جشنواره فیلم‌های سینمایی نوروزی پشم‌ریزون به مناسبت نوروز 1401


جشنواره نوروزی فیلم های سینمایی پشم ریزون

سال پیش که اولین دوره پشمواره فیلم‌های سینمایی نوروزی پشم ریزون رو برگزار کردیم، انتظار نداشتیم با این حجم از استقبال از جانب شما روبرو بشیم و جشنواره این قدر برکت داشته باشه. دم شما گرم. امسال هم تصمیم گرفتیم تا این سنت حسنه رو ادامه بدیم و به مناسبت نوروز 1401 هم یه سری فیلم‌های سینمایی مشتی به شما پیشنهاد بدیم تا ببینید و ایشالا حالشو برید. چی کنیم دیگه، صدا سیما و جشنواره‌های سینماییش تباه شده و این وظیفه‌ی خطیر به گردن ما افتاده!! 

امسال هم مانند پارسال قراره برای هر روز از عید نوروز از چهارشنبه سوری و شب عید بگیرید تا خود سیزده به در یک سری فیلم‌های شاخ و پشم ریزون به شما عزیزان پیشنهاد بدیم. سیستم سطح بندی هم به راهه و فیلم‌ها در سطوح Kids و Men و Legends و حتی Ultra Legends انتخاب شدند تا همه‌ی بینندگان عزیز رو پوشش داده باشیم. اگه با این سطح بندی آشنایی ندارید، خلاصه می‌گم که ترتیب Kid Men Legend صرفا میزان شاخ بودن و سابقه‌ی شما در زمینه‌ی فیلم دیدن ئه و مثلا به این معنی نیست که فیلم‌های Kids مخصوص بچه‌هاس یا فیلم‌های Men رو خانما نمی‌تونن ببین!

انشاالله که از این فیلم‌ها خوشتون بیاد و لحظات خوب و پشم ریزونی رو موقع تماشاشون سپری کنید. اگه باهاشون حال کردید هم خود فیلم و هم ما رو به دوستاتون معرفی کنید. قبل از دیدن فیلم‌ها حتما هم به رده سنی‌شون هم توجه کنید! فیلم‌های پشنهادی جشنواره پارسال رو هم برای علاقه مندانی که دوست دارن تجدید خاطره کنن تو این لینک قرار دادیم!


لینک مشاهده تیزر پشمواره فیلم 1401 در آپارات

چهارشنبه سوری

روال چهارشنبه سوری این طوری بود که تلوزیون فیلم‌های اکشن و مشتی نشون می‌داد تا ملت بیرون نرن و فیلم‌ها رو ببینن. ما هم می‌خواستیم مثل سال پیش همین حرکت فیلم‌های اکشن رو برای چهارشنبه سوری بزنیم، منتهی اسپانسر جدیدمون "برادران اتمی به غیر از ممد" که از بزرگترین تولید کنندگان ترقه در ایران و حتی خاورمیانه است، ازمون خواست تا فیلم‌هایی پخش کنیم با حداقل میزان اکشن تا ملت اتفاقا برن بیرون و از ترقه‌های ایشون خریداری کنن. بنابراین ما برای چهارشنبه سوری فیلم‌هایی انتخاب کردیم که روند خیلی سریعی ندارن و سه فیلم آرام و خوب رو در نظر گرفتیم.

سطح Kids

Rifkin's Festival (2020)

فیلم rifkins festival وودی آلن

در سال‌های اخیر تفکر نادرستی به وجود اومده و ملت تحت تاثیر رسانه‌های سمی، بدون این که فیلم‌های وودی آلن رو ببینن، می‌گن دیگه وودی آلن دیگه تموم شده و فیلماش تکراریه و این حرفا. برای این که ثابت کنیم این طوری نیست و وودی هنوز هم کارش درسته، شما رو به دیدن فیلم جدیدش یعنی فستیوال ریفکین دعوت می‌کنم. خودتون بینید و قضاوت کنید. یه نکته‌ی جالبی که این فیلم داره، تلمیح‌هاییه که به فیلم‌های بزرگی مثل هشت و نیم و مهر هفتم و چند تا فیلم دیگه می‌زنه و برای طرفداران سینمای کلاسیک جذابیت خاصی رو ایجاد می‌کنه. من که خیلی باهاش حال کردم. شما هم ببینید و استفاده کنید.

سطح Men

2001: A Space Odyssey (1968)

فیلم پیشنهادی 2001 یک ادیسه فضایی

اودیسه‌ی فضایی از معدود فیلم‌های قابل پخش استنلی کوبریک فقید در صدا سیماست. این فیلم واقعا روند عجیبی داره. به نظر کند میاد ولی در عین حال جذابه. نمی‌دونم چطوری کوبریک این فضا رو ایجاد کرده. این فیلم در دوران جنگ سرد و تلاش آمریکا و شوروی برای سفر به فضا ساخته شده ولی انقدر پیچیده و فلسفیه که نمی‌شه گفت پرووپاگاندایی چیزیه. البته در جواب هم شوروی با آندری تارکفسکی یه فیلم فضایی پیچیده تر به نام سولاریس رو ساخت! به هر حال ادیسه‌ی  فضایی فیلم خیلی شاخیه و ممکن هم هست قبلا دیده باشیدش و وسطش بی‌خیال شده باشید، ولی مطمئن باشید با وجود این که بارها از روش اسکی رفته شده، هنوز هم جدابیت‌های خودش رو داره و از دیدنش لذت کافی رو می‌برید.

سطح Legends

Taste of Cherry (1997)

پیشنهاد فیلم طعم گیلاس کیارستمی

طعم گیلاس فیلمیه که حاج عباس کیارستمی باهاش تونست نخل طلای جشنواره کن رو ببره. الان سینما و کلا هنر مینیمالیستی خیلی مد شده ولی زمانی که حاج عباس طعم گیلاس رو ساخت از این خبرا نبود و فیلمش تو داخل با بی‌مهری مواجه شد. ولی مطمئن باشید طعم گیلاس از اون فیلماس که موقع دیدنش یه حس خوبی رو در بیننده ایجاد می‌کنه و بعدش آدم با خودش می‌گه بنازم عجب فیلمی رو دیدم. چیزی هم راجع به داستانش نمی‌گم چون کوچکترین چیزی باعث اسپویل شدن می‌شه. 

