جشنواره فیلم‌های سینمایی نوروزی پشم‌ریزون به مناسبت نوروز 1402


جشنواره نوروزی فیلم های سینمایی پشم ریزون

خودمون هم باورمون نمی‌شه ولی با سومین دوره‌ی پشمواره فیلم‌های سینمایی نوروزی پشم ریزون در خدمت شما هستیم. به همین زودی دو، سه سال گذشت. دم شما گرم که تو این مدت ما رو همراهی کردید. طبق انتظار امسال هم تصمیم گرفتیم تا این سنت حسنه رو ادامه بدیم و به مناسبت نوروز 1402 هم یه سری فیلم‌های سینمایی مشتی به شما پیشنهاد بدیم تا ببینید و ایشالا حالشو برید. صدا سیما، نتفلیکس، اسکار همه‌شون به فنا رفتن، جشنواره‌های سینمایی سطح جهان تباه شدن و وظیفه‌ی خطیر معرفی فیلم‌های خوب به گردن ما افتاده!! 

خلاصه که امسال هم قراره برای هر روز عید نوروز، از چهارشنبه سوری و شب عید بگیرید تا خود سیزده به در یک سری فیلم‌های شاخ و پشم ریزون به شما عزیزان پیشنهاد بدیم. سیستم سطح بندی هم یه کوچولو آپدیت شده و علاوه بر فیلم‌های در سطوح Kids و Men و Legends و Ultra Legends، یکی دوتا سطح دیگه هم دارد که ایشالا باهاشون آشنا می‌شید. اگه با این سطح بندی آشنایی ندارید، خلاصه می‌گم که ترتیب Kid Men Legend صرفا میزان شاخ بودن و سابقه‌ی شما در زمینه‌ی فیلم دیدن ئه و مثلا به این معنی نیست که فیلم‌های Kids مخصوص بچه‌هاس یا فیلم‌های Men رو خانما نمی‌تونن ببین! هدف از سطح بندی اینه که زائقه‌های مختلف رو پوشش داده باشیم. البته ممکنه شما خدای سینما باشید ولی یه روز حال و حوصله نداشته باشید و فیلم سطح Kids ببینید که این هم رواله و اصلا موردی نداره.

انشاالله که از این فیلم‌ها خوشتون بیاد و لحظات خوب و پشم ریزونی رو موقع تماشاشون سپری کنید. اگه باهاشون حال کردید هم خود فیلم و هم ما رو به دوستاتون معرفی کنید. قبل از دیدن فیلم‌ها حتما هم به رده سنی‌شون هم توجه کنید! فیلم‌های پشنهادی جشنواره پارسال رو هم برای علاقه مندانی که دوست دارن تجدید خاطره کنن تو این لینک و جشنواره پیارسال رو تو این یکی لینک قرار دادیم!


لینک مشاهده تیزر پشمواره فیلم 1402 در آپارات


چهارشنبه سوری

ابتدا قرار بود برای چهارشنبه سوری فیلم‌های خواب آور پیشنهاد بدیم تا اسپانسر ما که از بزرگترین تولید کنندگان ترقه در خاورمیانه بود، راضی بشه ولی متاسفانه اسپانسر پولمون رو نداد و به همین دلیل توی چهارشنبه سوری فیلم‌های شاخ پیشنهاد می‌دیم تا ملت بیرون نرن و فیلم‌ها رو ببینن. اگر هم بیرون می رید لطفا خیلی مواظب خودتون باشید و وقتی اومدید خونه فیلم‌های شاخ پیشنهادی رو تماشا کنید و حالشو ببرید.

سطح Kids

The Grand Budapest Hotel (2014)

فیلم rifkins festival وودی آلن

یک فیلم بسیار بسیار زیبا و هنری به کارگردانی وس اندرسون و بازی رالف فینس. تمام لحظات این فیلم زیبا و دلنشینه. وس اندرسون به طراحی صحنه‌های موزون و متقارنش معروفه. خودتون رو برای یک فیلم خاص تکرار نشدنی آماده کنید.

سطح Men

The Guard (2011)

فیلم پیشنهادی 2001 یک ادیسه فضایی

هر وقت اسم برندن گلیسون و یکی از برادران مک‌دونا رو کنار هم دیدین، شک نکنین که اون فیلم فوق‌العاده‌اس. این فیلم ایرلندی درباره‌ی یه افسر محلی با ضوابط خاص خودشه که مجبور میشه به خاطر به خاطر یه پروژه با یه افسر حرفه‌ای بین المللی همکاری کنه.

