نقد و بررسی فیلم The Banshees of Inisherin

معرفی The Banshees of Inisherin: پشم‌ریزون‌ترین فیلم سینمایی 2022

فیلم سینمایی The Banshees of Inisherin

خوب سال 2022 میلادی هم تمام شد و ما به رسم هرساله، پشم‌ریزون‌ترین فیلم سینمایی ساخته‌شده در این سال رو معرفی می‌کنیم. 

امسال فیلم سینمایی The Banshees of Inisherin ساخته‌ی مارتین مک‌دونا با اختلاف زیاد نسبت به بقیه آثار، برنده جایزه پشمک زرین (Pashmak d’Or) جشنواره‌ی برترین آثار سینمایی سال جهان شد و در ادامه قراره این فیلم رو به شما دوستان معرفی کنیم.

معرفی فیلم  The Banshees of Inisherin

بنشی‌های آینیشرین جدیدترین ساخته‌ی مارتین مک‌دونا، نمایشنامه‌نویس، کارگردان و فیلمنامه‌نویس مشهور ایرلندی ئه.

ژانر این فیلم سینمایی طبق گفته‌ی منتقدان کمدی تراژیک سیاه هست! اما از نظر پشم‌ریزون، ژانر سینمایی سم بهتر می‌تونه این فیلم رو توصیف کنه.

 مشابه فیلم سینمایی بسیار شاخ In Bruges، توی این فیلم هم مک‌دونا از بازیگران تراز ایرلند یعنی برندون گلیسون و کالین فارل استفاده کرده و این مثلث طلایی ایرلندی رو این بار در خود ایرلند تشکیل داده.

فیلم سینمایی The Banshees of Inisherin

داستان فیلم سینمایی  The Banshees of Inisherin

حقیقتا اگه کوچکترین توضیحی راجع به اتفاقات داستان فیلم بدم یکی از غافلگیری‌های پشم‌ریزون ابتدای داستان رو اسپویل کردم واسه همین یه سری توضیح کلی می‌دم که حساب کار دستتون بیاد.

داستان فیلم در آینیشرین یک جزیره کوچیک تو ایرلند اتفاق می‌افته و اتفاقاتی که حول روابط سمی بین دو دوست به نام‌های Colm با بازی گلیسون و Pádraic با بازی فارل شکل می‌گیره، داستان رو تشکیل می‌ده.

داستان The Banshees of Inisherin به معنای واقعی کلمه پشم‌ریزونه. ایده‌ی ساخت این فیلم بسیار خلاقانه است. شما داستان هیچ فیلمی رو نمی‌تونید پیدا کنید که کوچکترین شباهتی به بنشی‌های آینیشرین داشته باشه. 

امروزه که همه‌ی فیلما شدن کپی کارهای موفق قبلی، یه همچین فیلمی که ایده‌ی تازه‌ای داشته باشه کم پیدا می‌شه و مک دونا بعد از فیلم غیر پشم‌ریزون سه بیلبورد، بازگشت خوبی به سینما داشته.

فیلم سینمایی The Banshees of Inisherin

فیلمبرداری و محیط زیبای آینیشرین

یکی از نقاط قوت و زیبایی‌های فیلم سینمایی The Banshees of Inisherinمحیط بسیار زیبای اینیشرین و در کل جزایر ایرلند ئه. البته ثبت این زیبایی محیط، بدون فیلمبرداری و کارگردانی تراز ممکن نیست. مک‌دونا و تیم فیلمبرداریش در حدی قوی عمل کردند که از هر صحنه‌ی فیلم می‌شه اسکرین‌شات گرفت و ازش به عنوان عکس پس زمینه استفاده کرد. 

دیدن این فیلم، تجربه‌ای مشابه دیدن مناظر کوکر در فیلم‌های حاج عباس کیارستمی به وجود میاره.

تیم بازیگری تراز

زوج هنری گلیسون و فارل در کنار مارتین مک‌دونا یک ترکیب برنده است که قبل از این فیلم تونسته شاهکاری مثل در بروج رو خلق کنه. 

دیدن دوباره‌ی این دو در فیلم دیگری از مک‌دونا که سنشون بالاتر رفته و با لهجه‌ی غلیظ ایرلندی توش صحبت می‌کنن خالی از لطف نیست. امروزه خیلی کم زوج‌های هنری تراز می‌بینیم و گلیسون و فارل یکی از آخرین نمونه‌هاشه. به غیر از این دو بزرگمرد تنها جای رالف فاینز خالیه که اگه بود ترکیب اهورایی در بروج تکمیل می‌شد.

فیلم سینمایی The Banshees of Inisherin

موسیقی متن فیلم سینمایی  The Banshees of Inisherin

مشابه سایر کارهای مارتین مک‌دونا، آهنگساز فیلم بنشی‌های آینیشرین هم آقای Carter Burwell ئه. تم موسیقی این فیلم، بی‌شباهت به موسیقی در بروج نیست. موسیقی متن تونسته فضای تاریک و راز آلود فیلم رو به خوبی توصیف کنه و حالا شاید از برترین موسیقی متن‌های تاریخ سینما نباشه ولی انصافا روی فیلم می‌شینه و تاثیرگذاره.

