از The Blood of Dawnwalker بازی جدید سازندگان اصلی ویچر 3 چه میدانیم؟
همین طور که میدونید شرکت CD Projekt روحش رو به DEI فروخت و اکثر کارمندای شاخ خودش رو انداخت بیرون تا یه عده صفر کیلومتر woke رو جهت ساخت ویچر 4 برای مخاطبین مدرن استخدام کنه. توی این شرایط کارمندای بدبخت قدیمی که از قضا موفقیت سهگانهی ویچر مدیون اونها بود، دسته جمعی از CDPR فرار کردند تا شرکت بازیسازی خودشون رو بزنن و در نهایت دو تا استودیو بازیسازی به نامهای Rebel Wolves و BLANK رو تاسیس کردن. بازی The Blood of Dawnwalker که میخوایم راجع بهش صحبت کنیم اولین جاه طلبی بزرگ استودیو Rebel Wolves ئه...
عجب اسم ترازی: Rebel Wolves
بیایید قبل از این که راجع به خود بازی The Blood of Dawnwalker حرف بزنیم، از استودیو بازیسازیش بگیم. استودیو Rebel Wolves توسط کارمندای کاردرست سابق CD Projekt Red تاسیس شده. اونم نه هر کارمندی، اکثر اعضای تیم Rebel Wolves شاید بیش از ده سال سابقه در نقشهای مهم CD Projekt داشتن. تو این عکس لیست کارمندای شرکت Rebel Wolves و پستشون توی CD Projekt اومده که اونها رو یه کاربر لجند تو یوتیوب در این لینک جمع آوری کرده:
همین طور که میبینید همشون آدمهای مهمی بودن. در اصل اینا بودن که ویچر رو ساختن ولی به بهانههای مسخرهای از CD Projekt اخراج شدن. مثلا آقای Mateusz Tomaszkiewicz به بهانهی زورگویی به کارمندان دیگر شرکت CDPR اخراج شده؛ ایشون چه زورگویی بوده که نصف کارمندای شرکت به دنبالش اومدن و توی Rebel Wolves استخدام شدن؟؟؟
نکتهی دیگهی استودیو، اسم شاخ اش ئه: Rebel Wolves یا گرگهای یاغی. یاغی یعنی نسبت به سیاستهای مسخرهی CD Projekt قیام کردن و گرگ هم که نماد ویچرهای مدرسهی گرگ و شخصیت گرالت ئه. یعنی میگن که این ما بودیم که ویچر رو ساختیم و حالا ما رو انداختن بیرون و یاغی شدیم.
خوب حالا خود بازی The Blood of Dawnwalker چی هست؟
استودیو رو بررسی کردیم میرسیم حالا به خود گیم. بازی The Blood of Dawnwalker قراره یک بازی AAA و در ژانر اکشن-نقشآفرینی و در دنیای قرون وسطایی اروپای شرقی باشه؛ یعنی دقیقا قراره حال و هوای سه گانهی ویچر داشته باشه. با این تفاوت که دیگه از دنیای فانتزی آندژی ساپکوفسکی و گرالت و سایر ویچرها خبری نیست و در عوض با خون آشامها طرف هستیم. به تازگی اولین تریلر سینمایی از بازی The Blood of Dawnwalker منتشر شد و باعث شد تا هوادارای قدیمی ویچر که حسابی از ویچر 4 نا امید شده بودن یه نفس راحتی بکشن. البته تا انتشار بازی راه زیادی داریم ولی همین تریلر ما رو به وجد آورد. در کنار تریلر یک کلیپ دیگه هم منتشر شد که توش سازندگان بازی به مناظر زیبا و آثار باستانی لهستان رفتند و راجع به بازی توضیحاتی دادند تا حساب کار بیشتر دستمون بیاد.
داستان بازی Dawnwalker از چه قراره؟
داستان از این قراره که در اروپا و در قرون وسطی به خاطر شیوع طاعون، جنگها و قحطی، ملت و دولتها توی وضع افتضاحی به سر میبرن. در این حال، خونآشامها به رهبری فردی به نام Brencis شرایط رو مساعد دیدن تا بالاخره از مخفیگاههاشون بیرون بیان و با سرنگون کردن حکومتهای اربابی و فئودالها، خودشون حکومت رو بدست بگیرن.