سطح Ultra Legends

Madadayo (1993)

فیلم مادادایو ( هنوز نمردم. )  از آخرین فیلم های ساخته شده توسط آکیرا کوراساواست. درون مایه‌ی اجتماعی و طنز خیلی خوبی هم داره. امیدوارم از این فیلم خانوادگی در شب چهارشنبه سوری لذت ببرید.

شب عید نوروز

خوب کم کم داریم به لحظات تحویل سال نزدیک می‌شیم. ایشالا که سال 1401 سال خوبی برای هممون باشه. شب عید قاعدتا باید فیلم‌های حال خوب کن و روال تماشا بشه تا سختی‌های سال پیش رو بشوره ببره. ما هم قصدمون همینه. سال تحویل ظاهرا ساعت 19:03 دقیقه عصره و بعد از این که با خانواده مراسم تحویل سال رو برگزار کردید، شبش قشنگ می‌تونید فیلم تماشا کنید.

سطح Kids

The Majestic (2001)

فیلم سینمایی مجستیک فرانک دارابونت

فرانک دارابونت کلا چهار تا فیلم بیشتر نساخته. شاوشنک و مسیر سبر رو ملت اکثرا دیدن ولی یکی از فیلمهای این بزرگوار که با کم مهری مواجه شده فیلم مجستیک با بازی جیم کری ئه. دیدن فیلم‌های جیم کری از سنت‌های خوب شب عیده و چه بهتر که این فیلم از دارابونت باشه. استارت داستان فیلم یه مقدار کلیشه‌ایه ولی یه کم که می‌ره جلو، داستان روال می‌شه وجذابیت‌های خودش رو ارائه می‌ده و دیدن این فیلم در شب سال نو خالی از لطف نیست.

سطح Men

The Straight Story (1999)

فیلم سینمایی The Straight Story دیوید لینچ

شاید عجیب به نظر برسه ولی ما واقعا داریم یه فیلم از دیوید لینچ رو به عنوان یک فیلم حال خوب کن شب عید پیشنهاد می‌دیم. دیوید لینچ فیلم‌های خیلی خاصی داره که اکثرا تو ژانر سم هستن و هر مخاطبی نمی‌تونه ازشون لذت ببره ولی این فیلمی که ما معرفی می‌کنیم یعنی Straight Story برعکس سایر فیلم‌های لینچ یه داستان خطی، سر راست و جذاب رو داره. اسمشم همین رو می‌گه: داستان سر راست! البته Straight اسم شخصیت اصلی فیلم هم هست. Straight Story فیلم جاده است که سفر غیر معمول یک کهنه سرباز رو روایت می‌کنه. هنر دیوید لینچ و موسیقی فوق العاده‌ی آنجلو بادالامنتی یه فضای رویایی رو برای این فیلم خلق کرده. دیدن این فیلم باعث می‌شه آدم با خودش بگه ای کاش لینچ بیشتر فیلم‌های عادی می‌ساخت. ای کاش اصلا باز دوباره فیلم می‌ساخت. بزرگوار تنها فعالیتی که در سال‌های اخیر می‌کنه گزارش آب و هواست!

سطح Legends

(1952) O. Henry's Full House

آن بکستر در O. Henry's Full House

نمی‌دونم تا چه حدی با O. Henry آشنایی دارید. ایشون یکی از نویسندگان کاردرست قرن 19 و 20 آمریکاست. فیلم دست کامل او هنری، پنج داستان از آثار ایشون رو به صورت اپیزودیک به نمایش می‌ذاره که هر قسمت کارگردانان و بازیگران متفاوت و بعضا معروفی مثل هاوارد هاکس، آن بکستر و چارلز لاتن رو داره. راوی داستان‌های فیلم هم اتفاقا خودش یه نویسنده بزرگ دیگه به نام جان اشتاین بک ئه. ممکنه برخی از داستان‌هاش رو هم شنیده باشین ولی به هر حال دیدن ماجراهای این داستان‌های حال خوب کن، برای شب عید جوابه و اگه اهل سینمای کلاسیک یا ادبیات هستید از دیدنشون پشیمون نمی‌شید.

روز اول فروردین

خوب سال نو مبارک. ایشالا سال جدید براتون سال پشم‌ریزونی باشه. امروز هم با چندتا فیلم شاخ در خدمت شما هستیم. این فیلم‌ها در ژانر کمدی کلاسیک هستند تا سال جدید رو هم به خوبی آغاز کنید. منتهی چون روز اول عیده، اتفاقا یه فیلم‌هایی رو پیشنهاد کردیم که شاید باعث شه به جای لذت بردن از هنر هفتم، با رعایت پروتکل های بهداشتی به دیدار عزیزانتون برید.

سطح Kids

Modern Times (1936)

چارلی چاپلین همیشه برای روز اول فروردین جواب بوده. عصر جدید هم یکی از بزرگترین شاهکارهای ایشونه. منتهی توی تلویزیون توی همیشه به صورت انتخابی تنها بخش‌های خاصی از فیلم پخش می‌شد. انصافا یه بار بشینید از اول تا آخر عصر جدید رو ببینید تا حساب کار دستتون بیاد که چه فیلم شاخیه. اگر هم عصر جدید رو کامل دیدید دیدن سایر کمدی‌های صامت چاپلین به صورت کامل نه از طریق برنامه‌های طنز پردازان و این چیزا به همه توصیه می‌شه.