سطح Legends

Taxi Driver (1974)

رابرت ده نیرو در فیلم راننده تاکسی مارتین اسکورسیزی

راننده تاکسی از برترین فیلم‌های تاریخ سینماست. تکرار نشدنیه. توی این سال‌هایی که فیلم می‌بینم خیلی از فیلم‌ها بودن که اوایل که دیدمشون بهشون ارادت داشتم ولی در ادامه دیگه به اندازه روز اول باهاشون حال نکردم ولی راننده تاکسی اینطوری نیست. همیشه و فارغ از هر حس و حالی که داشتم، تاکسی درایور برای من جزو 10 برتر تاریخ سینما بوده. زوج اسکورسیزی و ده نیرو، فیلمنامه پل شریدر، به همراه بازیگری هاروی کیتل، جودی فاستر و سایبیل شفرد و موسیقی برنارد هرمان همه چیز رو تکمیل کردند. اگه خدای نکرده هنوز تاکسی درایور رو ندیدین چهارشنبه سوری امسال فرصت خوبیه تا اچیومنت دیدنش رو آنلاک کنید. 

سطح Ultra Legends

Ghost Dog: The Way of the Samurai (1999)

فارست ویتاکر در فیلم سینمایی گوست داگ

راجع به این که گوست داگ: راه و روش سامورایی، پشم‌ریزون‌ترین فیلم تاریخ سینماست، قبلا صحبت کردیم. از اون جایی که توی چهارشنبه سوری فیلم‌های اکشن هم می‌چسبه این بار جنبه‌های اکشن گوست داگ رو بررسی می‌کنیم. گوست داگ تو دهه‌ی نود میلادی ساخته شده؛ زمانی که سینما پر بود از فیلم‌های گنگستری و اکشن. آقا جیم جارموش توی گوست داگ ژانر گنگستری رو هم تموم کرد و بقیه فیلم‌ها باید جمع کنن برن.

شب ملی شدن صنعت نفت

برای شب ملی شدن صنعت نفت به صورت مهمان ویژه با مشورت با یکی از بزرگان علم و هنر که در استان‌های تهران، قزوین و زنجان فعال هستند، یک فیلم فانتزی رو در نظر گرفتیم، باشد که مورد پسند قرار گیرد.

Special Guest

Everything Everywhere All At Once (2022)

فیلم سینمایی Everything Everywhere All At Once (2022)

جالبه که اسکار از روی ما اسکی رفت و به محض این که این فیلم رو معرفی کردیم، فردا شبش جایزه بهترین فیلم سال رو داد بهش.

شب عید نوروز

خوب کم کم داریم به لحظات تحویل سال نزدیک می‌شیم. ایشالا که سال 1402 سال خوبی برای هممون باشه. در شب عید به رسم سالیان گذشته، باید فیلم‌های حال خوب کن و روال تماشا بشه تا سختی‌های سال پیش رو بشوره ببره. ما هم قصدمون همینه. سال تحویل ظاهرا ساعت 54 دقیقه بامداد است و بعد از این که با خانواده مراسم تحویل سال رو برگزار کردید، نیمه شب قشنگ می‌تونید فیلم تماشا کنید.

سطح Kids

The Intern (2015)

رابرت ده نیرو در فیلم سینمایی کارآموز

یه فیلم پر از طنز و حس خوب. وقتی که رابرت دنیرو توی 80 سالگی وارد یه استارتاپ میشه و سعی می‌کنه خودشو با تکنولوژی روز و جوان لغ ‌های امروزی هماهنگ کنه. اما کم کم همه‌ی شرکت رو با درایت، پشت‌کار و جنتلمن بودن خودش تحت تاثیر قرار میده.   

سطح Men

On The Waterfront (1954)

مارلون براندو در بار انداز الیا کازان

در بار انداز از فیلم‌های تراز تاریخ سینما به کارگردانی الیا کازان ئه. مارلون براندو‌ی جوان توی این فیلم نهایت گودرت، مرام و لوتی گری رو به نمایش گذاشته باشد که پند بگیریم. دوبله‌ی فیلم دربارانداز بسیار رواله و صدای استاد فقید چنگیز جلیلوند به شاخ‌تر شدن فیلم کمک شایانی کرده.

سطح Legends

(1950) Harvey

جیمز استوارت در فیلم سینمایی Harvey

هاروی اسم یه خرگوشه. اما این یه خرگوش عادی نیست. شش فوت قدشه و فقط جیمز استوارت می‌تونه اونو ببینه. این فیلم درباره‌ی دوستی خیلی زیبای هاروی و جیمز استوارته، این که حالا این هاروی از کجا اومده رو خودتون بعد دیدن این فیلم قضاوت کنین.

روز اول فروردین

خوب سال نو مبارک. ایشالا سال جدید براتون سال پشم‌ریزونی باشه. دیدن فیلم کمدی برای روز اول عید از قدیم روال بوده، هست و خواهد بود. فیلم‌های پیشنهادی اول فروردین 1402 هم فیلم‌های سینمایی کمدی هستند. بعد از اینکه به دیدار بزرگترا رفتید، شبش می‌تویند سراغ فیلم و سینما هم بیایید.