قهرمان داستان ما که Coen نام داره که یه جوان جویای نامه. از قضا خواهر کوچک کوئن به طاعون مبتلا شده و کوئن مجبور شده خواهرش رو از حاکمان محلی پنهان کنه چون دستور داده شده برای جلوگیری از شیوع بیماری همهی مریضا سوزونده بشن. کوئن و خواهرش در نهایت به دست حاکمان میافتن ولی وقتی که میخوان خواهرش رو بسوزونن خون آشامها بهشون حمله میکنن و با کشتن حاکمای محلی، کوئن و خواهرش رو نجات میدن. حتی برنسیس، رهبر خون آشامها، با خون خودش، خواهر کوئن رو درمان میکنه.
بعد از این قضایا خون آشامها حکومت داهات/شهر/کشور کوئن اینا رو بدست میگیرن. حکومت خون آشامها طوریه که مردم باید به عنوان مالیات بهشون خون بدن و در عوض خون آشامها باعث جلوگیری بیماری شدن. توی این شرایط برخی از مردم حتی حکومت خون آشامها رو قبول کردن ولی خیلیها هنوز نمیتونن این رو بپذیرن و احتمالا قیامهایی در راهه.
از قضا خانوادهی کوئن، زندانی زندانهای خونآشامها میشن و کوئن وظیفه داره تا خانوادهاش رو نجات بده؛ اما این که چطوری این کار رو میکنه، به نحوهی بازی و انتخابهای بازیکن بستگی داره و قراره بازیکن آزادی عمل بسیار زیادی رو داشته باشه.
مکانیزمهای بازی Dawnwalker چجوریاس؟
روز و شب: یکی از مهمترین چیزهایی که سازندگان بازی Dawnwalker روش تمرکز کردنف سازوکار روز و شب بازیه. کوئن توی یک معدن نقره براش یه حادثه رخ میده. همونطور که میدونید نقره مهمترین سلاح در برابر خون آشام هاست. این حادثه اگرچه کوئن رو ضعیف میکنه ولی باعث میشه نتونه یه خونآشام کامل بشه. این باعث میشه تا کوئن در روزها هم بتونه بیرون بیاد. کوئن در روزها مانند انسانهای عادی با شمشیر میجنگه، ولی شبها میتونه از قدرتها و جادوهای خونآشامی بهره بجویه. احتمالا دشمنهای کوئن هم در شب و روز کاملا متفاوت از هم هستند.
زمان: کوئن 30 روز و 30 شب فرصت داره تا خانوادهاش رو نجات بده و این ساختار زمان در بازی هم وجود داره. البته نه این که زمان واقعی باشه؛ شما هر چقدر بخواید میتونید تو مپ بازی واسه خودتون چرخ بزنید ولی به ازای انجام کوئستها و مراحل اصلی بازی، زمان سپری میشه و این مدیریت زمان میتونه تجربهی بازی گیمرها رو کاملا متفاوت از هم کنه؛ چون شما دیگه نمیتونید همهی کوئستها رو انجام بدید و باید تعداد محدودی رو انتخاب کنید و عواقباش رو در نظر بگیرید.
گرسنگی سنج: کوئن یک نیمه خونآشام ئه و برای این که عقلش سر جاش باشه به خون نیاز داره. هر چی کمتر خون بخوره براش خطرناک تره و در صورت گرسنگی ممکنه یهو بیاد یکی از یارانش رو بخوره! و گند بزنه به کل مرحله و بازی. واسه همین باید حواستون به میزان خون زدنتون باشه.
بررسی تریلر سینمایی بازی The Blood of Dawnwalker
راجع به داستان بازی و تریلر صحبت کردیم، بیایید راجع به جلوههای هنری تریلر صحبت کنیم؛ همون طور که میدونید بازی فضای تاریکی داره؛ بیماری، خونآشامها، سختی، گرسنگی، ظلم، مقابله با ظلم و در نهایت نجات خانواده از مهمترین چیزهای بازی هستند. واسه همین فضای تاریک و گوتیک خوراک این شرایطه. معماری قرن 13 اروپای شرقی که از لهستان و رومانی و اوکراین الهام گرفته شده قراره دنیای بازی رو بسازه. از اون جا که سازندگان بازی هم همین اهل لهستان هستند خیلی عالی میتونند این فضا رو توصیف کنند و احتمالا با یک بازی زیبا از لحاظ طراحی هنری طرف هستیم. البته قیافهی شخصیت کوئن یه مقداری ناامید کننده است. خیلی ظاهرش معمولی و NPC طور ئه.
