Stronghold: قلعه یا جنگ‌های صلیبی؟

سرباز کماندار؛ سری بازی جنگ‌های صلیبی و نام‌گذاری عجیب آن در ایران

سری بازی‌های Stronghold یکی از محبوب‌ترین بازی‌های استراتژی تاریخه که توسط استودیو Firefly توسعه داده شده و در سه دهه‌ی اخیر ما گیمر‌ها، مخصوصا گیمر‌های ایرانی رو بسیار محظوظ کرده که البته بخش زیادی از این محبوبیتش در ایران رو مدیون دوبله‌ی فارسی خاطره انگیز شرکت دارینوس ئه. 

متاسفانه سیستم نام‌گذاری شرکت Firefly در باب سری بازی‌های قلعه نسبتا عجیب و سردرگم کننده است و عین بچه‌ی آدم 1،2،3،4 نمی‌گن. توی ایران هم که این موضوع هم صد ها برابر، بدتر شد و این سری بازی، با نام‌های جنگ‌های صلیبی و قلعه و با پسوند‌ها و ورژن‌های عجیب و غریبی ارائه می‌شد.

ما در این جا سعی داریم نام و رسم این بازی‌های سری Stronghold رو بررسی کنیم تا اگه سوءتفاهمی ایجاد شده برطرف نماییم و اگه احیانا جنگ‌های صلیبی باز حرفه‌ای نیستید، شما رو با همه‌ی بازی‌های مجموعه آشنا کنیم.


نام خارجکی:  Stronghold 1 (2001)
نام وطنی: پشم. تو ایران خیلی محبوب نبود. نهایتا بعضیا بهش "قلعه 1" می گفتن

Stronghold 1  اولین بازی شرکت انگلیسی Firefly بود ولی از اون جایی که این بازی تو ایران هیچ وقت  محبوب نشد و هیچ بنی بشری بازیش نمی‌کرد، حس نوستالژیک خاصی هم نداره و دیگه برای الان خیلی قدیمی شده و شما رو فقط به دیدن یک عکس از این بازی دعوت می‌کنم.

البته از رو عکسا خیلی بد به نظر نمیاد. اخیرا هم نسخه‌ی ریمستر شده اش برای استیم هم منتشر شده. می‌شه گفت یجورایی همون حالت جنگ‌های صلیبی دو رو داره ولی با گرافیک پایین تر. (منظور از جنگ‌های صلیبی دو Stronghold 2 است!)


نام خارجکی: Stronghold: Crusader (2002)
نام وطنی: جنگ‌های صلیبی 1. حتی بعضیا "قلعه 1" هم بهش می‌گفتن که با مورد قبلی قاطی می‌شد. نام‌های دیگری مانند "سرباز کماندار" هم به صورت غیر رسمی بهش اطلاق می‌شد.

بازی جنگ‌های صلیبی 1 یکی از پشم‌ریزون‌ترین بازی‌های استراتژیک همزمان دوران خودش بود و بهترین نمرات رو هم در بین مجموعه بازی‌های قلعه کسب کرده. این بازی پای ثابت گیم نت ها بود و علاوه بر اون مراحل تک نفره‌ی سخت و جذابی هم داشت.

البته از دوبله‌ی خاطره‌انگیزش هم نباید گذشت که لذت بازی رو برای ما دوچندان کرده بود. عباراتی مثل "سلطان غمگین است" یا "سرورم، ساختمان‌های قلعه طعمه‌ی حریق شده‌اند" هیچ وقت از ذهن گیمرهای ایرانی پاک نخواهد شد.

شاید بشه گفت جنگ‌های صلیبی یک، بهترین میزان تعادل بین فرایند قلعه سازی و نبرد با دشمنان رو تو کل بازی‌های این سری رعایت کرده و همین عامل باعث ماندگاریش بعد از گذشت نزدیک به دو دهه از انتشارش شده.


نام خارجکی: Stronghold 2 (2005)
نام وطنی: جنگ‌های صلیبی 2. "قلعه‌ی 2" هم بهش می‌گفتن ولی همون "جنگ‌های صلیبی 2" معروف‌تربود.

