نقد Godzilla Minus One

نقد و بررسی فیلم سینمایی گودزیلا منهای یک

نقد و بررسی فیلم سینمایی گودزیلا منهای یک

سری فیلم‌های سینمایی گودزیلا سال‌هاست که توسط شرکت توهو در ژاپن منتشر می‌شه. جدیدترین فیلم گودزیلا هم Godzilla Minus One هست که به سلامتی نسخه آنلاینش اخیرا منتشر شد و ما در این جا می‌خواهیم یه نقد و بررسی کوچولو ولی پشم‌ریزون از این فیلم سینمایی رو داشته باشیم.

معرفی سری فیلم‌های گودزیلا

همه‌ی ما با گودزیلا آشنا هستیم. یه هیولا شبیه تیراناساروس ولی با دستای بلند که به واسطه‌ی آزمایشات هسته‌ای آمریکا در نزدیکی ژاپن و طی یک جهش ژنتیکی به وجود اومده و می‌خواد بزنه مردم بدبخت ژاپن رو به فنا بده. البته ژاپنیا الان وضعشون خیلی خوبه ولی پس از جنگ جهانی دوم و زمانی که سر وکله‌ی گودزیلا و فیلم‌هاش پیدا شد، وضع اقتصادی ژاپن داغون بود.

بعد از فیلم Godzilla final wars که در سال 2004 منتشر شد، شرکت توهو به عنوان مالک این سری فیلم، خیلی سراغ ساخت فیلمی از گودزیلا نمی‌رفت و یا حق ساختش رو به کمپانی‌های هالیوودی می‌داد یا نهایت به ساخت انیمه برای گودزیلا بسنده می‌کرد. خوشبختانه دوستان ژاپنی ما بالاخره به خود اومدند و دست به کار شدند تا یه گودزیلای ژاپنی دیگه رو داشته باشیم.

نقد و بررسی فیلم سینمایی Godzilla Minus One

کلیت داستان گودزیلا منهای یک

گودزیلا منهای یک، بار دیگه داستان گودزیلا رو از اول روایت می‌کنه و به اصطلاح ریبوت هست. داستان از این قراره که یه خلبان هواپیمای کامیکازه به نام کویچی (که خیلی قابل اعتماد هم هست) به جای اینکه با هواپیمای کامیکازه زارت بره تو ناو آمریکایی، به تاکتیک آخر خاندان جو استار رو میاره و به بهانه‌ی خرابی هواپیماش، از مهلکه فرار می‌کنه و به جزیره‌ی تعمیرات جنگنده‌ها در کنار آقای تاچیبانا می‌ره. آقای تاچیبانا ظاهرا فوتبال و پرش از روی تیردروازه رو کنار گذاشته و تعمیرکار جنگنده شده. از شانس بدشون، یه هیولای غول پیکر که محلی‌ها بهش گودزیلا می‌گن سر و کلش پیدا می‌شه و کویچی باید با گودزیلا روبرو بشه...

نقد و بررسی فیلم سینمایی گودزیلا منهای یک

جلوه‌های بصری فیلم سینمایی Godzilla Minus One

گودزیلا منهای یک یکی از زیباترین فیلم‌های سال‌های اخیره. مناظر جزایر ژاپن بسیار تراز به تصویر کشیده شده و جذابیت‌های فیلم رو دو چندان می‌کنه. 

احتمالا می‌دونید که گودزیلا اسکار بهترین جلوه‌های ویژه رو برد. البته جایزه اسکار ارزش خاصی نداره ولی این که یک فیلم از سینمای ژاپن با هزینه‌ی حدود 10 میلیون دلار بتونه در حضور فیلم‌هایی که ساختشون چند صد میلیون دلار بوده جایزه جلوه‌های ویژه رو ببره هنر کارگردان و انیماتورهای گودزیلا منهای یک رو می‌رسونه.

