نقد و بررسی بازی Oblivion Remastered

آیا ریمستر آبلیویون ارزش بازی کردن داره؟

نقد و بررسی بازی Oblivion Remastered

آبلیویون یا نسیان چهارمین نسخه از سری بازی‌های Elder Scrolls بود که در سال 2006 و با موتور بازی Gamebryo منتشر شد و اگه یادتون باشه در زمان خودش سر و صدای زیادی به پا کرد. به خاطر قدیمی و 32 بیتی بودن این موتور، خیلی امکان ریمستر کردن بازی تو خود انجین وجود نداره و نیاز به تلاش و ممارست زیادی هست تا این بازی به یه انجین جدید برده بشه.

 برعکس اسکایریم که هر یکی دو سال توسط بثسدا دوباره منتشر می‌شد، آبلیویون سال‌ها دست نخورده باقی مونده بود.

اسکای‌آبلیویون، اولین تلاش برای بازسازی آبلیویون

هوادارای بازی آبلیویون که دیده بودند آبی از بثسدا گرم نمی‌شه، خودشون دست به کار شدن و تصمیم گرفتن آبلیویون رو داخل انجین اسکایریم ریمیک کنن. این تلاش از سال 2012 آغاز شده بود و قرار بود (هنوز هم قراره) که در سال 2025 منتشر بشه، اما یک خبر ناگهانی همه‌ی طرفدارای سری بازی‌های الدر اسکرولز و توسعه دهندگان Skyblivion رو غافلگیر کرد؛ خود بثسدا هم داره ریمستری برای Oblivion منتشر می‌کنه. 

انتشار غافلگیرانه ریمستر رسمی آبلیویون

با توجه به این که هیچ گونه خبری درباره ریمستر رسمی برای آبلیویون منتشر نشده بود، طرفدارا فک می‌کردن سال‌ها زمان می‌بره تا ریمستر Oblivion منتشر بشه، کما این که 7 سال از انتشار اولین تریلر الدر اسکرولز 6 می‌گذره و هیچ خبر دیگه‌ای نشده.

 ولی در کمال ناباوری و ظرف چند روز، تریلر بازی Oblivion Remastered و یکی دو روز بعدش خود بازی به صورت رسمی منتشر شد. اونم نه با انجین اختصاصی بثسدا، یعنی Creation Engine، بلکه با Unreal Engine 5 و توسط استودیوی ثالث Virtuous و نه استودیوی اصلی بثسدا.

نقد و بررسی بازی Oblivion Remastered

Oblivion Remastered: خنجری از پشت به سازندگان نگون‌بخت Skyblivion

در حالی که سازندگان اسکای‌آبلیوین سال‌ها به صورت رایگان و مرامی روی بازی کار کرده بودن و از مدت‌ها پیش قرار بود سال 2025 بازی رو منتشر کنند، بثسدا آخرین فرصت برای پول در آوردن از آبلیویون رو همین امسال دید. چون اسکای‌آبلیویون قرار بود رایگان (برای دارندگان بازی‌های اسکایریم و آبلیویون) منتشر بشه.

واسه همین بثسدا که حتی آبروی خودش رو در خطر دید دست به کار شد و به جای این که از سازندگان بدبخت اسکای‌آبلیویون حمایت بکنه، دست به دامن استودیوی Virtuous شد و گفت باید هر چه سریعتر یه ریمستر برای آبلیویون بدید بیرون.

در حالی که اسکای‌آبلیویون با عشق، مرام و صبر و حوصله ساخته شده، ریمستر آبلیویون با عجله و به قصد انتشار هر چه سریعتر جهت دوشیدن دوباره یه بازی قدیمی ساخته شده.

اگه ریمستر آبلیویون دیرتر از اسکای‌آبلیویون منتشر می‌شد، افراد خیلی کمی سراغ ریمستر می‌رفتند ولی حالا که ریمستر زودتر اومده، این اسکای‌آبلیویونه که کار خیلی سخت‌تری برای جذب مخاطب داره.