سطح Men

The Cameraman (1928)

باستر کیتون، کمدین صورت سنگی بزرگترین رقیب چاپلین بود ولی مخصوصا توی ایران اونقدری که درخوره بهش توجه نشده. فیلم‌های کیتون از لحاظ کارگردانی و تکنیک سینما سطح بسیار بالایی دارن و استاندردهای امروز سینما رو ثبت کردن. از اون جایی که هیچ کدوم از فیلم‌های کیتون به غیر از فیلم ژنرال توی تلویزیون پخش نشده، آثارش با وجود قدیمی بودن تازگی دارن و دیدنشون به شدت جوابه. فیلم پیشنهادی ما یعنی فیلمبردار، از فیلم‌های برتر انتخابی جیم جارموش هم هست.

سطح Legends

Monty Python and the Holy Grail (1974)

مانتی پایتون و جام مقدس یکی از سم ترین کمدی‌های تاریخ سینما ساخته‌ی تری گیلیام ئه. این فیلم شوالیه‌ها و فیلم‌های قرون وسطایی انگلستان (شاه آرتور و سر لنسلوت اینا) رو هجو کرده و لحظات بسیار سمی و خنده داری رو خلق کرده. داستانش هم از این قراره که یه گروه شوالیه به دنبال جام مقدس می‌رن! مانتی پایتون از اون فیلماس که آدم رو از خنده پاره می‌کنه. بعد دید و بازدیدهایی که با پروتکل های بهداشتی انجام دادین، دیدنش قاعدتا باید خیلی حال بده.

سطح Ultra Legends

The Thin Man (1934)

هالیوود بین سال‌های 1930 تا 34 سینمای خاصی داره. سینما دیگه صامت نیست و ناطق شده ولی هنوز کد‌های سانسورینگ و PZJ وارد هالیوود نشده. خیلی از فیلم‌هایی که تو این دوره ساخته شدن نمی‌شه براشون مشابه پیدا کرد. یکی از همین فیلم‌ها مرد لاغره. این فیلم کاراگاهی، کمدی و خانوادگی ئه. واقعا فضای خاصی داره. اگه سطح کمدی دیدنتون خیلی بالا رفته و تو کمدی دیدن ابر اسطوره شدین، The Thin Man رو امتحان کنید تا با یه فضای جدید و در عین حال قدیمی آشنا شید. Thin Man یک سری فیلمه و براش چهار تا دنباله هم ساخته شده. امروزه برا هر فیلمی دنباله می‌سازن ولی این مسئله برای زمان خودش بسیار تازه و بدیع بوده.

روز دوم فرودین

خوب به دوم فروردین رسیدیم. سال پیش گفتیم روایت داریم در دوم فرودین باید فیلم‌های وسترن دید. ولی بعد بررسی کردیم دیدیم در عدالت راویان شبهه هست، بنابراین امسال تصمیم گرفتیم دوم فروردین رو به فیلم‌های Thriller اختصاص بدیم.

سطح Kids

The Invisible Guest (2016)

فیلم سینمایی مهمان نامرئی فیلمی بسیار جذاب در ژانر تریلر و ساخته‌ی کشور اسپانیاست. داستان زیبا و جذاب به همراه موسیقی متن زیبا می‌تونه هر بیننده رو جذب خودش کنه. 

سطح Men

Rear Window (1954)

آقا آلفرد هیچکاک توی این فیلم نبوغ خودشو به رخ همه کشیده. برای این که متوجه بشید چطور میشه از یه نفر که چون پاش شکسته، خونه نشین شده و داره از پنجره خونه‌های مردمو دید میزنه، یه فیلم جنایی درآورد به تماشای این فیلم برید. ترجیحا هم نسخه‌ی دوبله رو تماشا کنید. 

سطح Legends

Duel (1971)

فیلم دوئل اولین فیلم بلند استیون اسپیلبرگ ئه که ایده‌ی بسیار جالبی داره. دوئل یکی از شاخ‍‌‌ترین و گنگ‌ترین Villain یا همون نقش منفی‌های تاریخ سینما را به نمایش گذاشته. این Villain به قدری شاخه که که واقعا حالت دلهره که رسالت ژانر Thriller هست رو در شما به وجود میاره. باشد که متذکر شویم و این فیلم شاخ رو نگاه کنیم.

روز سوم فرودین

روز سوم فروردین قراره با 4 روش سامورایی، مرام سامورایی رو نمایش بدیم و 4 فیلم در ژانر سامورایی در نظر گرفتیم. 

سطح Kids

The Last Samurai (2003)

فیلم آخرین سامورایی با تام کروز شناخته میشه. تام کروز نقش یه فرمانده جنگی آمریکایی رو بازی می‌کنه که توسط دولت ژاپن استخدام شده تا گروهی از سامورایی‌های شورشی رو سرکوب کنه. اما کم کم تحت تاثیر فرهنگ سامورایی قرار می‌گیره. موسیقی متن این فیلم از هانس زیمره و خیلی هم تاثیرگذاره.

سطح Men

Throne of blood (1957)

تاج و تخت خونین به کارگردانی آکیرا کوراساوا از شاهکار‌های سینمای ژاپنه. درون مایه‌ی سیاسی داره و سرشار از توطئه و خیانته. آقا توشیرو میفونه تو این فیلم هنرنمایی می‌کنه. کوراساوا تو این فیلم از مکبث اثر شکسپیر الهام گرفته. 

سطح Legends

Kagemusha (1980)

Notorious Ingrid Bergman Cary Grant

فیلم بدل به کارگردانی آکیرا کوراساوا تصویر متفاوتی از سامورایی‌ها به نمایش میزاره. مخصوصا اوایل فیلم که خیلی شاخ و جذابه. اما آخراش یه مقدار سمی میشه. تاتسویا ناکادای بازیگر توانمند ژاپنی هم توی این فیلم هنرنمایی کرده.

سطح Ultra Legends

Ghost Dog: The Way of the Samurai (1999)

فیلم گوست داگ؛ راه و روش سامورایی، بدون شک بهترین و موثرترین سم تاریخ سینماست. جیم جارموش از طرفدارای سینمای ژاپنه و فیلم هفت سامورایی رو در لیست بهترین فیلم‌هایی که دیده ذکر کرده. دیگه بعد اومدن این فیلم، همه‌ی فیلم‌های سبک اکشن و گنگستری و سامورایی باید جمع کنن برن. لجندای عزیز به هیچ وجه این فیلمو از دست ندید.

