نقد و بررسی فیلم سینمایی گودزیلا منهای یک
سری فیلمهای سینمایی گودزیلا سالهاست که توسط شرکت توهو در ژاپن منتشر میشه. جدیدترین فیلم گودزیلا هم Godzilla Minus One هست که به سلامتی نسخه آنلاینش اخیرا منتشر شد و ما در این جا میخواهیم یه نقد و بررسی کوچولو ولی پشمریزون از این فیلم سینمایی رو داشته باشیم.
معرفی سری فیلمهای گودزیلا
همهی ما با گودزیلا آشنا هستیم. یه هیولا شبیه تیراناساروس ولی با دستای بلند که به واسطهی آزمایشات هستهای آمریکا در نزدیکی ژاپن و طی یک جهش ژنتیکی به وجود اومده و میخواد بزنه مردم بدبخت ژاپن رو به فنا بده. البته ژاپنیا الان وضعشون خیلی خوبه ولی پس از جنگ جهانی دوم و زمانی که سر وکلهی گودزیلا و فیلمهاش پیدا شد، وضع اقتصادی ژاپن داغون بود.
بعد از فیلم Godzilla final wars که در سال 2004 منتشر شد، شرکت توهو به عنوان مالک این سری فیلم، خیلی سراغ ساخت فیلمی از گودزیلا نمیرفت و یا حق ساختش رو به کمپانیهای هالیوودی میداد یا نهایت به ساخت انیمه برای گودزیلا بسنده میکرد. خوشبختانه دوستان ژاپنی ما بالاخره به خود اومدند و دست به کار شدند تا یه گودزیلای ژاپنی دیگه رو داشته باشیم.
کلیت داستان گودزیلا منهای یک
گودزیلا منهای یک، بار دیگه داستان گودزیلا رو از اول روایت میکنه و به اصطلاح ریبوت هست. داستان از این قراره که یه خلبان هواپیمای کامیکازه به نام کویچی (که خیلی قابل اعتماد هم هست) به جای اینکه با هواپیمای کامیکازه زارت بره تو ناو آمریکایی، به تاکتیک آخر خاندان جو استار رو میاره و به بهانهی خرابی هواپیماش، از مهلکه فرار میکنه و به جزیرهی تعمیرات جنگندهها در کنار آقای تاچیبانا میره. آقای تاچیبانا ظاهرا فوتبال و پرش از روی تیردروازه رو کنار گذاشته و تعمیرکار جنگنده شده. از شانس بدشون، یه هیولای غول پیکر که محلیها بهش گودزیلا میگن سر و کلش پیدا میشه و کویچی باید با گودزیلا روبرو بشه...
جلوههای بصری فیلم سینمایی Godzilla Minus One
گودزیلا منهای یک یکی از زیباترین فیلمهای سالهای اخیره. مناظر جزایر ژاپن بسیار تراز به تصویر کشیده شده و جذابیتهای فیلم رو دو چندان میکنه.
احتمالا میدونید که گودزیلا اسکار بهترین جلوههای ویژه رو برد. البته جایزه اسکار ارزش خاصی نداره ولی این که یک فیلم از سینمای ژاپن با هزینهی حدود 10 میلیون دلار بتونه در حضور فیلمهایی که ساختشون چند صد میلیون دلار بوده جایزه جلوههای ویژه رو ببره هنر کارگردان و انیماتورهای گودزیلا منهای یک رو میرسونه.
اگه از طرفدارای پر و پا قرص فیلمهای گودزیلایی ژاپنی باشید حتما به خاطر دارید که تو گودزیلاهای ژاپنی حتی تا همین Godzilla Final Wars سال 2004 هم خبری از جلوههای ویژهی کامپیوتری نبود و صحنههای فیلم به صورت ماکتهای کوچکتر ساخته میشدند و یک انسان لباس گودزیلا به تن میکرد و اصلا دلیل بلند بودن دست گودزیلا و عدم تشابه تنها این بخش از بدنش به تیراناساروس همین پوشیدن لباسش توسط انسانه.
مسلما توی Godzilla Minus One دیگه از این خبرا نیست و گودزیلا توسط جلوههای ویژهی کامپیوتری ساخته شده البته به احتمال زیاد باز هم به واسطهی موشن کپچر، انسانی بوده که لباس گودزیلا رو پوشیده (مشابه اژدها در فیلم سینمایی هابیت) ولی حاصل کار در نهایت بسیار پشمریزون درومده. فقط کافیه گودزیلا رو با سریالهای نتفلیکس مقایسه کنید تا حساب کار دستتون بیاد.
موسیقی متن فیلم سینمایی گودزیلا منهای یک
تم گودزیلا ساختهی آکیرا ایفیکوبه، یکی از حماسیترین و خاطره انگیزترین تمهای موسیقی تاریخ سینما است و توی لیست بهترین موسیقی متنهای تاریخ سینما رتبهی بسیار عالی هشتم رو کسب کرده.