سطح Kids

Hangover (2009)

فیلم سینمایی پیشنهادی The Hangover

این فیلم جزو معدود طنز‌های آمریکایی جدیده که واقعا به دیدنش میارزه. یه جمعی که به خاطر مهمونی قبل از ازدواج برای یه سفر رفتن و این به خاطره انگیزترین سفر عمرشون تبدیل میشه.

سطح Men

Scoop (2006)

اسکارلت جوهانسون و وودی آلن در فیلم سینمایی Scoop

دیدن فیلم‌های آقا وودی آلن برای عید همیشه جواب بوده. توی فیلم اسکوپ با بازی اسکارلت جوهانسون، هیو جکمن و همچنین خود وودی، ماجرای یه قاتل زنجیره‌ای توی شهر لندن به یه شیوه‌ی کاملا سمی روایت می‌شه و برای علاقه مندان به سینمای کمدی هم مناسبه. ضمن این که شوخی با مرگ و ملک الموت هم مثل اکثر فیلم‌های وودی آلن، اینجا هم وجود داره.

سطح Legends

Irma La Douce (1963)

جک لمون و شرلی مک لین در فیلم سینمایی ایرما خوشگله

ایرما خوشگله یکی از کمدی کلاسیک‌های تراز سینما به کارگردانی بیلی وایلدر ئه. وایلدر در این فیلم، مشابه فیلم آپارتمان، باز هم از زوج هنری تراز جک لمون و شرلی مک لین استفاده کرده و لحظات خنده دار و سمی ای رو ایجاد کرده. این فیلم دوبله‌ی فارسی قبل انقلابی معرکه‌ای داره که به لطف مریدان سایت مرحوم تاینی موویز، شاید هنوز هم بشه اونو تو اینترنت پیدا کرد.

روز دوم فرودین

خوب به دوم فروردین رسیدیم. بعد از دید و بازدیدهای احتمالی با خانواده‌ی گرامی به نظر میاد تعلیق خونتون اومده باشه پایین، فلذا امسال هم روز دوم فروردین رو به فیلم‌های Thriller اختصاص دادیم.

سطح Men

High and Low (1954)

توشیرو میفونه و تاتسویا ناکادای دو غول بازیگری سینمای ژاپن

بالا و پایین یک تریلر خوش ساخت به کارگردانی آکیرا کوروساوا است. کوروساوا که به فیلم‌های سامورایی اش شناخته می‌شه در این فیلم از توشیرو میفونه و تاتسویا ناکادای دو غول بازیگری سینمای ژاپن استفاده کرده و یه اثر هنری متفاوت از خودش به جای گذاشته. این سه بزرگوار ثابت کردن که برای ارائه‌ی یه کار پشم‌ریزون نیازی به ردای سامورایی ندارن. اگرچه اواخر این فیلم یه مقدار جذابیتش کم می‌شه اما تا نیمه با یه تریلر بسیار شاخ طرف هستیم. 

سطح Legends

Double Indemnity (1944)

فیلم سینمایی پیشنهادی غرامت مضاعف بیلی وایلدر

غرامت مضاعف یکی از فیلم‌های شاخ دهه چهل میلادی به کارگردانی بیلی وایلدر ئه. در دهه 40 به دلیل شرایط جنگ جهانی، اکثر فیلم‌ها فضای تاریکی داشتن، شاید واسه همین سینمای نوآر شکل گرفت و این فیلم هم همینطوره. اگه اهل سینمای کلاسیک باشید از دیدن این فیلم لذت کافی رو می‌برید.

سطح Ultra Legends

Rope (1948)

جیمز استوارت در فیلم سینمایی طناب آلفرد هیچکاک

هر جا صحبت از تریلر باشه، نام آلفرد هیچکاک استاد تعلیق سینما به میان میاد. استاد هیچکاک این فیلم رو به صورت One Take گرفته؛ یعنی کل فیلم به صورت یک تکه است و تقریبا هیچ کاتی صورتی نگرفته. البته تقریبا، چون مدت زمانی که نگاتیوها می‌تونستن فیلم ذخیره کنن، محدود بوده و در عمل از 10 حلقه فیلم استفاده شده و فیلم 10 کات مخفی داره. جدای از مسائل فنی، این فیلم اولین همکاری جیمز استوارت و هیچکاک هم هست و دیدنش برای علاقه‌مندان به سینما، توصیه می‌شه. این فیلم از پیشتازان ژانر سم در سینما هم بوده.

روز سوم فرودین

روز سوم فروردین به نظر میاد که همزمان شده با آغاز ماه رمضون. پس ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات، فیلم‌های امروز تو ژانر انگیزشی هستند که انگیزتون بره بالا. 