حالا برای این که حساب کار دستتون بیاد که موسیقی متن فیلم در چه حدیه، می‌تونید به این ترک گوش فرا بدید.

سه‌گانه‌ی The Aran Islands

مارتین مک‌دونا همونطور که می‌دونید یه نمایشنامه نویس قهاره و ازش حتی به عنوان شکسپیر زمان یاد می‌کنن. مک دونا سه‌گانه‌ای به نام جزایر آران منتشر کرده بود که سه نمایشنامه‌ی چلاق آینیشمان، ستوان آینیشمور و بنشی‌های آینیشیر (The Banshees of Inisheer) رو شامل می‌شد. هر سه نمایشنامه در داهات مک‌دونا تو خود ایرلند روایت می‌شه.

خود مک‌دونا با قسمت سوم این مجموعه زیاد حال نکرد و هیچوقت نمایشنامه‌اش رو چاپ نکرد ولی به نظر میاد همین فیلم سینمایی The Banshees of Inisherin ، اگرچه یه کوچولو اسمش باهاش فرق می‌کنه ولی بر پایه‌ی همون نمایشنامه اصلی باشه.

فیلم سینمایی The Banshees of Inisherin

تفاوت با آثار قبلی مارتین مک‌دونا (و تا حدودی داداشش)

با وجود این که فیلم‌نامه‌ی The Banshees of Inisherin بر پایه‌ی تئاتر هستش و انتظار می‌ره که یه فیلم پر دیالوگ باشه، مثلا مشابه فیلم‌های قبلی مک‌دونا، شخصیت‌ها بشینن کلی راجع به موارد بی‌اهمیت بحث و جدل کنن، این جا خیلی خبری از دیالوگ میالوگ نیست و خیلی از بخش‌های فیلم به سکوت می‌گذره، البته موضوع و داستان فیلم هم چنین شرایطی رو می‌طلبه.

به علاوه دیگه خبری گنگستربازی و تیراندازی تو فیلم نیست؛ توی فیلم هفت روانی مک‌دونا شخصیت کالین فارل که یه نویسنده بود، گفته بود که فیلمی که آخرش به تیراندازی ختم نشه به درد نمی‌خوره، ولی این جا هیچ خبری از تیراندازی نیست.

همچنین میزان سم این فیلم خیلی از فیلم‌های قبلی مک دونا بالاتر رفته. موضوع فیلم و اتفاقایی که توش می‌افته به شدت کمدی ئه ولی به جدی‌ترین شکل ممکن روایت شده و این تضاد و تناقض، سم خاصی رو ایجاد می‌کنه.

فیلم سینمایی The Banshees of Inisherin

آیا The Banshees of Inisherin توفیقی توی جشنواره‌ها کسب خواهد کرد؟

فیلم بنشی‌های آینیشرین تو جشنواره ونیز اکران شد و مک‌دونا و فارل جایزه بهترین فیلمنامه و بازیگر رو دریافت کردند، توی جشنواره‌ی گلدن گلاب هم نامزد 8 جایزه شده ولی حقیقتا من بعید می‌دونم فیلمی که توش نه رنگین‌پوستی باشه، نه فمینیسم باشه و نه همجنس گرایی بتونه توفیق خاصی رو تو اسکار و همچنین گلدن گلاب کسب بکنه، مگر این که منتقدا بخوان امسال معیارهای نامرئیِ غیرهنری‌شون رو کنار بگذارن و صرفا از روی هنر انتخاب کنن.

به هر حال ما تنها چیزی که دستمون بود یعنی جایزه پشمک زرین پشم‌ریزون‌ترین فیلم سینمایی سال 2022 (Pashmak d’Or) رو به آقای مک‌دونا بابت کارگردانی The Banshees of Inisherin تقدیم می‌کنیم. 

فیلم سینمایی The Banshees of Inisherin

آیا می‌شه فیلم رو با خانواده هم دید؟

اگه یه سکانس مافوق اسیدی که توی اوایل فیلم هست رو یه جوری ازش حذف کنید، می‌شه این فیلم رو با خانواده هم دید ولی صد حیف که حسین عرفانی دوبلور برندون گلیسون مرحوم شدن و دیگه نمی‌تونیم از صدای جادویی ایشون روی گلیسون بهره ببریم.

جمع بندی

امیدوارم تونسته باشیم به شما این فیلم خوب رو معرفی کرده باشیم. کلا هم ما خیلی قصد نقد و بررسی فیلم The Banshees of Inisherin رو نداشتیم و مقصود همون معرفی بود که ایشالا مفید واقع شده باشه.

روز‌تون پشم‌ریزون

حالا که لطف کردین پست رو تا آخر خوندین یه نظری هم برای ما ارسال کنید تا ما رو هم خوشحال کنید.

