آندژی ساپکوفسکی و CD Projekt Red حکایت مرغ و تخممرغ در حوزهی موفقیت ویچر
مقدمه
در حدود سال 2012 آقای ساپکوفسکی در یک مصاحبه در مورد رمان ویچر شرکت کرد و تا جایی که می تونست کلفت بازی درآورد و نظراتشو راجع به بازی ویچر مطرح کرد. بعد از اون مدیر ساخت CD Project Red نیز در یک مصاحبه شرکت کرد و نظراتش راجع به مجموعهی آقای ساپکوفسکی مطرح کرد. این ماجرا به قبل از ساخت بازی Witcher 3 Wild Hunt و انتشار رمان فصل طوفان ها از آندژی ساپکوفسکی برمی گرده. هیچ خبری از سریال هم نبود.
داستان ویچر بسیار قبلتر از اون که بازیهای ویچر توسط شرکت CDPR ساخته بشن منتشر شده بود. ویچر در واقع یک داستان کوتاه بود که در یک مقاله لهستانی، در سال 1986 منتشر شده بود. امروزه مجموعه رمانهای ویچر شامل 3 مجموعهی داستانهای کوتاه و 6 رمان می باشد. و آقای ساپکوفسکی 71 ساله به یکی ازموفقترین چهرههای لهستان تبدیل شده است.
از سوی دیگر شرکت CDPR در سال 1992 توسط دو دوست دبیرستانی که از راه فروش بازی در فلاپی دیسک زندگی خودشونو میگذروندن تاسیس شد. این شرکت مثل خیلی از شرکتهای داخلی خودمون کارش این بود که بازیهای شاخ خارجی رو میگرفت و تغییراتی در اونا ایجاد میکرد (مثل ترجمه و صداگذاری) و در کشور لهستان به فروش میرسوند. در سال 2003 شرکت CDPR شروع به ساخت بازی ویچر کرد که اولین سری در سال 2007 منتشر شد.
داستانهای ویچر در حدود سال 2000 در لهستان بسیار مطرح بودند. و شرکت CDPR نیز به دلیل همین محبوبیت شروع به ساخت بازی ویچر با الهام از کتابها کرد. مجموعهی بازیهای ویچر در سطح بینالمللی محبوبیت زیادی را از آن خود کرد که باعث شناخته شدن رمانهای ویچر در سطح جهان نیز شد.
لرد کبیر آقای آندژی ساپکوفسکی
وقتی نظر آقای ساپکوفسکی راجب بازی ویچر رو پرسیدن جواب داد که:
من بازیهای ویچر رو بازی نکردم و هیچ علاقهای به بازیهای کامپیوتری ندارم.
ساپکوفسکی اعلام کرد که تمام چیزی که از بازیهای ویچر دیده بود کتابهای مصور(artwork) بود که اون هم به نظرش خیلی عجیب میومد. آقای ساپکوفسکی خودش رو از CDPR جدا میدونست و این چنین گفت:
نمیشه اسم رابطهی ما رو همکاری گذاشت، من احساس نمیکنم که یکی از نویسندگان بازی هستم. پس تمام افتخارات بازی متعلق به شرکت CDPR است.
بازی با تمام احترامی که براش قائلم نه جایگزین و نه ادامهی داستان کتابهاست و تنها از برخی از بخشهای کتاب الهام گرفته است. الهامی که توسط چندین نویسنده به دست آمده است.
شاید وقتشه که حرفمو بیپرده بزنم بازی ویچر واقعا فوقالعادس و سازندگانش واقعا شایستهی تحسین هستن اما به هیچوجه نمیشه گفت که اونا میتونن جایگزین کتاب یا حتی ادامهای بر داستان ویچر باشن تنها کسی که می تونه اون داستانهارو بنویسه کسی نیست جز آندژی ساپکوفسکی.
شرکتهای بازیسازی معمولا بازیهاشونو از کتابهای علمی تخیلی و فانتزی میسازن و از جهان، داستانها و قهرمانهای اون استفاده میکنن و با دیالوگهای خاص و کارهای هنری تزئینشون میکنن.
بعضیها ممکنه که بازیهارو قابل فهمتر و زیباتر ببینن چون کلمات داخل کتابها کوچکترن... بعضیها ممکنه هیچ وقت سراغ کتابها نیان، برای اونا همون بازی کافیه.