سطح Kids

Coach Carter (2004)

ساموئل ال جکسون در فیلم سینمایی پیشنهادی مربی کارتر

 این فیلم داستان یه مشت جوان لغ از پایین محله‌ی ریچمونده که هیچ نظم و ترتیبی ندارن و مدرسه هم خیلی روشون حساب باز نمی‌کنه. اما مربی کارتر میاد و این جوانارو به راه راست هدایت می‌کنه و سعی می‌کنه یه آینده درست حسابی براشون ترسیم کنه.

سطح Men

Castaway (2001)

تام هنکس در دورافتاده رابرت زمکیس

دور افتاده دومین همکاری رابرت زمکیس و تام هنکس پس از فارست گامپ ئه. ایده‌ی گیر افتادن توی یه جزیره بارها در سینما و تلویزیون پیاده سازی شده ولی هیچکدومش به تر و تمیزی دور افتاده نیست. اگه تو دیدن این فیلم کوتاهی کردین 3 فروردین 1402 روز خوبیه تا این فیلم زیبا رو تماشا کنید.

سطح Legends

My Left Foot (1989)

دنیل دی لوئیس در پای چپ من

پای چپ من فیلمی بر اساس زندگی‌نامه‌ی کریستی براون، هنرمند ایرلندیه که دنیل دی لوئیس نقش ایشون رو ایفا کرده. شاید در نگاه اول این فیلم حوصله سر بر به نظر بیاد اما در عمل بسیار جذابه و به زیبایی زندگی پر ماجرای کریستی براون رو به تصویر کشیده. بازی دی لوئیس و برندا فریکر، بازیگر نقش مادر کریستی براون فوق العاده است و هر دوی این ها بابت این فیلم اسکار گرفتند.

روز چهارم فرودین

امروز برای چهارم فروردین فیلم‌های سینمایی درام قراره پیشنهاد بدیم، اما علاوه به بر 4 سطح قبلی دو سطح جدید هم به فیلما اضافه کردیم که اگه مورد استقبال قرار بگیره برای سال‌های آینده هم انشاالله ادامه شون می‌دیم.

سطح Kids

Three Colours: Blue (1993)

ژولیت بینوش در فیلم سه رنگ آبی کریستف کیشلوفکسی

فیلم آبی از سه گانه‌ی رنگ اثر کارگردان لهستانی کریستف کیشلوفسکی از آثار بسیار زیبا وهنری سینمای فرانسه‌اس. نام گذاری این فیلم به سه رنگ پرچم فرانسه برمی‌گرده که هر کدوم از این رنگ‌ها به یک حقیقت اجتماعی اشاره دارند. سه رنگ آبی سفید و قرمز به تشتیب نشان از آزادی برابری و برادری اشاره دارند. 

سطح Men

The Mule (2018)

کلینت ایستوود در فیلم سینمایی The Mule 2018

آقا کلینت ایست وود حتی تو نود سالگی هم هنرنمایی می‌کنه. توی این فیلم کلینت ایستوود مثل جوونیاش عالی بازی کرده و تنهایی فیلمو درآورده. به غیر از اون این فیلم می‌تونه یه روش‌هایی رو به کارتل‌های مواد آموزش بده. 

سطح Legends

Ed Wood (1994)

جانی دپ در فیلم سینمایی اد وود ساخته‌ی تیم برتون

اد وود فیلمی به کارگردانی تیم برتون و با بازی سوپر استار همیشگی فیلم‌هاش جانی دپ ئه. اد وود زندگی نامه شخصی به همین نام رو روایت می‌کنه که ازش به عنوان بدترین کارگردان تاریخ سینما یاد می‌شه. بدترین بودن خودش یه جور اچیومنت ئه، کار هر کسی نیست و ارزش ساخت یک فیلم پشم ریزون درباره اش رو داره. به غیر از این موضوع، اخیرا توی یوتیوب ویدیوهای Bad Acting بسیار باب شده. این فیلم کلا به Bad Acting و Bad Directing می‌پردازه و فیلم اد وود بسیار برای علاقه مندان این سبک ویدیوها جذابه.

سطح Ultra Legends

Close-UP (1990)

سبزیان در فیلم سینمایی کلوز آپ عباس کیارستمی

کلوز آپ یا نمای نزدیک یکی از فیلم‌های تراز سینمای ایران به کارگردانی عباس آقا کیارستمی ئه. کلوز آپ بسیار ایده‌ی جذابی داره و مرز بین فیلم و مستند رو به تصویر کشیده. این فیلم بر اساس یه داستان واقعی ئه، بازیگراش هم همون شخصیت‌های واقعی اش هستن، اما نمی‌شه این فیلم رو در دسته‌بندی مستند گذاشت. دیدن این فیلم برای علاقه مندان به سینما به شدت توصیه می‌شه. 