اگه از طرفدارای پر و پا قرص فیلم‌های گودزیلایی ژاپنی باشید حتما به خاطر دارید که تو گودزیلاهای ژاپنی حتی تا همین Godzilla Final Wars سال 2004 هم خبری از جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری نبود و صحنه‌های فیلم به صورت ماکت‌های کوچکتر ساخته می‌شدند و یک انسان لباس گودزیلا به تن می‌کرد و اصلا دلیل بلند بودن دست گودزیلا و عدم تشابه تنها این بخش از بدنش به تیراناساروس همین پوشیدن لباسش توسط انسانه.

نقد و بررسی فیلم سینمایی Godzilla Minus One

مسلما توی Godzilla Minus One دیگه از این خبرا نیست و گودزیلا توسط جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری ساخته شده البته به احتمال زیاد باز هم به واسطه‌ی موشن کپچر، انسانی بوده که لباس گودزیلا رو پوشیده (مشابه اژدها در فیلم سینمایی هابیت) ولی حاصل کار در نهایت بسیار پشم‌ریزون درومده. فقط کافیه گودزیلا رو با سریال‌های نتفلیکس مقایسه کنید تا حساب کار دستتون بیاد.

موسیقی متن فیلم سینمایی گودزیلا منهای یک

تم گودزیلا ساخته‌ی آکیرا ایفیکوبه، یکی از حماسی‌ترین و خاطره انگیزترین تم‌های موسیقی تاریخ سینما است و توی لیست بهترین موسیقی متن‌های تاریخ سینما رتبه‌ی بسیار عالی هشتم رو کسب کرده.

نقد و بررسی فیلم سینمایی گودزیلا منهای یک

گودزیلا منهای یک هم از همین تم موسیقی کلاسیک استفاده کرده که به تراز شدن فیلمش کمک زیادی کرده. بقیه قطعات موسیقی متن فیلم سینمایی گودزیلا منهای یک مسلما به ترازی تم اصلی نیستن ولی بازم در حد خودشون خوبن و به فضاسازی‌های فیلم کمک می‌کنن.

شاخ‌ترین قطعه‌ی موسیقی متن فیلم سینمایی گودزیلا منهای یک ساخته‌ی Naoki Sato رو اینجا گذاشتیم. گوش کنید و حالشو ببرید:

فضای ژاپن در گودزلای منهای یک

ما معمولا ژاپن رو یا در دوران سامورایی‌ها دیدیم یا در دوران مدرن و سایبرپانکی / انیمه‌ای. این که ژاپن تو دوران جنگ جهانی و پس از اون چگونه بود رو خیلی کمتر و نهایت توی باد برمی‌خیزد هایائو میازاکی دیدیم. گودزیلا منهای یک ژاپن رو درب و داغون نشون می‌ده و مردم تو بدبختی کامل به سر می‌برن. همه چی قبل از این که گودزیلا بیاد هم خرابه و گودزیلا اوضاع رو صرفا بدتر می‌کنه ولی امید به زندگی و اینطور چیزا باعث می‌شه تا ملت دست به کار بشن و دست به دست هم بدن به مهر تا میهن خویش را کنند آباد.

نقد و بررسی فیلم سینمایی گودزیلا منهای یک

تیم کارگردانی و بازیگری فیلم سینمایی گودزیلا منهای یک

از اون جایی که نه من و احتمالا شما به غیر از اساطیر سینمای کلاسیک ژاپن، خیلی اسمی از سینمای ژاپن بلد نیستیم بعیده سازندگان این فیلم رو بشناسیم ولی از اون جایی که کارشون رو به ترازی انجام دادن بد نیست که ازشون یادی کنیم و باهاشون بیشتر آشنا بشیم:

آقای تاکاشی یامازاکی کارگردانی، نویسندگی و همچنین مدیریت جلوه‌های ویژه‌ی فیلم رو بر عهده داشته. ایشون قبلا هم فیلم‌های زیادی تو ژاپن ساخته ولی هیچکدوم تو ایران معروف نبودن.

از بازیگران فیلم هم می‌شه به ریونوسکه کامیکی، مینامی هامابه، هیدتاکا یوشیوکا، یوکی یامادا، ساکورا آندو و میو تاناکا اشاره کرد که عمرا اسمشون رو شنیده باشیم و حتی اگه شنیده بوده باشیم، یادمون مونده باشه.