مشکل این جاست که توسعه‌دهندگان اسکای‌آبلیویون، سال‌هاست که دارن روند کارشون رو شرح می‌دن و طرفدارای آبلیویون رو جمع کردن و همه‌ی آبلیویون بازها منتظر بودند که امسال یه ریمیک از آبلیویون منتشر بشه، اما بثسدا از تلاش‌های سازندگان اسکای‌آبلیویون سوء استفاده کرد و بدون این که هیچ گونه بازاریابی برای بازی خودش انجام بده و به واسطه‌ی استفاده از بازاریابی و تلاش‌های سازندگان اسکای‌آبلیویون، ریمستر رو منتشر کرد.

این در حالیه که مثلا شرکت Valve وقتی با ریمیک بازی Half Life 1 روبرو شد، ازشون حمایت کرد و حتی اجازه داد بازیشون رو به صورت رسمی توی استیم منتشر کنن و تحت عنوان Black Mesa به فروش بره. در حالی که مثلا می‌تونست مثلا بثسدا یکی دو ماه قبل انتشار Black Mesa خودش ریمستر Half Life 1 رو منتشر کنه. پس بثسدا خیال نکنه با شکایت نکردن از اسکای‌آبلیویون و نینتندو بازی درنیاوردن، دیگه شده محمدعلی فردین؛ چون همین الانشم کلی از اسکای‌آبلیویون سود برده.

نقد و بررسی بازی Oblivion Remastered

ریمستر یا ریمیک

از نامردی‌های بثسدا بگذریم و بریم سراغ خود بازی. بثسدا به این بازی که ساخته ریمستر می‌گه. اگر چه نمی‌شه خیلی مرز دقیقی بین ریمستر گذاشت ولی معمولا ریمستر به چیزی اطلاق می‌شه که صرفا بیان textureها و بافت‌های گرافیکی بازی رو بروز کنند، باگ‌ها رو رفع کنند، پرفورمنس بازی رو بهبود ببخشن، یه سری آپشن‌های کوچیکی مثل اسکین‌های جدید یا مثلا حالت عکاسی یا چمی‌دونم زاویه دوربین جدید به بازی اضافه کنند و همین چیزها. بهترین نمونه‌ای که از ریمستر سراغ داریم ریمستر رایگان بازی ویچر 3 ئه که بازی رو از لحاظ بصری بهبود داد و یک کوئست هم بهش اضافه کرد. حتی همین Skyrim SE، نسخه‌ی نسل 8 بازی GTA V و ریمسترهای کال آو دیوتی‌های MW1 و MW2 هم از همین دسته است.

در مقابل ریمیک وقتی حساب می‌شه که بازی از اول ساخته بشه. ریمیک‌ها معمولا با تغییر یا بروزرسانی کامل انجین بازی همراه هستند و صداگذاری، موسیقی، صحنه‌های سینمایی و حتی کارگردانی بازی تغییر پیدا کنه. بهترین مثال از ریمیک‌ها، ریمیک‌هایی هست که کپکام برای رزیدنت اویل و اسکوئر انیکس برای فاینال فانتزی ارائه می‌کنه.

ریمستر آبلیویون یه چیزی بین این دو قرار می‌گیره. اگرچه انجین بازی کلا عوض شده و خیلی چیزها از صفر ساخته شده، اما روایت بازی و تقریبا همه چیز عینا بازسازی شده. یعنی خوب یا بد هرچی بوده از اول عینا ساخته شده. این موضوع از طرفی برای نوستالژی بازها جذابه، اما خوب این که چرا نقاط ضعف بازی هم عینا توی ریمستر تکرار شده، سوال بزرگیه که جواب درستی براش وجود نداره.

ریمیک‌ها معمولا برچسب قیمتی یک بازی کامل (60 دلار) رو می‌گیرند در حالی که ریمسترها بازه‌ی قیمتی رایگان تا مثلا بیست سی دلار هستند. بنابرین انتظارها از ریمیک‌ها خیلی بیشتر از ریمسترهاست. بازی جدید بثسدا اگرچه برچسب قیمتیش نزدیک به ریمیک هست و 50 دلاره، عنوان ریمستر رو دریافت کرده تا بیش از پیش هوادارا رو گمراه کنه.

نقد و بررسی بازی Oblivion Remastered

امان از آنریل انجین 5

وقتی که آنریل انجین 5 منتشر شد و نمونه ویدیوهایی که با انجین منتشر شده رو دیدیم همه پشمامون ریخته بود. همه خیال می‌کردیم که با یه شاهکار مهندسی طرف هستیم. اما متاسفانه اشتباه فکر می‌کردیم.