روز چهارم فرودین

امروز چهارم فروردین تیم ملی بازی داره. با آرزوی پیروزی برای تیم ملی فوتبال ایران، سه فیلم ورزشی رو برای امروز در نظر گرفتیم.

سطح Kids

Enter the Dragon (1973)

امکان نداره ده شصتیا یا هفتادیا با بروس‌لی آشنایی نداشته باشن. بروس لی بنیانگذار فیلم‌های رزمی و همچنین صدای دلنشین گووووووووووداست. فیلم اژدها وارد می‌شود معروف‌ترین و محبوب‌ترین فیلم بروس لیه. اما متاسفانه گلچین روزگار امون نداد و بروس جوون مرگ شد و نتونست خیلی فعالیت کنه.

سطح Men

Rocky "Farsi Dubbed Only" (1976)

سری راکی خودش شامل 6 فیلمه و حتی در ادامه‌اش فیلم کرید نیز منتشر شده. اما راکی 1 یه چی دیگه‌اس. دوبله‌ی اهورایی چنگیز جلیلوند باعث شده فیلم رنگ و روی دیگه‌ای پیدا کنه. پس یا این فیلمو دوبله ببینید یا اصلا نگاه نکنید.

سطح Legends

The Color of Money (1986)

توی فیلم‌ها معمولا وقتی می‌خوان خلافکارهارو نشون بدن، اون‌ها رو پای میز بیلیارد به نمایش می‌ذارن. منتهی فیلم رنگ پول خود بیلیارد رو موضوع اصلی قرار داده و شرط بندی و خلاف رو به حاشیه برده. این فیلم تنها همکاری بین مارتین اسکورسیزی و پل نیومن و تام کروزه. پل نیومن که توی جوانیاش فیلم بیلیارد باز رو بازی کرده بود، تو این جا نقش استاد رو برای تام کروز ایفا می‌کنه و روابط استاد و شاگردی جالبی بین این دو بازیگر برقراره.

روز پنجم فرودین

خوب به روز پنجم فروردین رسیدیم. امروز که جمعه است. فردا ممکنه خیلی‌هاتون بخواید برید سر کار و بحث‌های سیاسی داغ باشه. برای همین امروز و به فیلم‌های سیاسی اختصاص دادیم تا خوراک فکری برای فرداتون داشته باشین.

سطح Kids

The Wizard of Lies (2017)

بری لوینسون استاد ساختن فیلم‌های سیاسی ئه و توی فیلم‌هاش معمولا یا رابرت ده نیرو و یا آل پاچینو نقش اصلی رو ایفا می‌کنن. توی فیلم جادوگر دروغ‌ها، رابرت ده نیرو نقش برنی میداف رو بازی می‌کنه. میداف موسس بورس نزدک و یکی از بزرگترین و مورد اعتمادترین مدیران اقتصادی آمریکا بود و کل بورس نزدک رو نه با سرمایه گذاری، بلکه به صورت هرمی چندین دهه اداره کرده بود. این فیلم دوبله‌ی روالی هم داره و توش خدابیامرز چنگیز جلیلوند و مینو غزنوی به جای رابرت ده نیرو و میشل فایفر صحبت کردند.

سطح Men

Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (1964)

فیلم‌های استنلی کوبریک معمولا ته مایه‌ی سیاسی و انتقادی دارن ولی این جا دیگه به طور مستقیم به سراغ موضوع جنگ سرد بین آمریکا و شوروی و نبرد اتمی بین این دو رفته. با وجود این که موضوعی مثل جنگ اتمی کاملا جدیه، استاد با دیدگاه کمدی این فاجعه رو به نمایش گذاشته که بسیار خلاقانه است. پیتر سلرز هم توی فیلم دکتر استرنجلاو چندین نقش رو بازی کرده تا سم داستان رو بالاتر ببره. دوبله‌ی این فیلم هم برای ما ایرانی‌ها، دیدنش رو جذاب‌تر می‌کنه.

سطح Legends

The Battle Of Algiers (1966)

فیلم نبرد الجزایر ماجراهای مبارزات مردم الجزایر بر علیه استعمار فرانسه رو روایت می‌کنه. جیلو پونته کوروو کارگردان ایتالیایی این فیلم به قدری نبرد الجزایر رو واقع‌گرایانه ساخته که از شیوه‌های مبارزه‌ی این فیلم در چندین انقلاب دنیا استفاده شده و در پنتاگون هم جهت آشنایی فرماندهان با نحوه‌ی مقاومت نیروهای عراق، در نبرد آمریکا با عراق پخش شده. روایت فیلم به صورت دوربین روی دست هست تا نبردهای خیابانی واقعی‌تر به نظر بیان و در کل این فیلم از شیوه‌ی روایت مستند گونه‌ی کارهای روبرتو روسلینی مثل رم شهر بی دفاع استفاده کرده. موسیقی انیو موریکونه هم که مثل همیشه عالیه. این فیلم رو از دست ندید.

روز ششم فرودین

خوب امروز یعنی ششم فروردین روز تولد زرتشت ئه. بنابراین امروز رو با فیلم‌های معنوی در خدمت شما هستیم.

سطح Men

The Song of Bernadette (1943)

فیلم سینمایی آهنگ برنادت

قدیم به مناسبت شب کریسمس، تلویزیون همیشه فیلم آهنگ برنادت رو پخش می‌کرد منتهی چون نسبتا طولانی بود، برای خود من که همیشه کاری پیش میومد و نمی‌تونستم کامل تا آخرش این فیلم رو نگاه کنم. احتمالا خیلی‌ها هم شرایط مشابهی رو داشته باشن، پس نوروز 1401 می‌تونه دوران خوبی باشه تا بالاخره آهنگ برنادت رو تماشا کنیم.