کتابه که اصله. کتاب حاصل استعداد و مهارت یکتای یک نویسنده است.
یک کتاب رو به تصویر دربیاری، خندهداره این کار غیرممکنه.
امکان نداره که بازی ویچر تاثیری رو کتابش بذاره.
من به شما قول میدم که هیچ ایدهای از بازی نگرفتم و نمیگیرم. من توی قراردادم ذکر کردم که هیچ پیشنهادی رو از سازندگان بازی قبول نمیکنم و از نوشتن یک داستان یکپارچه برای بازی خودداری می کنم. جایگاه یک داستان فقط درون کتابه.
و شماییکه می خواید بدونید برای گرالت در ویچر 2 چه اتفاقی افتاد. شما باید یه مدت دیگه صبر کنید. شما الان نباید بفهمید. و شما هیچوقت نمیفهمید، مگه این که من تصمیم بگیرم که ادامه داستانو بنویسم.
از آقای ساپکوفسکی پرسیدن که موفقیت زیاد بازیهای ویچر باید روی فروش کتابها تاثیر گذاشته باشه.
ایشون با کمال فروتنی جواب دادن:
من فکر میکنم که موفقیت کتابهاست که باعث موفقیت بازیها شده و کتابهای من خیلی موفقتر از بازیهای ویچر هستن.
قبل از اینکه بازیهای ویچر ساخته بشن کتابهای من به بیشتر زبانهای اروپایی ترجمه شدن و من یک نویسنده مشهور بودم.
البته من نمیخوام تاثیر بازیهارو کمرنگ کنم. به هر حال بازیها روی ترجمهی کتابهای من تاثیر گذاشتن وخیلی ها مخصوصا گیمر ها به واسطهی بازیها با کتابهای من آشنا شدن.
البته ساخت بازیها تاثیرات منفی هم رو کار من داشته. که البته نمیخوام بازی یا سازندگانشو با گفتن این موارد سرزنش کنم.
خیلی از انتشارات خارجی از کارهای هنری بازی استفاده میکنن تا کتابهای منو تزئین کنن. این کار باعث شده بعضیها با دیدن این تصویرها از خوندن کتاب پشیمون بشن.
البته در این مصاحبه موارد دیگه ای هم مطرح شد که به صلاحدید خودمون حذفش کردیم.
مدیر ساخت شرکت شاخ CDPR آقای آدام بادوفسکی
بعد ازاین مصاحبه مدیر ساخت شرکت CDPR آقای آدام بادوفسکی در جواب به این مصاحبه نوشت که:
این درسته که ما بازیهامون رو به خاطر محبوبیت رمانهای آقای ساپکوفسکی از روی کتاب ایشون ساختیم. دلیلی نداره که بگیم این وسط کی مرغ بوده کی تخممرغ. مشخصه که رمانها هم مرغ بودن و هم تخم مرغ.
چارچوب و هدف رابطه ما با آقای ساپکوفسکی کاملا مشخصه. من حتی نمیتونم تصورشو بکنم که آقای ساپکوفسکی بشینه ویچر بازی کنه تا برای کتاب بعدیش ایده بگیره. اکثر کتابهایی که برای بازی نوشته شدن دارای کیفیت پایینی هستن و معمولا حتی گیمرها هم خیلی اونارو نمیخونن.
قصد ما اینه که جهان ویچر رو به رسانههای دیگه منتقل کنیم. ما احترام زیادی برای آقای ساپکوفسکی قائل هستیم و تحت هر شرایطی کارهای ما بر پایهی دیدگاه ایشون خواهد بود. ما میخوایم که دنیای ویچر هم مثل ارباب حلقهها و یا جنگ ستارگان شناخته شده بشه و با احتیاط و تلاش فراوان به راه خود ادامه میدیم.

من شاید خیلی حواسپرت باشم، اما من رو هر تبلیغی که کلیک نمیکنم

تو این همه راه اومدی، حالا میگی کلیک نمیکنی؟!!!

من کلیک میکنم
روزتون پشمریزون
حالا که لطف کردین پست رو تا آخر خوندین یه نظری هم برای ما ارسال کنید تا ما رو هم خوشحال کنید.