نقد و بررسی فیلم سینمایی گودزیلا منهای یک

بازخوردها

توی روزگاری که فیلم‌های هالیوودی یکی از یکی ضعیف‌تر و مزخرف‌تر و در عین حال کپی هم هستند و فقط هم به فکر چپوندن همجنسگرایی و فمینیسم و دستکاری رنگ پوست شخصیت‌ها هستند، وقتی یک فیلم متفاوت از اون‌ها ساخته می‌شه مسلما بیشتر به چشم میاد. برای همین گودزیلا منهای یک که توی ژاپن منتقدین راجع بهش دیدگاه‌های مختلفی داشتند، توی غرب بسیار مورد استقبال منتقدین قرار گرفت و نقد و بررسی‌های مثبتی دریافت کرد.

در گیشه هم Godzilla Minus One بسیار قوی عمل کرد و 115 میلیون دلار فروش داشت و این رقم برای فیلمی با بودجه‌ی 10 میلیون دلاری بسیار پشم‌ریزون هست. ضمن این که پخش آنلاین فیلم هم کلی پول به جیب سازندگان گودزیلا منهای یک واریز خواهد کرد.

نقد و بررسی فیلم سینمایی گودزیلا منهای یک

جمع بندی

گودزیلا منهای یک از فیلم‌های خوب سال‌های اخیره. اگر چه جا داشت بهتر باشه و مخصوصا تو پایان فیلم می‌تونست قوی‌تر عمل کنه ولی باز هم فیلم روالیه و دیدنش به همه‌ی علاقه‌مندان به سینما توصیه می‌شه. اگه بخوام نمره‌ای به فیلم سینمایی گودزیلا منهای یک بدم فک کنم حدود 8.5 از 10 براش مناسب باشه.

هالیوود و سینمای غرب روز به روز تباه‌تر از قبل داره می‌شه و عملا اکثر فیلم‌هاش غیرقابل دیدن شده. امیدوارم سینمای شرق و بالاخص ژاپن بتونه بازگشت پرشکوهی به سطح اول سینمای جهان داشته باشه. البته انیمه‌های ژاپنی به سطح محبوبیت بسیار بالایی رسیدند و بی‌صبرانه منتظر انتشار انیمه‌ی The Boy and the Heron آخرین ساخته‌ی آقا میازاکی هم هستیم، ولی گودزیلا منهای یک نشون داد که علاوه بر انیمه‌ها، فیلم‌های سینمایی ژاپنی هم می‌تونند در سطح بیل المللی مطرح بشند و ما رو از شر مزخرفات ساخت نتفلیکس و آمازون و امثالهم رهایی بدن.

نقد و بررسی فیلم سینمایی گودزیلا منهای یک

روز‌تون پشم‌ریزون

حالا که لطف کردین پست رو تا آخر خوندین یه نظری هم برای ما ارسال کنید تا ما رو هم خوشحال کنید.

مقایسه‌ی آثار توشیرو میفونه و تاتسویا ناکادای دو غول بازیگری سینمای ژاپن
مقایسه‌ی آثار توشیرو میفونه و تاتسویا ناکادای دو غول بازیگری سینمای ژاپن

مقدمه کشور ژاپن یکی از پیشتازان در زمینه‌ی سینماست. با حضور کارگردانان بزرگی همچون آکیرا کوراساوا، ماساکی کوبایاشی سینمای ژاپن مخصوصا بین دهه‌ی 50 تا 90 میلادی بسیار فعال و موفق بوده است. عامل دیگری که در موفقیت سینمای ژاپن در این سال‌ها موثر بوده است، حضور بازیگران بزرگی همچون توشیرو میفونه و تاتسویا ناکادای است که هر کدوم در حرفه‌ی خودشون بی‌نظیر هستند. اگر به 250 فیلم برتر IMDB نگاهی بیندازید،‌ می‌ ...
مطالعه بیشتر

بررسی پشم‌ریزون انیمه The Boy and the Heron، فن آخر استاد میازاکی
بررسی پشم‌ریزون انیمه The Boy and the Heron، فن آخر استاد میازاکی