در سال‌های اخیر کلی بازی با آنریل 5 ساخته شده که توشون هیچ اثری از حضور یه انجین پشم‌ریزون نیست. بازی‌هایی که با آنریل انجین 5 ساخته می‌شن چند تا خصیصه‌ی مشترک دارند:

  • *  حجم بازی بالای 100 گیگابایت
  • نیاز به کارت گرافیک 8 گیگ و بیشتر برای اجرای 1080p بازی
  • حرکات غیر طبیعی صورت شخصیت‌ها
  • افت فریم شدید در شلوغی‌ها و در حضور تعداد بالای npc ها
  • *  عملیات Compiling Shaders

آنریل 5 یه انجین همه جانبه است که بیشتر به درد توسعه دهندگان مستقل می‌خوره تا بدون پرداخت هزینه و زمان زیاد، بازی‌های قابل قبول بسازند. در حالی که مثلا انجین اهورایی آنریل 3 این خصوصیت رو نداشت و در عوض برای شرایط خاص خودش بهترین کارایی رو داشت (نمونه‌اش هم بتمن آرخام نایت).

متاسفانه شرکت‌های بزرگ، انجین‌هایی که سال‌ها روش کار کردن رو کنار گذاشتن و برای راحتی کار خودشون سراغ آنریل 5 اومدن و ثمره اش شده کلی بازی سنگین و بهینه نشده، که برای اجرا، به سخت‌افزارهای بسیار گولاخ نیازمند هستند، در حالی که گرافیکی که ارائه می‌دهند هم همچین آش دهن‌سوزی نیست.

نقد و بررسی بازی Oblivion Remastered

آبلیویون هم از این قضیه مستثنی نیست. گرافیک ریمستر آبلیویون از ریمستر ویچر 3، رد دد ردمپشن 2، Horizon Zero Dawn (هر چند بازی خوبی نیست ولی گرافیکش عالیه)، و حتی بالدورز گیت 3 پایین تره در حالی که خیلی سنگین‌تر از اون هاست و کلی هم استاتر توی محیط‌های شلوغ داره.

ریمستر آبلیویون یا دارک سولز مناطق آسون؟

یه نکته‌ی منفی دیگه ریمستر آبلیویون که باعث و بانیش احتمالا همین آنریل 5 ئه، تعداد خیلی کم npc ها و عملا خالی بودن محیط بازیه.

آنریل 5 خیلی سنگینه و لود کردن هر npc براش خیلی هزینه بره. تا جایی که مثلا بازی Avowed مجبور شده بود npc هاش رو عملا تبدیل به مجسمه‌هایی بکنه و صرفا یه گوشه وایسادن و هیچ غلطی نمی‌کنن. تو ریمستر آبلیویون به جای داشتن npc های بی خاصیت، ترجیح دادن محیط بازی رو خالی بذارن و عملا هیشکی تو محیط بازی نباشه تا بازی سنگین نشه.

این خالی بودن شهرهای بازی به شدت توی ذوق می‌زنه. این در حالیه که شهرهای اسکایریم و احتمالا Skyblivion بسیار زنده‌تر و پویاتر از ریمستر آبلیوین هستند. تو خیلی از جاهای ریمستر، انقدر فضای بازی خالیه که انگار داری دارک سولز بازی می‌کنی ولی هیچ خبری هم دشواری‌های بازی نیست.

نقد و بررسی بازی Oblivion Remastered

ریمستر آبلیویون یا شبیه‌ساز لودینگ؟

بازی‌های Bethesda یک ایراد خیلی بزرگ دارند و اون هم لودینگ‌های طولانی اون‌هاست. توی بازی‌های بثسدا، مثلا همین الدر اسکرولزها و فالوت‌ها و استارفیلد، برای رفتن به هر اتاق و هر سوراخ سمبه‌ای، باید یک فرایند لودینگ صورت بگیره که بعضا حتی روی هاردهای پر سرعت SSD nvme هم کلی طول می‌کشه.