نگاهی به سینما‌ی برادران مک دونا، از ایرلند تا بروژ
نگاهی به سینما‌ی برادران مک دونا، از ایرلند تا بروژ

هر جا سخن از سینما‌گران ایرلندی هست، نام برادران مک دونا می‌درخشد. در این جا سعی داریم تا یه معرفی کوتاهی از مارتین و جان مایکل مک دونا داشته باشیم، سپس هر فیلمی که توسط این دو بزرگوار ساخته شده رو نقد و بررسی کامل که نه ولی بررسی اجمالی روشون داشته باشیم. Martin McDonagh مارتین مک دونا، نمایشنامه نویس و کارگردان مشهور ایرلندی، متولد سال 1970 ئه. او فعالیت هنریش رو با نوشتن نمایشنامه شروع کرد و خیلی ز ...
مطالعه بیشتر

دانلود مجموعه نمایشنامه‌های مارتین مک دونا
دانلود مجموعه نمایشنامه‌های مارتین مک دونا

مارتین مک دونا یکی از شاخ‌ترین نمایشنامه نویس‌ها و سینماگران تاریخ ایرلنده که بیشتر شهرتش رو مدیون پشم‌ریزون‌ترین فیلم سینمایی تاریخ یعنی In Bruges ئه. مارتین مک دونا کار خودش رو با نوشتن نمایشنامه شروع کرد و خیلی زود با سه گانه Leenane به شهرت رسید که هر سه قسمت این سه گانه با لهجه ایرلندی و مانند بیشتر نمایشنامه‌های مک دونا اکثرا در ایرلند روایت می‌شوند. مارتین مک دونا بعد از شکسپیر به دومین شخصی تب ...
مطالعه بیشتر

معرفی Killers of the flower moon پشم‌ریزون‌ترین فیلم سینمایی 2023
معرفی Killers of the flower moon پشم‌ریزون‌ترین فیلم سینمایی 2023

سال 2023 میلادی هم تمام شد و ما به رسم هرساله، پشم‌ریزون‌ترین فیلم سینمایی ساخته‌شده در این سال رو معرفی می‌کنیم.  امسال فیلم سینمایی Killers of the flower moon ساخته‌ی مارتین اسکورسیزی با پشت سر گذاشتن نیم ساعت اول فیلم The Killer دیوید فینچر، برنده جایزه پشمک زرین ( Pashmak d’Or ) جشنواره‌ی برترین آثار سینمایی سال جهان شد و در ادامه قراره این فیلم رو به شما دوستان معرفی کنیم. معرفی فیلم   ...
مطالعه بیشتر

دانلود فیلم سینمایی  In Bruges (2008) دوبله دو زبانه
دانلود فیلم سینمایی In Bruges (2008) دوبله دو زبانه

In Bruges یکی از پشم‌ریزون‌ترین فیلم‌های سینمایی تاریخ به کارگردانی مارتین مک دونا و با بازی برندن گلیسون، کالین فارل و رالف فاینز است که در سال 2008 اکران شد. خلاصه داستان: In Bruges داستان دو خلاف‌کار را روایت می‌کند که پس از اتفاقات ناگواری که در ماموریت قبلی‌شان رخ داد، برای یک ماموریت جدید به شهر بروژ در بلژیک اعزام شده اند. ماجرا وقتی پیچیده می‌شود که رئیس‌شان، برای یکی از آن‌ها، یک ماموریت غیرم ...
مطالعه بیشتر

مقدمه‌ای بر ژانر سم و فیلم‌های سینمایی سمی
مقدمه‌ای بر ژانر سم و فیلم‌های سینمایی سمی

یکی از ژانر‌ها و سبک‌های کمتر دیده شده‌ی سینما ژانر سم و ایجاد فضای عجیب توسط اتفاقات مسموم ئه. همین اول اعلام می‌کنم که منظور ما از سم چیز بدی نیست. سم اگه سر جاش استفاده بشه، بسیار زیبا و پشم‌ریزون خواهد بود ولی اگه ازش درست استفاده نشه، می‌تونه یه فیلم رو تباه کنه. به طور معمول سم‌های خوب توی فیلم‌های کمدی و فیلم‌های فانتزی وجود دارند. استفاده از سم توی فیلم‌های جدی هنرمندی خاصی رو می‌طلبه و کار هر ...
مطالعه بیشتر

پشم‌ریزون‌ترین موسیقی متن‌های تاریخ سینما
پشم‌ریزون‌ترین موسیقی متن‌های تاریخ سینما

بدون شک موسیقی متن یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین بخش‌های یک فیلم سینمایی رو تشکیل می‌ده. شاید مهم‌ترین رسالت موسیقی متن در یک فیلم، تاثیرگذارتر کردن صحنه باشه ولی علاوه بر اون، موسیقی متن می‌تونه معنی یک سکانس رو تغییر بده؛ می‌تونه فضای فیلم رو تغییر بده؛ می‌تونه به شخصیت پردازی کمک کنه و حتی می‌تونه سهمی از روایت داستان رو در فیلم بر عهده بگیره. خیلی وقتا بیشترین چیزی که آدم بعد از دیدن یک فیلم ازش ...
مطالعه بیشتر

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را وارد کنید.
"هشت منهای شش"