در عوض موسیقی متن بازی، که از همین بالکان میاد و ما رو به شدت به یاد موسیقی متن روحنواز سهگانهی ویچر خواهد انداخت، به نظر خفن میاد. برای این که ببینید چقدر موسیقی متن بازی The Blood of Dawnwalker قراره شاخ باشه، شما رو به شنیدن دو تا ترک منتشر شده ازش دعوت میکنم.
انتشار بازی Dawnwalker روی بازی ویچر 4 چه تاثیری میذاره؟
همون طور که میدونید سازندگان بازی The Blood of Dawnwalker همون سازندگان بازی اهورایی ویچر 3 هستند که از شرکت CD Projekt Red به بهانههای مسخرهای اخراج شدن یا خودشون به خاطر شرایط سخت کاری ازش فرار کردن و استودیو Rebel Wolves رو ساختن تا بتونن با آزادی عمل بالا، بازی تراز خودشون رو بسازن. وقتی هم که تریلر بازی رو منتشر کردن تقریبا همهی بازخوردها مثبت بود و طرفداران علاوه بر به وجد اومدن، حمایتشون رو از Dawnwalker و سازندگانش اعلام کردند. حتی عدهای پا رو فراتر گذاشتند و این بازی رو ویچر تر از ویچر 4 دونستن. در این شرایط شرکت CD Projekt احساس خطر کرده.
وقتی که تریلر ویچر 4 منشتر شد شرایط کاملا برعکس بود. ویچر 4 از طرفدارای قدیمی فاصله گرفت و پشت سر هم فحش خورد. تو این لینک همهی این داستانها رو راجع به ویچر 4 توضیح دادیم. بعد از این که مدیران CD Projekt کامنتهای منفی و انتقادات به جای کاربران رو دیدن، عکس العمل نشون دادن ولی به جای عذرخواهی و اصلاح امور، با پر رویی گیمرها را رو به ضد زن این جور چیزا متهم کردن و با bot ها جوابشون رو دادن. تاکتیکشون هم ماله کشیدن و هم زدن بود. غافل از این که این کار دیگه جواب نمیده. ملت دیگه از مزخرفات woke خسته شدن و حالشون ازش به هم میخوره. طرفداران ویچر 4 با ویدیوها و کامنتهاشون انتقادات درستی رو مطرح کردن و گفتن که ویچر 4 و سی دی پراجکت رو بایکوت میکنن و بازی رو نمیخرن.
این مسئله باعث شد تا CD Projekt از مواضعش عقب نشینی کنه و الان دیگه رسما به غلط کردم افتاده. برای مثال اعلام کردن که از توسعه دهندههای ویچر 3 هنوز بیش از صد نفر تو تیم توسعهی ویچر 4 حضور دارن و ناموسا همه رو اخراج نکردیم. یا این که گفتا ما اصلا با شرکت Sweet Baby Inc (همون که مشاوره میده و بازی ها رو Woke میکنه) همکاری نکردیم و حتی اسمش رو هم نشنیدیم، در حالی که حتی من خاورمیانهای با دیدن چهار تا ویدیو و پست اسم این شرکت منحوس رو شنیدم. یا چمیدونم گفتن تیم جدید در همکاری با تیم قدیمی، کوئست ویژهی ریمستر بازی ویچر 3 رو توسعه داده و کارمندای جدید صفر کیلومتر نیستن. (یک کیلومتر هستن!). حتی در انتقاد به طراحی سیری گفته شده که امکان ویرایش ظاهر سیری وجود داره!!!
یه عالمه کامنت توبه مانند این چنینی دیگه از جانب مدیران CD Projekt برای راضی کردن طرفدارا منتشر شده ولی طرفدارا این ها رو فقط یه نمایش میدونن و قبول نمیکنن. توبهی گرگ مرگه. طرفدارای قدیمی این قبیل غلط کردم گفتنها از جانب CD Projekt رو تلاشی مذبوحانه برای گول زدن هوادارا در خریدن بازیشون میدونن و بعید میدونن CD Projekt واقعا بخواد تغییر بزرگی تو بازی ایجاد کنه.
