست کلفتتر باشند و بتونن انتقادات رو تحمل کنند. یا اینکه مثل راکستار بیخیال ساختن بازی جدید بشن و ویچر 3 رو برای پلی استیشنهای 5 و 6 و 7 و غیره همزمان با انتشار GTA V برای همون پلتفرمها منتشر کنن.
جمع بندی
حالا واقعا نمیدونم قضیهی این هک شدن واقعی بود یا ساختگی، ولی به هر حال CD Projekt به خوبی تونسته این بحران رو مدیریت کنه و تهدیدهارو به فرصت تبدیل کرده. باشد که ما هم یاد بگیریم چگونه تهدیدهارو به فرصت تبدیل کنیم.
روزتون پشمریزون
حالا که لطف کردین پست رو تا آخر خوندین یه نظری هم برای ما ارسال کنید تا ما رو هم خوشحال کنید.