سطح gods

Monsieur Verdoux (1947)

چارلی چاپلین در فیلم سینمایی موسیو وردو

رسیدیم به سطح خدایان که امسال تازه به سطح بندیمون اضافه شده. توی فیلم موسیو وردو، چارلی چاپلین که همیشه اون رو یک فرد دلسوز و مظلوم می‌دیدیم، یه نقش کاملا منفی رو ایفا کرده و همین یه موضوع، سطح فیلم رو تا درجه‌ی خدایان بالا میاره. ایده‌ی فیلمنامه رو اورسن ولز ارائه کرده، هرچند چاپلین تغییرات زیادی توی اون داده. به هر حال دیدن چاپلین در یک نقش کاملا منفی موجب ریختن پشمان شما خواهد شد.

سطح Kratos

The Turin Horse (2011)

فیلم سینمایی پیشنهادی اسب تورین ساخته بلا تار

این فیلم فوق‌العاده فقط دیدنش صبر کریتوس و قلب بیدار می‌خواد. این فیلم توسط کارگردان مجارستانی بلا تار ساخته شده و روند خیلی آروم و دلینشینی داره. از اون جایی که فیلم سرجمع ده خط هم دیالوگ نداره ما هر چی از داستان بگیم انگار همه‌شو اسپویل کردیم. پس ماجراجویی اسب تورین رو تماشا کنید.

روز پنجم فرودین

خوب به روز پنجم فروردین رسیدیم  و ممکنه خیلی هامون رفته باشیم سر کار. بعد از یک روز کاری دیدن یک فیلم بشور و ببر که خستگی تن آدم رو در کنه به شدت جوابه. پس فیلم‌های امروز رو از دست ندین.

سطح Kids

The Mechanic (2011)

جیسون استاتهام در فیلم سینمایی مکانیک

به هر حال دیدن حرکات و بدن موزون جیسون استاتهام میتونه میتونه خستگی رو از تن هر کسی در کنه. فیلم مکانیک 1 از شاهکار های جیسونه و نسبت به بقیه کاراش یه مقدار متفاوته.

سطح Men

The Lincoln Lawyer (2011)

متیو مک کانهی در فیلم سینمایی وکیل لینکلن سوار

فیلم‌های دادگاهی همیشه جذابیت خاص خودشون رو دارن. این فیلم با بازی متئو مکانهی ( میم معروف اینتراستلار ) جزو جنایی‌های خوب نسل جدید سینماست. موسیقی خوبی هم داره. امیدوارم که لذت ببرین. 

سطح Legends

Wait Until Dark (1967)

آدری هپبورن در فیلم سینمایی تا تاریکی صبر کن

تا تاریکی صبر کن یه فیلم جنائی با بازی آدری هپبورن و به کارگردانی ترنس یانگ (کارگردان جیمز باند‌های قدیمی) ئه. توی این فیلم آدری هپبورن، نقش یک فرد نابینا رو بازی می‌کنه که درگیر یه ماجرای سرقت می‌شه. این فیلم ته مایه های ثریلر و ترسناک رو هم داره و قطعا دیدنش برای اسطوره‌های سینما جوابه.

روز ششم فرودین

خوب امروز ششم فروردین ئه قراره برای امروز چند تا فیلم تاریخی / نیمه تاریخی به شما پیشنهاد بدیم باشد که مطلوب ذائقه‌ی شما عزیزان قرار گیرد.

سطح Kids

Gladiator (2001)

راسل کرو در فیلم سینمایی گلادیاتور

یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما که دیدنش بر هرکسی واجبه. موسیقی متنش هم توسط استاد بزرگ هانس زیمر زده شده. همواره میان پادشاهان و فرماندهان ارتش اختلاف وجود داشته. زیرا پس از پیروزی در جنگ‌ها محبوبیت فرمانده رفته رفته بیشتر میشه و ممکنه که دست به خیانت بزنه. این فیلم همین موضوع رو در امپراطوری روم که از بزرگترین امپراطوری های تاریخ بوده نشون میده.

سطح Men

Inglourious Basterds (2009)

کریستف والتز در فیلم سینمایی پست فطرت های لعنتی

تارانتینو معروف به اینه که حقایق تاریخی رو به اشتباه نشون میده. اگه می‌خواید یه روایت متفاوت از جنگ جهانی دوم بشنوید سراغ این فیلم برید. در ضمن این فیلم شامل صحنه‌های خشن و کلمات نامناسبه پس حواستون جمع باشه.