البته ممکنه انتشار بازی Dawnwalker ورق رو برگردونه. حالا ویچر 4 علاوه بر هوادارای ناراضی یه رقیب گولاخ هم کنار خودش میبینه. رقیبی که هرگز دوست نداره ازش شکست بخوره. شاید این قضیه باعث بشه تا CD Projekt مجبور شه تا اصلاحات اساسی روی ویچر 4 انجام بده. البته یه سری اصلاحات دیگه غیر ممکنه. اصلی ترینش هم ویچر بودن سیری ئه. CDPR هر چقدر هم سعی کنه ماله بکشه نمیتونه این موضوع رو توجیه کنه. برای ویچر شدن باید پسر باشی و بچه ولی سیری نه پسره و نه بچه. این مسئله کل داستان افسانهای (Lore) بازی رو زیر سوال میبره و بعید میدونم هیچ جوره بشه جمعش کرد. یا عوض شدن صدا پیشهی سیری هم یه اشتباه جبران ناپذیره. در عوض از اون جا که هنوز هیچ چیزی مبنی بر وجود گرایشهای جنسیتی سمی در سیری منتشر نشده، توسعه دهندهها هنوز وقت دارن تا این چیزا رو اصلاح کنن. یا هنوز مهلت برای حذف کردن فمینیسم مدرن (که عملا تفکرات نفرت پراکنی علیه مردان است) از بازی وجود داره.
البته همهی اینها یه اگر بزرگ داره، اگر مدیرا حاضر باشن تا همهی کارمندایی رو که بدون شایسگی و به واسطهی سیاستهای رنگین کمونی woke و diversity استخدام شدن، از توسعهی بازی کنار بذارن و به جاشون افراد حرفهای که عاشق گیم و گیمرها هستند رو استخدام کنند ممکنه بازی نجات پیدا کنه. برای مثال کسی که مسئول اصلی طراحی داستان بازی ویچر 4 ئه گفته بوده که دوست داره با مشت بزنه تو دهن گیمرا! این بشر که بدون هیچ تجربهی بازیسازی استخدام CDPR شده، بارها گیمرها رو مسخره کرده و مزخرفات DEI رو تبلیغ کرده. مثلا این بشر در دفاع از وایکینگهای سیاه پوست! گفته که این چیزا وجود داشته و حتی شعر پارسی راجع به وایکینگها داریم. یعنی طرف در این حد شوته. بعد همین یارو شده مسئول داستان بازی. اگه ویچر 4 بخواد درست شه اول از همه باید این تفکرات رو کنار بذاره که شجاعت بسیار زیادی میخواد. امیدوارم این شجاعت وجود داشته باشه ولی شاید دیگه خیلی دیر شده باشه و سازندگان بازی فقط بتونن افسوس بخورن؛ افسوسی که فایده نداره.
جمع بندی و تاریخ انتشار بازی The Blood of Dawnwalker
بازی The Blood of Dawnwalker یک جاه طلبی بزرگ از یه تیم کاردرسته. تیمی که علاوه بر تخصص عاشق کارش هم هست. من آخرین بار که برای یک بازی انقدر هایپ شده بودم رو یادم نمیاد. شاید ولفنشتاین 2013 بود. انشاالله که سازندگان Dawnwalker بتونن از پسش بر بیان و با ارئهی یک بازی تراز همهی ما گیمرها رو محظوظ کنن. ما که منتظریم. فقط حیف که جای گرالت خالی خواهد بود. کاش حداقل با استاد داگلاس کاکل، دوبلور شخصیت گرالت همکاری کنن.
در رابطه با تاریخ انتشار هم متاسفانه فعلا خبری نیست. تنها چیزی که اعلام شد، تاریخ انتشار ویدیوی گیمپلی بازی بود که تابستون 2025 ئه. تا اون موقع باید تو کف بمونیم. با این تفاسیر برای بازی Dawnwalker احتمالا باید تا 2026 صبر کنیم و تابستون 2026 میتونه تخمین مناسبی برای زمان انتشار بازی The Blood of Dawnwalker باشه. در رابطه با ترجمهی اسمش هم به نظرم باید یه چیزی بگیم. من به یاد ترجمهی های شرکتهای سیدی ایرانی توی دههی هشتاد شمسی، عنوان "خونِ رهروی سپیدهدم" رو پیشنهاد میدم!
روزتون پشمریزون
حالا که لطف کردین پست رو تا آخر خوندین یه نظری هم برای ما ارسال کنید تا ما رو هم خوشحال کنید.