بازی Stronghold 2 که بیشتر به جنگ‌های صلیبی 2 در ایران معروف بود، یکی دیگر از بازی‌های موفق این سری بود. این بازی علاوه بر پیشرفت‌های گرافیکی مناسب، توجه خاصی نیز به جزئیات کرده بود تا جایی که حتی موش‌ها هم می‌توانستند برای شما دردسر ایجاد کنند.

Stronghold 2 بخش داستانی جذابی هم داشت که با دوبله‌ی فارسی جذاب‌تر هم می‌شد. درجه‌ی سختی بازی اگرچه نسبت به جنگ‌های صلیبی 1 کمتر شده بود ولی معقول‌تر به نظر می‌آمد. ضمن این که این بازی زیباترین موسیقی متن را نیز در بین سری بازی‌های قلعه دارا می‌باشد. در این حد که حتی در 10 برتر لیست برترین موسیقی متن‌های تاریخ گیم نیز قرار گرفته‌است.


نام خارجکی: Stronghold Legends (2006)
نام وطنی: جنگ‌های صلیبی 3. "همون جنگ‌های صلیبی که اژدها داره" هم بهش اطلاق می‌شد. حتی" قلعه 3" هم بهش گفته شد.

همونطور که از اسمش هم پیداست بازی قلعه 3 در مورد اسطوره‌های اروپاست. شاه آرتور، زیگفرید، مرلین و دیگر شخصیت‌های افسانه‌ای اروپا در این بازی حضور دارند. بازی‌های قبلی سری  Stronghold تا حد زیادی واقع گرایانه هستند ولی در بازی Stronghold Legends علاوه بر سرباز‌های عادی می‌توان یک عده سربازی جادویی و اسطوره‌ای ساخت، مثل اژدها، غول یخی و... . بر خلاف قلعه 2 که الکی یه مقدار پیچیدگی به مملکت داری اضافه کرده بود، در این بازی گردوندن اقتصاد خیلی راحته و بیشتر به درگیری با سایر لردها مشغول میشی.


نام خارجکی: Stronghold: Crusader Extreme (2008)
نام وطنی: جنگ‌های صلیبی 4. بهش "همون جنگ‌های صلیبی که 8 تا لرد اضافه هم داره" هم گفته می‌شد.

این بازی بیشتر می‌شه گفت یک dlc برای Stronghold Crusader بود. عملا گرافیک و مکانیزم بازی هم مشابه جنگ‌های صلیبی 1 بود و فقط 8 تا لرد اضافه داشت. واسه‌ی همین در زمان انتشار با انتقادات زیادی روبرو شد.

هر چند این بازی دو حالت داشت یکی همین جنگ‌های صلیبی عادی با 8 لرد بیشتر و یه حالت جنگ‌های صلیبی با امداد‌های غیبی! به این صورت که شما یه چیزی سمت راست تصویر داشتی که پر می‌شد و باهاش می‌تونستی از تو هوا  تیرباران، سنگ باران یا گروه‌های سرباز ظاهر کنی، حریف هم یک سری سربازخونه داشت که به صورت مفتی بهش سرباز می‌داد. این حالتش حالا بدم نبود یه سری تاکتیک‌های سمی رو هم می‌شد اجرا کرد ولی در کل چیز شاخی نداشت.


نام خارجکی: Stronghold 3 (2011)
نام وطنی: پشم. ممکن بود افراد کمی بهش بگن "قلعه 3"

بازی Stronghold 3 به خاطر نام‌گذاری‌های عجیب سری بازی قلعه در ایران تباه شد. به این صورت که هر وقت صحبت از جنگ‌های صلیبی 3 یا قلعه‌ی 3 می‌شد همه یاد Stronghold Legends می‌افتادن و این بازی رو پشم هم حساب نمی‌کردن. حقیقتا من خودم هم سر نوشتن این مطلب متوجه شدم چنین بازی‌ای وجود خارجی داره.

البته با نقدهایی که از این بازی تو استیم خوندم معلوم شد چیز زیادی هم از دست ندادم. هوادارا خیلی این بازی رو دوست نداشتن و از باگ‌های زیادش هم می‌نالیدن. هر چند وقتی فهمیدم دارینوس این بازی رو هم دوبله کرده یه مقدار وسوسه شدم که بازیش کنم.


نام خارجکی: Stronghold Crusader II (2014)
نام وطنی: پشم. بعضی‌ها "جنگ‌های صلیبی جدیده" هم صداش می‌کردن.