سطح Legends

The Last of the Mohicans (1992)

دنیل دی لوئیس در فیلم سینمایی آخرین موهیکان

آخرین موهیکان یک فیلم حماسی / تاریخی به کارگردانی مایکل مان و با بازی دنیل دی لوییس ئه. موسیقی متن این فیلم ساخته‌ی رندی ادلمن و ترور جونز، بسیار شاخ و پشم ریزون ئه. در این حد که صدا و سیمای ایران به صورت محیر العقولی از اون موسیقی، داخل دوبله‌ی سه گانه‌ی ارباب حلقه‌ها بهره برده. واسه همین موقع دیدن این فیلم به صورت ناخود آگاه یاد ارباب حلقه‌ها می‌افتین، که ابدا بد نیست و حتی جذابیت های فیلم رو بالاتر هم می‌بره. 

روز هفتم فرودین

هفتم فروردین روز جهانی تئاتر و هنرهای نمایشه ئه. بنابراین برای امروز به جای فیلم سینمایی، چند تئاتر شاخ بر اساس نمایشنامه‌های معروف هنر ششم برای شما درنظر گرفتیم. امیدوارم لذت ببرید.

سطح Kids

Confession (1396)

تئاتر اعتراف شهاب حسینی و علی نصیریان

یک تئاتر خوب با هنرنمایی شهاب حسینی و علی نصیریان که در اون یک قاتل سریالی برای اعتراف پیش یک پدر روحانی اومده...

سطح Men

Les Misérables (1980)

فیلم سینمایی بر پایه تئاتر بی نوایان با حضور راسل کرو و هیو جکمن

بینوایان یک نمایشنامه موزیکال بر اساس رمان بینوایان ویکتور هوگو ئه که در ابتدا در سال 1980 به زبان فرانسوی منتشر شد. این نمایشنامه در چندین نسخه و به زبان‌های مختلفی اجرا شده و به راحتی در یوتیوب نسخه‌های مختلف اون موجوده. حتی در ایران هم این نماشنامه با حضور کلی بازیگر مشهور داخلی اجرا شد که اون هم اتفاقا در اینترنت موجوده. نسخه‌ای که ما عکسش رو گذاشتیم، نسخه‌ی سینمایی سال 2012 بینوایان ئه که تو این فیلم هم، یه جین ستاره معروف سینما بازی کردن.

سطح Legends

The Pillowman (2003)

تئاتر مرد بالشی مارتین مک دونا با حضور احمد مهرانفر، نوید محمد زاده و پیام دهکردی

به نظر من بهترین اثر مارتین مک دونا همین نمایش‌نامه‌ی مرد متکایی هستش. البته بازیگرای ایرانی این تئاتر هم فوق‌العاده بازی کردن. حتما توی همین عید این تئاترو تماشا کنید.

روز هشتم فرودین

رسیدیم به هشتم فروردین. تو سال‌های گذشته خیلی فیلمی از ژانر سورئال قرار نداده بودیم واسه همین امروز 8 فروردین 1402 رو به نمایش فیلم‌های سورئال اختصاص دادیم.

سطح Kids

The Enemy (2013)

پیشنهاد فیلم سینمایی The Enemy 2013

اوایل که این فیلم اومده بود خیلی بهش تهمت ضدزن بودن میزدن و به همین خاطر خیلی تخریبش کردن. اما در واقع در این فیلم زن خودش نشانه‌ای از کنترله و مردم برداشت اشتباهی داشتند. موضوع این فیلم برای من به شخصه خیلی جذاب بود. حتما بعد فیلم تحلیلشو بخونید. 

سطح Men

Melancholia (2011)

کریستن دانست در فیلم سینمایی مالیخولیا لارس فون تریه

این اثر لارس ون تریر نسبتا دارکه و سعی کرده با نماد گذاری‌هایی که داشته واقعیات بیماری روانی مالیخولیا رو به نمایش بذاره. به هرحال دیدن فیلم سورئال یه مقدار حوصله می‌خواد برای دیدنش باید بیشتر از حد معمول وقت بزارین

سطح Legends

Intervista (1987)

فدریکو فلینی و مارچلو ماسترویانی در فیلم سینمایی Intervista

مصاحبه، یک فیلم سینمایی خاص از فدریکو فلینی کارگردان شهیر ایتالیایی، با بازی مارچلو ماسترویانی سوپر استار بلامنازع سینمای ایتالیاست. این فیلمِ چند لایه، از مصاحبه گرفتن یه جوان جویای نام شروع می‌شه ولی روند مصاحبه خودش تبدیل به یک فیلم دیگه می‌شه. این فیلم رفرنس‌های زیادی به فیلم زندگی شیرین (1960) خود فلینی می‌زنه و اگه La Dolce Vita رو دیده باشین، از مصاحبه لذت دوچندان می‌برید.

روز نهم فرودین

رسیدیم به نهم فروردین و چه روزی بهتر از نه فروردین برای دیدن فیلم‌هایی از ژانر سینمایی سم. اگه با ژانر سم آشنایی ندارید بهتره قبل از دیدن این فیلم‌ها این مقاله‌ رو مطالعه کنید.