سطح Legends

The Lizard (2004)

مارمولک به کارگردانی کمال تبریزی از کمدی‌های تراز ایرانیه. در این فیلم پرویز پرستویی ( رضا مارمولک ) با استفاده از لباس روحانیت از زندان فرار می‌کنه. اما داستان به فرار از زندان ختم نمیشه. رضا مارمولک با سخنرانی‌های دلنشینش راجع به راه‌های رسیدن به خدا، تبیین دین مبین اسلام رو ادامه میده. که البته در آخر روی خودش هم تاثیر میزاره. به هیچ وجه این کمدی زیبا رو از دست ندید.

سطح Ultra Legends

The Mission (1986)

ماموریت از فیلم‌های خوب دهه‌ی 80 میلادیه. این فیلم از اون هاست که ماجرای سیر و سلوک و معنوی یه شخصیت رو در یک سرزمین تقریبا بکر بررسی می‌کنه. این سبک فیلم‌‌ها معمولا شاخن ولی وقتی بازیگرش رابرت ده نیرو و آهنگسازش انیو موریکونه باشه مسلما شاخ‌تر هم خواهد بود.

روز هفتم فرودین

هفتم فروردین روز جهانی تئاتر و هنرهای نمایشه ئه. بنابراین برای امروز چند فیلم تئاتری بر اساس نمایشنامه‌های معروف هنر ششم برای شما درنظر گرفتیم. امیدوارم لذت ببرید.

سطح Kids

Hamlet (1990)

تراژدی هملت از شکسپیر، احتمالا مشهورترین نمایشنامه دنیاست. بارها از روی هملت توی سینما اقتباس شده. یکی از خوش‌ساخت ترین هملت‌های سینمایی، همین هملت 1990 ساخته‌ی فرانکو زفیرلی و با بازی مل گیبسون ئه. اگه هملت زفیرلی رو دیدید، می‌تونید به جای اون هملت 1996 کنث برانا رو تماشا کنید.

سطح Men

Cat on a Hot Tin Roof (1958)

گربه روی شیروانی داغ یکی از نمایشنامه‌های مشهور تنسی ویلیامز ئه. یکی از بهترین اقتباس‌های سینمایی این نمایشنامه درام، نسخه 1958 اون به کارگردانی الیا کازان و با بازی الیزابت تیلور و پل  نیومن ئه که ما برای امروز اونو در نظر گرفتیم. البته خود ویلیامز خیلی به این فیلم ارادت نداشت، چون یه سری مسائل منشوری رو از فیلم حذف کرده بودن ولی خوب شاید اگه الان زنده بود و فیلم‌های سمی هالیوود جدید و نتفلیکس اینا رو می‌دید، خودش هم بی‌خیال نوشتن اونا می‌شد! اگه دوبله‌ی این فیلم رو هم پیدا کنید رواله. یکم کیفیت صوتیش پایین هست ولی خوبه هنوز.

سطح Legends

Chimes at Midnight (1965)

اورسن ولز یکی از شاخ‌ترین شکسپیر بازهای تاریخ سینماست. ولز فیلم ناقوس‌های نیمه شب رو از روی چندین نمایشنامه تاریخی یا کمدی شکسپیر (مثلا هنری چهارم، همسران خوش وینزدور، هنری پنجم و ریچارد دوم) ساخت. توی این فیلم خود اورسن ولز نقش اصلی، یعنی سر جان فالستاف رو بازی می‌کنه، طوری که انگار مرحوم شکسپیر این نقش رو برای خود اورسن ولز نوشته بوده. ناقوس‌های نیمه‌شب شاید بهترین فیلم شکسپیری تاریخ باشه و دیدنش به شدت برای علاقه‌مندان تئاتر و سینما توصیه می‌شه.

روز هشتم فرودین

رسیدیم به هشتم فروردین. هشتیم فروردین هم همیشه روز خوبی برای تماشای فیلم‌های فرانسویه! قراره امروز با یک سری فیلم شاخ از سینمای فاخر فرانسه در خدمت شما باشیم.

سطح Kids

The Intouchables (2011)

فیلم فرانسوی دست نیافتنی ها یک کمدی اجتماعی بی‌نظیره. البته بعضی‌ها براش تحلیل‌های سیاسی و نژادپرستانه می‌نویسن اما به نظر من این فیلم حرف نداره و قشنگ حال آدمو خوب می‌کنه. داستانش هم براساس واقعیته.

سطح Men

Rififi (1955)

از توی سینمای فرانسه همیشه می‌شه فیلم‌های نوآر و جنائی خوبی رو پیدا کرد. یکی از همین فیلم‌های شاخ ریفیفی ئه که داستان سرقت از یک جواهر فروشی رو روایت می‌کنه. مشابه فیلم جیب‌بر، توجه به جزئیات توی ریفیفی سطح بالایی رو داره و برعکس جیب‌بر، داستان ریفیفی جذاب و گیراست.  فرانسوا تروفوآ در رابطه با کارگردان این فیلم کلی نوشابه بازکرده و گفته که ژول داسن بدترین رمان جنایی عمرم رو تبدیل به بهترین فیلم جنائی عمرم کرده.

سطح Legends

The 400 Blows (1959)

توی سطح Men صحبت از فرانسوا تروفوآ شد، گفتیم برای لجندها بهترین کار اون و یکی از جریان‌سازترین فیلم‌های سینمای موج نوی فرانسه، یعنی 400 ضربه رو پیشنهاد بدیم. کلا اگه می‌خواید بدونید موج نوی فرانسه چیه، 400 ضربه رو ببینید. این فیلم داستان مشکلات یه پسر بچه‌ی نوجوان رو توی دنیای مدرن روایت می‌کنه. در حالی که این داستان خوراک بحث‌های الکی فلسفی و اعتراضیه، از اون جایی که تروفوآ ارادت خاصی به هیچکاک داره، سعی کرده از لحاظ داستانی و منطقی هم فیلم تراز باشه و همین باعث ماندگاریش شده.

روز نهم فرودین

رسیدیم به نهم فروردین و چه روزی بهتر از نه فروردین برای دیدن فیلم‌هایی از ژانر سینمایی سم. اگه با ژانر سم آشنایی ندارید بهتره قبل از دیدن این فیلم‌ها این مقاله‌ رو مطالعه کنید.