Stronghold Crusader II هم به خاطر نامگذاری سمی بازی‌های جنگ‌های صلیبی در ایران تا حدودی تباه شد و خیلی‌ها به تصور این که این همون بازی Stronghold 2 ئه سراغش نرفتن. البته بزرگمردانی هم در این سرزمین بودند که اسم این بازی رو به جنگ‌های صلیبی جدیده یا جنگ‌های صلیبی‌ای که جدید اومده و گرافیکش بالاست تغییر دادند و باعث شدند تا ما ایرانی‌ها این بازی رو از دست ندیم ازش بهره مند بشیم.

این بازی همون حال و هوای جنگ‌های صلیبی 1 رو داره ولی خوب گرافیکش بالاتره و یه سری لرد‌ها و سرباز‌های جدیدی هم داره. یه مقدار عقل و شعور سرباز‌ها و امکان تاکتیک چیدن روشون هم بیشتر شده. البته مهم‌ترین چیزی که به بازی اضافه شده، سربازی تحت عنوان Healer یا دکتر ئه که خیلی تو بازی به کار میاد.


نام خارجکی: Stronghold Warlords (2021)
نام وطنی: در حال حاضر پشم. شاید در آینده بهش "جنگ‌های صلیبی در چین" یا "قلعه در چین" بگن.

شرکت Firefly بعد از چندین سال بیکار نشستن بالاخره امسال از جدیدترین عنوان بازی‌های قلعه تحت عنوان Stronghold Warlords رونمایی کرد. این بازی که تو آسیای شرقی و چین اینا جریان داره، هنوز تو ایران خیلی معروف نشده. شاید بخشی از اون به خاطر این باشه که کلا بازی‌های استراتژیک در بین نسل جدید گیمرها محبوبیت کمتری نسبت به ما پیرمردا داره و خودمون باید دوباره احیاش کنیم.

در رابطه با نام گذاری هم نمی‌دونم واقعا چی بگم. هر جور حساب می‌کنم نمی‌تونم به Stronghold Warlords جنگ‌های صلیبی نامی بگم. آخه "وارلردز" نه "ج" داره نه "گ" داره نه "ب" داره؛ یدونه "ر" داره که اونم جنگ‌های صلیبی "ر" نداره. هیچی نداره اصلا.

دیگه حالا باید ببینیم چی می‌شه و غیورمردان همیشه در صحنه چه اسمی رو برای Stronghold Warlords در نظر می‌گیرن. البته منتظر دوبله‌ی فارسی شرکت دارینوس برای بازی Stronghold Warlords نیز هستیم.


روز‌تون پشم‌ریزون

حالا که لطف کردین پست رو تا آخر خوندین یه نظری هم برای ما ارسال کنید تا ما رو هم خوشحال کنید.

پشم‌ریزون‌ترین موسیقی‌ متن‌های تاریخ بازی‌های رایانه‌ای
پشم‌ریزون‌ترین موسیقی‌ متن‌های تاریخ بازی‌های رایانه‌ای

یکی از مهم‌ترین بخش‌های بازی‌های رایانه‌ای موسیقی متن اون‌هاست. موسیقی متن می‌تونه فضای کلی بازی رو تعریف کنه، احساسات رو به بازیکن منتقل کنه و کلا باعث باشه آدم از گیم لذت بیشتری ببره. توی این چندین دهه‌ای که از ساخت بازی‌های رایانه‌ای می‌گذره، بازی‌های بسیاری بودند که با موسیقی متن‌های زیبا و پشم ریزون خودشونو تو دل هوادارا جا کردن و شنیدن موسیقی متن‌شون سال‌ها بعد از بازی کردن خود گیم، می‌تونه حس خ ...
مطالعه بیشتر

مروری بر بازی های اساطیری ایرانی
مروری بر بازی های اساطیری ایرانی

داستان های اساطیری / افسانه‌ای همواره در بازی های کامپیوتری از جایگاه مناسبی برخودار بودند. از Elder Scrolls بگیرید تا وارکرافت و ویچر Middle Earth و Dark Souls و دیابلو و god of war و کلی بازی شاخ دیگه همشون از شخصیت‌ها و داستان‌های اسطوره‌ای بهره گرفته‌اند. به طور معمول، قهرمان‌های این داستان‌ها، با توانایی‌های مبارزه با شمشیر و گرز یا با استفاده از جادو ، با دشمنان و هیولاها می جنگند، به همین دلیل ...
مطالعه بیشتر