سطح Men

The Banshees of Inisherin (2022)

کالین فارل و برندن گلیسون در فیلم سینمایی بنشی های آینیشرین ساخته مارتین مک دونا

بنشی‌های آینیشرین که اخیرا جایزه‌ی Pashmak d'Or برترین فیلم سال 2022 رو دریافت کرد، از فیلم‌های تراز ژانر سم ئه. این فیلم به نویسندگی و کارگردانی مارتین مک‌دونا، شکسپیر عصر جدید، روابط سمی دو دوست قدیمی با بازی زوج تراز کالین فارل و برندن گلیسون رو روایت می‌کنه. بنشی‌های آینیشرین دوبله هم شده و می‌تونید نسخه‌ی دوبله شده اش که توش حداکثر 10 20 فریم سانسور شده رو با خانواده تماشا کنید.

سطح سم: پفک نمکی  

سطح Legends

The Big Lebowski (1997)

جف بریجز در فیلم سینمایی لبوفسکی کبیر برادران کوئن

لبوفسکی کبیر به طور قطع قویترین سم ساخته توسط برادران کوئنه. توی این فیلم لحظه‌ای پیدا نمی‌کنید که یه سم درست حسابی نداشته باشه. برادران کوئن لبوفسکی کبیر رو با دیدگاه هر سکانس هر لحظه سم ساختن. این فیلم جزو 5 سم برتریه که من دیده‌ام و به هیچ وجه از دستش ندین.

سطح سم: چای سبز

سطح Ultra Legends

Night On Earth (1990)

روبرتو بنینی در فیلم سینمایی شبی رو زمین ساخته جیم جارموش

وقتی کارگردان جیم جارموش باشه و روبرتو بنینی بازیگر، سم به حالت انفجار می‌رسه. داستان بسیار جذاب از ماجراجویی پنج راننده تاکسی در پنج شهر مختلف که از زاویه دید جیم جارموش بهش نگاه شده. بینید و راضی باشین.

سطح سم: لاستیک کویر موتور

روز دهم فرودین

رسیدیم به دهم فروردین. معمولا عید خیلی زود تموم می‌شه ولی ماه رمضون کلی طول می‌کشه امسال تقابل این دو خیلی پیچیده است و بحث‌های روانشناسانه رو هم شامل می‌شه؛ به همین خاطر پیشنهاد امروز فیلم‌ها رو به فیلم‌های روانشناسانه اختصاص دادیم.

سطح Kids

Sixth Sense (1999)

بروس ویلیس در فیلم سینمایی حس ششم

این روزا توی ماه رمضون سری زندگی پس از زندگی توی تلویزیون پخش می‌شه. موضوع فیلم حس ششم هم شبیه همون و راجع به روح و مرگ و این جور چیزاست. اما برعکس اون سری این فیلم واقعا ارزش دیدن داره و می‌تونین از بازی بروس ویلیس لذت ببرین. 

سطح Men

One Flew Over the Cuckoo's Nest (1975)

جک نیکولسون در فیلم سینمایی دیوانه از قفس پرید ساخته میلوش فورمن

دیوانه از قفس پرید یکی از فیلم‌های تراز تاریخ سینما به کارگردانی میلوش فورمن و با بازی افسانه‌ای جک نیکولسون ئه. این فیلم تو زمانی که اسکار هنوز جایزه‌ی با ارزشی بود هر پنج جایزه اصلی جشنواره رو درو کرد تا نشون بده چه فیلم شاخیه. اسم اصلی این فیلم پرواز بر فراز آشیانه فاخته است، این در حالیه که فاخته هیچ آشیانه ای نمی‌سازه، دیگه خودتون حساب کار دستتون بیاد. دوبله‌ی این فیلم و صدای ناصر تهماسب به روی جک نیکولسون هم بسیار تر و تمیزه.

سطح Legends

Spellbound (1945)

اینگرید برگمن در فیلم سینمایی طلسم‌شده به کارگردانی آلفرد هیچکاک

طلسم شده یک فیلم ثریلر روانشناختی از آلفرد هیچکاک، با بازی اینگرید برگمان و گرگوری پگ ئه. اینگرید برگمان توی این فیلم نقش یک روانشناس رو بازی می‌کنه که باید رویاهای سمی یه بیمار رو تحلیل کنه. آقا هیچکاک برای خلق این رویاها از سالوادور دالی، نقاش سورئالیست اسپانیایی کمک گرفته که هممون ایشون رو با مدل عجیب سیبیلش می‌شناسیم.

روز یازدهم فرودین

خوب، رسیدیم به یازدهم فروردین. قراره امروز کنداکتور پشم‌ریزون با سه فیلم پشم‌ریزون در سبک معمایی در خدمت شما باشه. 