سطح Kids

Edward Scissorhands (1990)

ادوارد دست قیچی از سم های تراز تیم برتونه. با وجود طراحی صحنه و گریم و حتی داستان نامتعارفش، می تونه هر مخاطبی رو به خودش جذب کنه.

سطح سم: چای سبز

سطح Men

Sin City (2005)

رابرت رودریگز از سمی ترین کارگردانای حال حاضره. فیلم شهر گناه یکی از شاخ ترین آثار سمی تاریخ سینماست. همه نوع سم و اسید و غیره رو هم می تونید تو این فیلم پیدا کنید، برای این که متوجه سم بودنش بشید. کافیه یه اسکرین شات ازش ببینید. البته تارانتینو هم به عنوان کارگردان مهمان بخش هایی از این فیلمو کارگردانی کرده. به هیچ وجه این فیلمو از دست ندید.

سطح سم: پفک نمکی  

سطح Legends

Dreams (1990)

رویاها از آکیرا کوراساوا یه فیلم انتقادیه. حرف اصلیش این که در دنیای مدرن امروز رابطه ی انسان ها با طبیعت خیلی کمرنگ تر شده و از مدرنیته انتقاد کرده. اما این حرفشو به سمی ترین شکل ممکن بیان کرده. کوراساوا توی این فیلم از رفیقش اسکورسیزی هم به عنوان بازیگر در نقش ونگوگ استفاده کرده.

سطح سم: واکسن آسترازانکا

سطح Ultra Legends

Coffee and Cigarettes (2003)

در آخر هم برای الترا لجندا ما یه فیلم از آقای خاص سینمای دنیا جیم جارموش قرار دادیم. فیلم قهوه و سیگار اولش قرار بود چند تا فیلم کوتاه باشه، اما جیم جارموش تصمیم می گیره که یه فیلم سینمایی بسازه. این فیلم شامل یازده تا داستان اپیزودیکه. توی هر کدوم از داستان ها حداقل دو نفر دور یه میز نشستن و دارن قهوه میخورن و سیگار می کشن و با هم صحبت می کنن. از مضرات سیگار و قهوه گرفته تا نظریات علمی تسلا رو مورد تحلیل قرار میدن. البته اگه قبلا فیلمی از جیم جارموش دیده باشین می دونین که خیلی نباید منتظر ارتباط بین اپیزود های مختلف باشین.

سطح سم: لاستیک کویر موتور

روز دهم فرودین

مثل پارسال، بازم دهم فرودین قراره بریم به دیار الساندرو دل پیرو و سینمای باشکوه ایتالیا رو مورد بررسی قرار بدیم. 

سطح Kids

Splendor (1989)

اسپلندور ماجرای مالکان یک سینما تو ایتالیا رو روایت می‌کنه. اتوره اسکولا کارگردان این فیلمه و مارچلو ماسترویانی کبیر در سال‌های آخر عمرش یکی از بهترین نقش‌هاش رو ایفا کرده. معمولا فیلم‌های کلاسیک ایتالیا از لحاظ حال و هوا خیلی به ایران شباهت دارن و ما ایرانیا خیلی بیشتر می‌تونیم با فیلم‌های ایتالیائی همذات پنداری کنیم. اسپلندور هم از همین دست فیلم‌هاست و واسه‌ی همین ما این فیلم رو در سطح Kids قرار دادیم. فیلم هم که واقعا شاخه. یه نئورئالیسم تر و تمیز که مخصوصا برای علاقه‌مندان به سینما جذابیت خاصی رو خواهد داشت. یه مقدار هم شبیه به سینما پارادیزو ئه. انگاری مثلا شرایطی رو داره تعریف می‌کنه که اگه توتو توی شهرشون می‌موند و تو سینما کار می‌کرد چه اتفاقاتی می‌افتاد.

سطح Men

For a Few Dollars More (1965)

به خاطر چند دلار بیشتر، دومین قسمت از سه گانه‌ی تراز وسترن، یعنی سه گانه‌ی دلار سرجیو لئونه است. مثل همیشه انیو موریکونه کبیر آهنگساز این فیلمه و کلینت ایستوود و لی وان کلیف (نقش بد تو خوب، بد، زشت) توی این فیلم شاخ به نقش آفرینی پرداختن. معمولا ملت خوب بد زشت و می‌بینن، بعد یه مشت دلار رو می‌بینن و بعد می‌رن سراغ روزی روزگاری در غرب و این وسط به فیلم به خاطر چند دلار بیشتر کم لطفی می‌شه، غافل از این که شاید بشه این فیلم رو شاخ‌ترین وسترن اسپاگتی دونست. دوبله‌ی این فیلم هم که جوابه و صدای سعید مظفری رو ایستوود خیلی خوب می‌شینه.

سطح Legends

Bicycle Thieves (1948)

دزد دوچرخه فیلم تراز سینمای نئورئالیسم ایتالیاست. این فیلم زندگی سخت مردم ایتالیا بعد از جنگ جهانی دوم رو روایت می‌کنه. دزد دوچرخه همه چیش سر جاشه. همه چیزش واقعیه و توش هیچ شعاری نیست. فیلمنامه‌ی فیلم هم ترازه و با خط کش و نقاله انگار اتفاقات رو سرجاشون گذاشتن. اگه دزد دوچرخه و سایر فیلم‌های ویتوریو ده سیکا نبود، شاید خیلی از فیلم‌های خوب سینمای جهان مخصوصا داخل ایران و هند ساخته نمی‌شد. در کل دزد دوچرخه به همه‌ی علاقه‌مندان به سینما توصیه می‌شه.