گودزیلا منهای یک هم از همین تم موسیقی کلاسیک استفاده کرده که به تراز شدن فیلمش کمک زیادی کرده. بقیه قطعات موسیقی متن فیلم سینمایی گودزیلا منهای یک مسلما به ترازی تم اصلی نیستن ولی بازم در حد خودشون خوبن و به فضاسازیهای فیلم کمک میکنن.
شاخترین قطعهی موسیقی متن فیلم سینمایی گودزیلا منهای یک ساختهی Naoki Sato رو اینجا گذاشتیم. گوش کنید و حالشو ببرید:
فضای ژاپن در گودزلای منهای یک
ما معمولا ژاپن رو یا در دوران ساموراییها دیدیم یا در دوران مدرن و سایبرپانکی / انیمهای. این که ژاپن تو دوران جنگ جهانی و پس از اون چگونه بود رو خیلی کمتر و نهایت توی باد برمیخیزد هایائو میازاکی دیدیم. گودزیلا منهای یک ژاپن رو درب و داغون نشون میده و مردم تو بدبختی کامل به سر میبرن. همه چی قبل از این که گودزیلا بیاد هم خرابه و گودزیلا اوضاع رو صرفا بدتر میکنه ولی امید به زندگی و اینطور چیزا باعث میشه تا ملت دست به کار بشن و دست به دست هم بدن به مهر تا میهن خویش را کنند آباد.
تیم کارگردانی و بازیگری فیلم سینمایی گودزیلا منهای یک
از اون جایی که نه من و احتمالا شما به غیر از اساطیر سینمای کلاسیک ژاپن، خیلی اسمی از سینمای ژاپن بلد نیستیم بعیده سازندگان این فیلم رو بشناسیم ولی از اون جایی که کارشون رو به ترازی انجام دادن بد نیست که ازشون یادی کنیم و باهاشون بیشتر آشنا بشیم:
آقای تاکاشی یامازاکی کارگردانی، نویسندگی و همچنین مدیریت جلوههای ویژهی فیلم رو بر عهده داشته. ایشون قبلا هم فیلمهای زیادی تو ژاپن ساخته ولی هیچکدوم تو ایران معروف نبودن.
از بازیگران فیلم هم میشه به ریونوسکه کامیکی، مینامی هامابه، هیدتاکا یوشیوکا، یوکی یامادا، ساکورا آندو و میو تاناکا اشاره کرد که عمرا اسمشون رو شنیده باشیم و حتی اگه شنیده بوده باشیم، یادمون مونده باشه.
بازخوردها
توی روزگاری که فیلمهای هالیوودی یکی از یکی ضعیفتر و مزخرفتر و در عین حال کپی هم هستند و فقط هم به فکر چپوندن همجنسگرایی و فمینیسم و دستکاری رنگ پوست شخصیتها هستند، وقتی یک فیلم متفاوت از اونها ساخته میشه مسلما بیشتر به چشم میاد. برای همین گودزیلا منهای یک که توی ژاپن منتقدین راجع بهش دیدگاههای مختلفی داشتند، توی غرب بسیار مورد استقبال منتقدین قرار گرفت و نقد و بررسیهای مثبتی دریافت کرد.
در گیشه هم Godzilla Minus One بسیار قوی عمل کرد و 115 میلیون دلار فروش داشت و این رقم برای فیلمی با بودجهی 10 میلیون دلاری بسیار پشمریزون هست. ضمن این که پخش آنلاین فیلم هم کلی پول به جیب سازندگان گودزیلا منهای یک واریز خواهد کرد.
جمع بندی
گودزیلا منهای یک از فیلمهای خوب سالهای اخیره. اگر چه جا داشت بهتر باشه و مخصوصا تو پایان فیلم میتونست قویتر عمل کنه ولی باز هم فیلم روالیه و دیدنش به همهی علاقهمندان به سینما توصیه میشه. اگه بخوام نمرهای به فیلم سینمایی گودزیلا منهای یک بدم فک کنم حدود 8.5 از 10 براش مناسب باشه.
هالیوود و سینمای غرب روز به روز تباهتر از قبل داره میشه و عملا اکثر فیلمهاش غیرقابل دیدن شده. امیدوارم سینمای شرق و بالاخص ژاپن بتونه بازگشت پرشکوهی به سطح اول سینمای جهان داشته باشه. البته انیمههای ژاپنی به سطح محبوبیت بسیار بالایی رسیدند و بیصبرانه منتظر انتشار انیمهی The Boy and the Heron آخرین ساختهی آقا میازاکی هم هستیم، ولی گودزیلا منهای یک نشون داد که علاوه بر انیمهها، فیلمهای سینمایی ژاپنی هم میتونند در سطح بیل المللی مطرح بشند و ما رو از شر مزخرفات ساخت نتفلیکس و آمازون و امثالهم رهایی بدن.
روزتون پشمریزون
حالا که لطف کردین پست رو تا آخر خوندین یه نظری هم برای ما ارسال کنید تا ما رو هم خوشحال کنید.