لودینگ‌های طولانی از مهم‌ترین ایرادهای انجین Creation خود بثسدا بود و وقتی شنیدیم که ریمستر آبلیویون با آنریل 5 ساخته می‌شه، خیال می‌کردیم که حداقل این یه مورد رو رفع کردن و دیگه برای رفتن توی چمی‌دونم یه چادر 2 در 2 نیاز نیست منتظر لودینگ بمونیم، اما ای دل غافل. لودینگ‌های بثسدا حتی توی ریمستر آبلیویون و با آنریل انجین 5 هم با قوت حضور دارند و حتی این بهبود رو هم نتونستن صورت بدن. تنها فرقش اینه که می‌تونیم صفحه‌های لودینگ و نکات آموزشی بی‌مصرفش رو با رزولوشن 4K ببینیم.

هوش مصنوعی یا خنگ مصنوعی؟

یکی از نقاط ضعف نسخه‌ی اصلی آبلیویون هوش مصنوعی عجیب و غریب شخصیت‌های بازی بود. اگه یوتیوب رو بگردین کلی میم در این حوزه وجود داره. بارها دیدیم که شخصیت‌های بازی یهو قاطی می‌کردن و با هم دعواشون می‌شد و در نهایت هم یه نگهبان از ناکجا آباد پیدا می‌شد و شخصیت شما تو بازی رو مجرم می‌شناخت و می‌گفت پول زور وده وگرنه باید با خونت پول رو بپردازی! 

متاسفانه توی ریمستر هیچ تلاشی برای بهبود هوش مصنوعی صورت نپذیرفته و این خنگ‌بازی‌های npcها عینا تو ریمستر هم تکرار شده. این در حالیه که هوش مصنوعی اسکایریم خیلی خیلی بهتر بود و شما هنوز هم نمی‌تونید ایراد خاصی به هوش مصنوعی اسکایریم بگیرید.

یکی دیگه از مشکلاتی که هوش مصنوعی دشمنا تو ریمستر آبلیویون داره و من رو هم خیلی اذیت کرد، سیستم تعقیب شدن شما بود. اگه به صورت اتفاقی از شعاع چندین متری، دیو، گرگ، سگ و هر جونور وحشی دیگه‌ای رد بشید، به شما حمله می‌کنند و هر چقدر هم که ازشون دور بشید و تا آخر دنیا هم برید، شما رو تعقیب می‌کنن. برای هیولاهای بازی هیچ گونه قلمرو و محدوده‌ی تعقیبی مشخص نشده. این مسئله خیلی اذیت کننده است. همینطوری دارید تو بازی واسه خودتون می‌پلکید که یهو می‌بینید، تعدادی اسب، سگ، مرغ و اردک شما رو تعقیب می‌کنند! بعد نامردا به جای این که به خود شما حمله کنند، حتی اگه پیاده هم شده باشید، اول به اسب شما حمله می‌کنند، اسب‌تون رو می‌کشند و مجبور می‌شید بقیه مسیر رو پیاده گز کنید.

نقد و بررسی بازی Oblivion Remastered

هوش مصنوعی ضعیف در کنار باگ‌هایی که وجود داره به تجربه‌ی بازی خیلی لطمه می‌زنه. من حتی توی یکی از کوئست‌های اصلی بازی گیر کردم، چون برادر مارتین بر خلاف حرفی که می‌زد، دلش نمی‌خواست از اون جایی که وایساده حرکت کنه و به قلعه‌ی بالای کوه بیاد.

گیم‌پلی باستانی

سیستم نبردها و مبارزات Oblivion Remastered خیلی ساده و ابتدائیه. شما صرفا با داشتن یک اسلحه‌ و یک زره معمولی و فقط با زدن پشت سر هم کلیک چپ موس می‌تونید هر دشمنی رو بکشید. من از بین 5 درجه‌ی سختی بازی، وسطی رو انتخاب کردم و تو این تقریبا 10 ساعتی که بازی کردم، نه تنها هیچ نمردم، بلکه حتی خطر مرگ هم تا حالا تهدیدم نکرده.

 من خودم طرفدار بازی‌های سولزلایک نیستم و معتقدم باید بازی یک میزان سختی منطقی داشته باشه و هر بازی لازم نیست مبارزات خیلی دقیق و پیچیده‌ای داشته باشه ولی خوب دیگه مبارزات انقدر ساده و آبکی هم حوصله‌ی بازیکن رو سر می‌بره و تعادل باید حفظ بشه. از نظر من درجه‌ی سختی بازی ویچر 2 و گاد آو وار 4 تراز هستند.