سطح Ultra Legends

Eight and a Half (1963)

از نئورئالیسم و وسترن اسپاگتی سینمای ایتالیا گفتیم، حالا وقتشه برای ابر اسطوره‌ها، یه فیلم فانتزی از فدریکو فلینی و بازیگر مورد علاقه‌‌اش مارچلو ماسترویانی معرفی کنیم. من اولین بار که این فیلمو دیدم جوان بودم و الکی سعی کردم همه‌ی جنبه‌های فیلم رو درک کنم که همین باعث شد ضد حال بخورم. بعد ها که سنم بالاتر رفت و البته سکانس آخر زندگی شیرین فلینی رو دیدم، دیدگاهم نسبت به هشت و نیم عوض شد و دریافتم که چه فیلم شاخیه. قرار نیست حساب کار همه چیز دست آدم بیاد. مهم اینه که دیدن هشت و نیم خیلی حال می‌ده. به قول سهراب "کار ما نیست شناسایی راز گل سرخ. کار ما شاید این است، که در افسون گل سرخ شناور باشیم."

روز یازدهم فرودین

خوب، رسیدیم به یازدهم فروردین. قراره امروز کنداکتور پشم‌ریزون با سه فیلم پشم‌ریزون از سینمای کشور آلمان در خدمت شما باشه. 

سطح Kids

The Lives of Others (2006)

زندگی دیگران از فیلم‌های تراز سینمای آلمانه. این فیلم داستان یک مامور اطلاعاتی آلمان شرقی (pzj) رو روایت می‌کنه، در حالی که بهش ماموریت دادن تا یه نویسنده‌ی تئاتر رو زیر نظر بگیره. فیلم‌نامه‌ی تر و تمیز و بازی خوب اولریش روهه از عوامل اصلی شاخ بودن این فیلم هستند. زندگی دیگران دوبله‌ی خوبی هم داره و صدای ناصر طهماسب به خوبی روی شخصیت اصلی فیلم نشسته. اگه به غیر از آثار شاخ دیدی دودل، فیلمی از سینمای آلمان ندیدید، این فیلم می‌تونه شروع خوبی باشه.

سطح Men

M (1931)

تا قبل از این که هیتلر بیاد و سینمای آلمان رو به سمت فیلم‌های تبلیغاتی خودش ببره، آلمان سینمای خیلی خفنی داشت. فریتز لانگ و فردریش ویلهلم مورنائو دو تا از شاخ‌ترین کارگردانان سینمای کلاسیک آلمان بودند. ام به کارگردانی فریتز لانگ یکی از همون فیلم‌های شاخ اون دوره است. داستان این فیلم راجع به یک قاتل سریالی ئه. این فیلم شیوه‌ی روایت خیلی خاصی داره، شاید روایت فیلم‌های وس اندرسون اونم فقط یه ذره شبیهش باشه. با این که 91 سال از ساخت این فیلم می‌گذره، هنوز هم خیلی شاخه و دیدنش به همه توصیه می‌شه. فیلم M دوبله‌ی مناسبی هم داره و لازم نیست حتما آلمانی تماشا کنیدش.

سطح Legends

The White Ribbon (2009)

شاید عجیب باشه که برای سطح Men یه فیلم ساخت سال 1931 پیشنهاد دادیم و برای سطح Legends یه فیلم ساخت سال 2009. اما فیلم ربان سفید به کارگردانی میشایل هانکه اونقدر عجیب و خاصه که دیدنش سطح اسطوره بودن بیشتری رو می‌طلبه. این فیلم چندین داستان نامتعارف رو به صورت موازی، توی یک روستای اتریش، از دیدگاه معلم مدرسه‌ی اون روستا، در آستانه‌ی وقوع جنگ جهانی اول، روایت می‌کنه. ظاهر فیلم شاید خواب آور باشه ولی به صورت غیرمنتظره‌ای جذابه. توضیح بیشتری فک نکنم لازم باشه!

روز دوازدهم فرودین

رسیدیم به 12 فروردین و امروز قراره با انیمیشن در خدمت شما باشیم. امیدوارم انیمیشن‌های پیشنهادی ما اوقات خوشی رو برای شما فراهم کنه.

سطح Kids

Wreck it Ralph (2012)

رالف خرابکار از کارتون‌های خلاقانه دیزنی ئه. شخصیت اصلی این انیمیشن، رالف غول و نقش منفی یک بازی کامپیوتریه. رالف از بودن تو دنیای بازی خودش خسته می‌شه و می‌خواد که بره تو بازی‌های دیگه. رالف خرابکار قسمت دوم هم داره که سال 2018 منتشر شد. دوبله‌ی این انیمیشن هم بسیار رواله. مخصوصا دوبله‌ی کوالیما. البته رالف خرابکار کارتون معروفیه و احتمالا این توضیحا خیلی لازم هم نبود. ولی اگه خودش یا قسمت دومش رو ندیدین حتما برید سراغش. حتی دوباره دیدنش هم خالی از لطف نیست.

سطح Men

Howl's Moving Castle (2004)

آقا هایائو میازاکی انیمه ساز تراز ژاپن ئه. تقریبا همه‌ی کارهای استاد شاخه. منتهی توی ایران ملت اکثرا فقط شهر اشباح رو دیدن و نسبت به بقیه کوتاهی کردن. قلعه‌ی متحرک هاول یکی از برترین کارهای میازاکی ئه. این انیمه به صورت کودکانه و فانتزی، مفاهیم ضد جنگ رو بررسی می‌‎کنه و خیلی چیزهای دیگه مثل تفاوت سنین، نقش حکومت‌ها، جادو و ... رو هم در بر داره و دیدنش هم به کودکان و هم به بزرگسالان توصیه می‌شه. دوبله‌ی گلوری این انیمیشن انصافا خوبه ولی اگه انیمه بین حرفه‌ای هستید، شاید اگه ژاپنی‌اش رو ببینید روال‌تر باشه.

سطح Legends

Frankenweenie (2012)

تیم برتون ارادت خاصی به انیمیشن‌های استاپ-موشن داره و تا حالا دو تا ازشون ساخته. یکی از اونا همین فیلم فرانکن وینی ئه. این انیمشن سیاه و سفید و سه بعدی ئه! البته دیگه 3 بعدی از مد افتاده و شما همون دو بعدیش رو ببینید رواله. همون طور که از اسم انیمیشن پیداست، داستان این فیلم یجورایی به فرانکنشتاین هم مربوط می‌شه، یه سری تلمیح‌هایی به گودزیلا هم داخل انیمیشن وجود داره. در کل فرانکن وینی یه انیمیشن خیلی مناسب برای اسطوره هاست. بالاخره فانتزی‌های تیم برتون همیشه جذابه.