کمتر کسی هست که استاد هایائو میازاکی رو نشناسه و شاهکارهای ایشون توی استودیو Ghibli رو ندیده باشه.ایشون کسی بود که انیمه رو در سطح بین الملل و در حالی که همه‌ی انیمیشن‌ها در حال سه بعدی شدن بودند مطرح کرد و انیمه دوستان تا ابد باید مدیونش باشند. استاد که حدود یک دهه پیش با طراحی انیمه خداحافظی کرده بود، به عشق نوه‌اش دوباره قلم به دست گرفت و طی چندین سال و با وسواس بسیار زیاد انیمه‌ی پسرک و مرغ ماهیخو ...
مطالعه بیشتر

مقدمه‌ای بر ژانر سم و فیلم‌های سینمایی سمی
مقدمه‌ای بر ژانر سم و فیلم‌های سینمایی سمی

یکی از ژانر‌ها و سبک‌های کمتر دیده شده‌ی سینما ژانر سم و ایجاد فضای عجیب توسط اتفاقات مسموم ئه. همین اول اعلام می‌کنم که منظور ما از سم چیز بدی نیست. سم اگه سر جاش استفاده بشه، بسیار زیبا و پشم‌ریزون خواهد بود ولی اگه ازش درست استفاده نشه، می‌تونه یه فیلم رو تباه کنه. به طور معمول سم‌های خوب توی فیلم‌های کمدی و فیلم‌های فانتزی وجود دارند. استفاده از سم توی فیلم‌های جدی هنرمندی خاصی رو می‌طلبه و کار هر ...
مطالعه بیشتر

پشم‌ریزون‌ترین موسیقی متن‌های تاریخ سینما
پشم‌ریزون‌ترین موسیقی متن‌های تاریخ سینما

بدون شک موسیقی متن یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین بخش‌های یک فیلم سینمایی رو تشکیل می‌ده. شاید مهم‌ترین رسالت موسیقی متن در یک فیلم، تاثیرگذارتر کردن صحنه باشه ولی علاوه بر اون، موسیقی متن می‌تونه معنی یک سکانس رو تغییر بده؛ می‌تونه فضای فیلم رو تغییر بده؛ می‌تونه به شخصیت پردازی کمک کنه و حتی می‌تونه سهمی از روایت داستان رو در فیلم بر عهده بگیره. خیلی وقتا بیشترین چیزی که آدم بعد از دیدن یک فیلم ازش ...
مطالعه بیشتر

معرفی Killers of the flower moon پشم‌ریزون‌ترین فیلم سینمایی 2023
معرفی Killers of the flower moon پشم‌ریزون‌ترین فیلم سینمایی 2023

سال 2023 میلادی هم تمام شد و ما به رسم هرساله، پشم‌ریزون‌ترین فیلم سینمایی ساخته‌شده در این سال رو معرفی می‌کنیم.  امسال فیلم سینمایی Killers of the flower moon ساخته‌ی مارتین اسکورسیزی با پشت سر گذاشتن نیم ساعت اول فیلم The Killer دیوید فینچر، برنده جایزه پشمک زرین ( Pashmak d’Or ) جشنواره‌ی برترین آثار سینمایی سال جهان شد و در ادامه قراره این فیلم رو به شما دوستان معرفی کنیم. معرفی فیلم   ...
مطالعه بیشتر

معرفی The Banshees of Inisherin: پشم‌ریزون‌ترین فیلم سینمایی 2022
معرفی The Banshees of Inisherin: پشم‌ریزون‌ترین فیلم سینمایی 2022

خوب سال 2022 میلادی هم تمام شد و ما به رسم هرساله، پشم‌ریزون‌ترین فیلم سینمایی ساخته‌شده در این سال رو معرفی می‌کنیم.  امسال فیلم سینمایی The Banshees of Inisherin ساخته‌ی مارتین مک‌دونا با اختلاف زیاد نسبت به بقیه آثار، برنده جایزه پشمک زرین ( Pashmak d’Or ) جشنواره‌ی برترین آثار سینمایی سال جهان شد و در ادامه قراره این فیلم رو به شما دوستان معرفی کنیم. معرفی فیلم   The Banshees of Inisheri ...
مطالعه بیشتر

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را وارد کنید.
"پنج منهای یک"