انیمیشن‌های حرکتی بد و زاویه دوربین نامناسب هنگام صحبت با npcها هم از نقاط ضعف دیگه‌ی بازیه. یکی از چیزایی که توی آبلیویون خیلی سمی بود و از روش کلی میم ساخته می‌شد زوم شدن توی صورت npc موقع حرف زدن باهاش بود که این حرکت سمی حذف نشده و با قدرت به سمی‌تر کردن بازی کمک می‌کنه.

نقد و بررسی بازی Oblivion Remastered

تغییرات اندک و بی‌ثمر در صداگذاری شخصیت‌های بازی 

بر همگان عیانه که بثسدا اصلا بلد نیست واسه شخصیت‌هاش دیالوگ بنویسه و صداپیشگانش هم اهمیتی به کارشون نمی‌دن. تو کل اسکایریم شاید فقط صداپیشه‌ی Serana کارشو درست انجام داده و بقیه بدون هیچ احساسی دیالوگ‌ها رو کتابی می‌خونن.

 آبلیویون از اسکایریم اوضاع خیلی بدتری داره. وقتی خود تاد هاوارد، رئیس بثسدا هم تو این بازی صداپیشگی کرده باید فاتحه‌اش رو بخونید. آبلیویون به بد بودن صداگذاری شخصیت‌هاش معروفه و به غیر از برادر مارتین که صداپیشگی‌اش رو شان بین به خوبی انجام داده، بقیه‌ی صداهای شخصیت‌های خشک و بی‌روح هستند.

راجع به ریمستر گفته شده بود که دوبله‌ی بازی دچار تغییراتی شده و صداهای جدیدی به بازی اضافه شده ولی ما که چیز خاصی ندیدیم و نشنیدیم. صداگذاری ضعیف روایت داستان رو هم کم‌اثر می‌کنه.

از حق نگذریم

خدایی از حق نگذریم محیط بازی از لحاظ زیبایی‌شناسی هنری بسیار زیبا طراحی شده. گشت و گذار توی محیط بازی بسیار لذت بخشه. مخصوصا اگه این گشت و گذار و تماشای مناظر بازی همراه باشه با موسیقی متن اهورایی آبلیویون ساخته‌ی استاد Jeremy Soule، تاثیر گذاریش دو چندان می‌شه.

اگه ساعت 2 و 3  بعد نصفه شبه و خوابتون نمی‌بره، می‌تونید آبلیویون ریمستر رو بیارید و بالا و همینطوری تو نقشه‌ی بازی بگردید، کوه‌ها، جنگل‌ها و آسمون پرستاره‌ی تامریل رو تماشا کنید، موسیقی گوش‌نواز آبلیویون رو گوش کنید و حاال کنید. مخصوصا شب‌های بازی خیلی زیباتر از روزهای بازی طراحی شده و حتما شما رو جذب می‌کنه.

نقد و بررسی بازی Oblivion Remastered

افسوس فایده نداره

ریمستر آبلیویون نتونست من رو راضی بکنه. من خود آبلیویون اصلی رو خیلی کم بازی کرده بودم و همیشه دوست داشتم یه روز درست حسابی بشینم بازیش کنم. ولی این ریمستر اصلا نتونست منو جذب کنه.

 من حدود 10 ساعت بازی کردم. خالی بودن محیط بازی از شخصیت‌ها و کوئست‌ها، مبارزات آبکی، مشخص نبودن تکلیف کوئست‌ها، صداگذاری ضعیف، npcها و باگ‌هاشون، در کنار فشار زیادی که به سخت‌افزار میاره من رو کاملا از بازی مایوس کرد.

باید قبول کنیم که استودیوی اصلی Bethesda دیگه نمی‌تونه بازی خوب بسازه. از انتشار Skyrim نزدیک به 14 سال می‌گذره و بعد از اسکایریم، Bethesda Game Studios هیچ بازی شاخی نداده بیرون.