سطح Ultra Legends

Spongebob on the Run (2020)

گول ظاهر بچه گونه‌ی فیلم باب اسفنجی رو نخورید. این فیلم صد در صد برای لجندا ساخته شده. وقتی یه بازیگر خیلی معروف مثل کیاتو ریوز رو میارن و بهش نقش خار دانا رو میدن، باید حساب کار دستتون بیاد. در ضمن توصیه‌ی اکید می‌کنیم که نسخه‌ی دوبله‌ی این انیمیشن زیبا رو ببینید.

روز سیزده به در

حالا که تو سیزده به در نمی‌تونیم از خونه بیرون دربیاییم، دیدن فیلم‌های ماجراجویانه می‌تونه خلا اون رو پرکنه و بنابراین کنداکتور پشم‌ریزون سه فیلم با ماجراجویی‌های فراوان در جاهای مختلف رو ارائه می‌کنه.

سطح Kids

Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl (2003)

جک اسپارو یکی از شاخ ترین فیلم های ژانر ادونچره. من یادمه که وقتی بچه بودیم شبکه پنج حداقل سالی یه بار این فیلم رو پخش می‌کرد. این فیلم از همه لحاظ عالیه. موسیقی متن از هانس زیمر،‌ اکت استادانه‌ی جانی دپ، اکشن فوق العاده، مناظر زیبا. ترچیحا این فیلم رو دوبله نبینید، چون صدای جانی دپ خیلی شاخه.

سطح Men

Moonrise Kingdom (2012)

من خیلی سبک روایت فیلم‌های وس اندرسون رو دوست دارم. خوراک فیلم‌های ماجراجویی ئه. کوچکترین جزئیات رو با بیشترین دقت به نمایش می‌ذاره. قمرو طلوع ماه در کنار گراند بوداپست هتل فیلم‌های تراز ماجراجویی اندرسون هستن. قمرو طلوع ماه، داستان دو نوجوان رو روایت می‌کنه که قرار می‌ذارن از خونه‌هاشون فرار کنن تا به یه ماجراجویی برن. البته فک نکنید خدای نکرده با یه فیلم تینیجری طرف هستنید، ما از این سوسول بازیا تو پشم‌ریزون نداریم. فیلم شاخه.

سطح Legends

Alzur's Legacy (2019)

یه فیلم ساخت 2019 که نه سیاه سفید باشه نه صامت، شاید در ظاهر در سطح لجند به نظر نیاد، ولی وقتی بفهمین فیلم میراث آلژور یک فیلم لهستانی ئه که هوادارای دنیای ویچر با بودجه‌ی بسیار پایین ساختن و به صورت رایگان توی یوتیوب قرار دادنش، حساب کار دستتون میاد که چرا این فیلم لجندری ئه. ویچر کتاب‌های خوبی داره، بازیاش هم که فوق العاده‌است ولی متاسفانه سریالش رو نتفلیکس ساخته و واقعا گند زده به همه چیز. منتهی برعکس نتفلیکس، هوادارا کارشون درسته و با هزینه‌ی بسیار پایین 25000 دلار، فیلمی ساختن که از سریال چند صد میلیون دلاری ویچر نتفلیکس هم بسیار شاخ تره و هم این که فرهنگ اروپای شرقی و فضای لهستان و موسیقی اون رو روایت می‌کنه، نه این چیزای روتین و خز نتفلیکس. این فیلم ماجراجویی‌های لمبرت ویچر و تریس جادوگر رو در سال‌ها بعد از ماجراهای گرالت، روایت می‌کنه که علاقه مندان به دنیای ویچر با این شخصیت‌ها آشنایی کافی رو دارند. من که به عنوان طرفدار دنیای ویچر خیلی با این فیلم حال کردم ولی حدس می‌زنم حتی اگه با ویچر آشنا نباشید هم از این فیلم لهستانی لذت ببرید. برای دانلودش هم می‌تونید برید تو پیج یوتیوب‌اش یا این که از سایت ما دانلود بزنید.


  1. در تاریخ

    @علی. بسیار ممنون بابت پیشنهاد فیلم ها. به امید خدا سعی می‌کنیم تو جشنواره فیلم 1402 اعمال کنیم. دم شما گرم که ما رو دنبال می کنید.

    5
  2. در تاریخ

    سلام و خداقوت. سایت خوبی دارین، تبریک میگم. عناوین فیلم‌های دو سال جشنواره رو دیدم، خوب بود. سطح‌بندی هم ایده جالبیه. پیشنهادم برای جشنواره سوم اینه که در کنار معرفی فیلم‌های خوب 2022و 2023، از بین لیست زیر هم با سطح‌بندی خودتون، انتخاب و به مخاطبین معرفی بشه، خوشبختانه هر 18فیلم هم دوبله‌های قوی دارن: 12Angry Men (1957) Network (1976) Vertigo (1958) Witness for the Prosecution (1957) The Secret in Their Eyes (2009) The Usual Suspects (1995) The Sting (1973) One Flew Over the Cuckoo's Nest (1975) Heat (1995) Se7en (1995) Rebecca (1940) Spirited Away (2001) No Country for Old Men (2007) American History X (1998) Green Book (2018) There Will Be Blood (2007) Ford v Ferrari (2019) Memento (2000)

    4
  3. در تاریخ

    @گرالت بدون پشم. خواهش می‌کنم. ارادتمندیم. اگه از فیلم‌ها خوشتون اومد، خوشحال می‌شیم به دوستاتون هم معرفی کنید.

    3
  4. مونتی پایتون رو به پیشنهاد شما دیدم و واقعا سم بود😂 ان شاءالله سر فرصت بقیه فیلمارم میبینم ممنون بابت معرفی

    2
دیدگاه خود را وارد کنید.
"هشت منهای چهار"