معرفی بازی Gwent: The Witcher Card Game
معرفی بازی Gwent: The Witcher Card Game

بازی Gwent به عنوان یک مینی گیم در ویچر 3 اگر ویچر 3 را بازی کرده باشید، حتما نام Gwent به گوش شما خورده است. کارت بازی شاخ و جذابی که داخل خود ویچر 3 تعبیه شده که می‌تونید اون رو با اکثر کاراکترهای ویچر 3، بازی کنید. متاسفانه Gwent در بازی، Tutorial مناسبی نداره و در ابتدای کار زیاد جذبتون نمی‌کنه و همین باعث شده که خیلی ها کلا بی خیال Gwent بشن، ولی اگه چند دست بازی کنید، متوجه می‌شید که چقدر بازی ک ...
مطالعه بیشتر

بازی وارکرافت Warcraft Reforged یک فاجعه برای blizzard
بازی وارکرافت Warcraft Reforged یک فاجعه برای blizzard

مقدمه و تاریخچه‌ی وارکرافت بازی وارکرافت 3 در سال 2002 تحت دو   عنوان Warcraft 3 Reign of chaos و Warcraft 3 Frozen Throne عرضه شدند و در اون دوران برای خودشون غوغای زیادی به پا کردن. در اون زمان بازی وارکرافت نسبت به اکثر بازی‌های استراتژیک برتری داشت و به یکی از پر مخاطب‌ترین بازی‌های استراتژیک تبدیل شد. یک بازی استراتژیک زیبا که بر اساس رمان وارکرافت ساخته شده‌ بود. طراحی زیبا به علاوه داستان ...
مطالعه بیشتر

تجربه‌ی بازی ویچر  The Witcher 1 در سال 2019
تجربه‌ی بازی ویچر The Witcher 1 در سال 2019

در دوران قطعی اینترنت از اونجا که نمی شد  Gwent زد، ویچر 2 و ویچر 3 رو هم بازی کرده بودم و خوب سریال ویچر هم که هنوز نیومده، خماری بهم فشار آورد و مجبور شدم بازی ویچر 1 رو بریزم. بازی کردن یه بازی  open-world سال 2007 توی سال 2019 در نگاه اول یه مقدار سخته. گرافیک خسته، گیم پلی متفاوت از بازی‌های مشابه فعلی و سخت بودن بازی مثل بقیه ی بازی های قدیمی چالش های اصلی ایه که آدم انتظار اونا رو هنگ ...
مطالعه بیشتر

چرا باید با وجود این که بازی Witcher 3  وجود داره ما سراغ بازی Witcher 2 assassins of kings برویم؟
چرا باید با وجود این که بازی Witcher 3 وجود داره ما سراغ بازی Witcher 2 assassins of kings برویم؟

مقدمه بازی withcer 2 assassins of kings یک نقطه ضعف اساسی دارد و آن این است که کسانی که بازی witcher 3  را تجربه کرده باشند، شاید علاقه‌ای به تجربه بازی witcher 2  نداشته باشند و احساس کنند زمانی که یک بازی پشم‌ریزون مانند witcher 3  وجود دارد دیگر چه نیازی برای یک بازی که 4 سال زودتر عرضه شده است وجود دارد. این صحبت تا حدی درست است. اما هر کسی که قبلا حتی یک بازی از مجموعه ی ویچر را با ...
مطالعه بیشتر

دیدگاه‌ها

  1. در تاریخ

    @احمدرضا ما همین که سایتمون رو نبندن راضی ایم ولی دم شما گرم.

    8723
  2. در تاریخ

    خیلی باحال بود. قلمتون طلا

    8722
  3. در تاریخ

    @سینا ارادتمندیم. باز هم به ما سر بزنید. به حول و قوه‌ی الهی سعی می‌کنیم از این دست مطالب بیشتر بذاریم.

    8692
  4. در تاریخ

    داداش به مولا پشمام ریخت با این مقالت فوق العاده بود.

    8691
دیدگاه خود را وارد کنید.
"حاصل جمع پنج و نه"