 اگه خیلی دوست دارید آبلیویون رو تجربه کنید، به نظر من بی‌خیال دانلود 125 گیگ ریمستر رسمی بازی بشید، چند ماهی صبر کنید تا Skyblivion بیاد و اون رو بازی کنید. اسکای‌آبلیویون با عشق و علاقه ساخته شده و معمولا وقتی کاری مرامی صورت بگیره، حاصل اون یه اثر مثبت خواهد بود.

نقد و بررسی بازی Oblivion Remastered

روز‌تون پشم‌ریزون

حالا که لطف کردین پست رو تا آخر خوندین یه نظری هم برای ما ارسال کنید تا ما رو هم خوشحال کنید.

Skyblivion و Skywind؛ بازسازی کتیبه‌ی بزرگان توسط هواداران
Skyblivion و Skywind؛ بازسازی کتیبه‌ی بزرگان توسط هواداران

اگه اهل بازی‌های کامپیوتری باشید حتما با سری بازی Elder Scrolls آشنایی دارید. یکی از قدیمی‌ترین و شاخ‌ترین مجموعه بازی‌های تاریخ که توسط Bethesda ساخته می‌شه. آخرین نسخه‌ی این سری یعنی اسکایریم اونقدری موفق بود که هنوز بعد از 10 سال از ساختش داره بازی می‌شه. واسه‌ی همین سازنده‌های بازی گشادی عظیمی پیشه کردن و به جای اینکه نسخه‌ی ششم Elder Scrolls رو بدن بیرون همین اسکایریم رو به بهانه‌ی مختلفی مثل کنس ...
مطالعه بیشتر

دانلود موسیقی متن بازی اسکایریم Elder Scrolls V: Skyrim ساخته‌ی Jeremy Soule
دانلود موسیقی متن بازی اسکایریم Elder Scrolls V: Skyrim ساخته‌ی Jeremy Soule

بدون شک بازی اسکایریم یکی از خاطره انگیزترین و پشم ریزون ترین موسیقی متن ها رو توی تاریخ بازی های رایانه ای داره. اولین تریلری که من از بازی دیدم فقط یه کتیبه رو نشون می داد که توش چهار تا اژدها داشتن حرکت می زدن و یه راوی با صدای کلفت داشت داستانی چیزی تعریف می کرد. در حالت عادی این تریلر هیچی از بازی رو نشون نمی داد و خیلی ستم بود ولی موسیقی متن خیلی خفنی که داشت همراه با اونا پخش می شد به تنهایی با ...
مطالعه بیشتر

دانلود مجموعه کتاب های Elder Scrolls نوشته‌ی Greg Keyes
دانلود مجموعه کتاب های Elder Scrolls نوشته‌ی Greg Keyes

در فاصله ی زمانی بین انتشار نسخه ی چهارم ( Oblivion ) و پنجم ( Skyrim ) از مجموعه بازی های Elder Scrolls ، شرکت Bethesda Softworks به عنوان خالق اثر تصمیم گرفت تا دو کتاب رمان رو برای این مجموعه بازی پرطرفدار منتشر کنه.  در همین راستا Greg Keyes به عنوان نویسنده ی این کتاب ها در نظر گرفته شد و او دو رمان با نام های The Infernal City در سال 2009 و Lord of Souls در سال 2011 را به عنوان کتاب های اخت ...
مطالعه بیشتر

دانلود بازی اسکایریم The Elder Scrolls V Skyrim نسخه‌ی Special Edition برای PC
دانلود بازی اسکایریم The Elder Scrolls V Skyrim نسخه‌ی Special Edition برای PC

بازی اسکایریم پنجمین نسخه از سری بازی‌های Elder Scrolls ئه که در سال 2011 توسط شرکت معظم Bethesda برای رایانه‌های شخصی و کنسول‌های نسل هفتمی در سبک اکشن-نقش آفرینی-جهان باز منتشر شد.  با توجه به موفقیت‌های فراوان بازی اسکایریم، Bethesda در سال 2016 تصمیم به ارائه‌ی نسخه‌ی تقویت شده برای این بازی گرفت و نسخه‌ی جدیدی از اسکایریم را به نام The Elder Scrolls V: Skyrim Special Edition منتشر کرد. این ن ...
مطالعه بیشتر

دیدگاه‌ها

  1. در تاریخ

    نقد و بررسی تراز 🩷

    23003
دیدگاه خود را وارد کنید.
"شش منهای یک"