سطح Kids

The Prestige / The Illusionist (2006)

شباهت فیلم سینمایی پرستیژ با شعبده باز

برای سطح Kids فیلم‌های معمایی، دو تا فیلم کاملا مشابه رو در نظر گرفتیم. پرستیژ و شعبده باز که هر دو در سال 2006 ساخته شدن. این فیلم‌ها ماجراهای پشت پرده شعبده بازی رو در حدود 100 سال پیش، روایت می‌کنن و سرشارن از غافلگیری‌های جذاب. جالب این جاست که هیچکدوم از این دو فیلم از روی دیگری اسکی نرفتن، چون جفتشون تو یه سال پخش شدن. این دو فیلم به قدری شبیه هستن که یادم می‌ره کدوم، کدوم بود ولی تو جذاب بودن جفتشون شکی نیست.

سطح Men

Drishyam (2015)

پیشنهاد فیلم سینمایی هندی دریشام

البته همین اول باید بگم این فیلم خیلی از ویژگی‌های فیلم‌های هندی رو نداره و با سبک و سیاق هالیوودی ساخته شده. پس توی این فیلم خیلی منتظر گروپ‌دنس‌های هندی نباشین. داستان فیلم هم خیلی خلاقانه‌اس. آجی دوگان هم که شاید خیلی از هندی بین ها اونو با فیلم سینگهام میشناسن در این فیلم بازی کرده.  

سطح Legends

Witness for the Prosecution (1957)

فیلم سینمایی Witness for Prosecution ساخته بیلی وایلدر

امسال سه تا فیلم از آقا بیلی وایلدر تو سه تا ژانر متفاوت معرفی کردیم. فیلم شاهدی برای محاکمه از فیلم‌های جذاب دادگاهی سینماست که غافلگیری‌های فراوانی رو داره، در این حد که آحر فیلم می‌گه ناموسا داستان فیلم رو اسپویل نکنید. ما هم حرفشون رو گوش می‌کنیم و به جای تعریف خلاصه داستان، شما رو به دیدن این فیلم شاخ سوق می‌دیم.

روز دوازدهم فرودین

رسیدیم به 12 فروردین و امروز قراره با انیمیشن در خدمت شما باشیم. امیدوارم انیمیشن‌های پیشنهادی ما اوقات خوشی رو برای شما فراهم کنه.

سطح Kids

The Incredibles (2004)

آقای شگفت انگیز سیاه در انیمیشن شگفت انگیزان

شگفت انگیزان از برترین ساخته‌های پیکسار ئه که در سال‌های اخیر به واسطه‌ی meme هایی که از روش ساخته شده، دوباره در جهان مطرح شده. اگه شگفت انگیزان رو ندیدین که نصف عمرتون بر فناست و هرچه سریع‌تر نسخه‌ی دوبله‌ی مرحوم گلوری اون رو پیدا کنید و تماشا کنید. اگه هم دیدینش، برای متوجه شدن منشا ساخت meme های آقای شگفت انگیز، دوباره دیدنش خالی از لطف نیست.

سطح Men

Puss in Boots: The Last Wish (2022)

انیمیشن گربه چکمه پوش 2 آخرین آرزو

گربه چکمه پوش: آخرین آرزو انیمیشن تراز سال 2022 ئه که دریم ورکس رو پس از سال‌ها بالاتر از دیزنی/پیکسار قرار داد. موضوع این انیمیشن بسیار قوی ئه و نقش منفی بسیار شاخی رو هم داره. گرافیک این انیمیشن یه حالت فانتزی خاصی رو داره که گربه چکمه پوش 2 رو از سایر انیمیشن ها متمایز می‌کنه. این انیمیشن به قدری جذاب بود که من رو متقاعد کرد تا قسمت قبلی و همچنین اسپین‌آف کوتاه قبلیش رو ببینم ولی هیچکدوم به شاخی آخرین آرزو نبود. گربه چکمه پوش هم طنز شاخی داره، هم موضوعات جدی شاخی رو روایت می‌کنه. تو دیدنش شک نکنید.

سطح Legends

Castle in the Sky (1986)

انیمه قلعه در آسمان ساخته هایائو میازاکی

اسطوره‌ها انیمیشن‌های غربی پاسخگوی نیازهاشون نیست. اون‌ها ژاپنی‌شو می‌زنن. استاد هایائو میازاکی هم که انیمه ساز تراز ژاپن ئه. من به شخصه هر انیمه‌ای که ازش دیدم شاخ بوده. قلعه در آسمان هم از این قضیه مستثنی نیست. این انیمه اولین کار استودیو Ghibli محسوب می‌شه؛ واسه همین انتظار جزئیات متحرک در حد شهر اشباح، شاهزاده مونونوکه یا قلعه متحرک هاول رو نداشته باشید ولی باز هم شاخه و محیطش بسیار زیباست. امضای میازاکی پای یه اثر برای دیدنش کافیه. 

روز سیزده به در

دیگه رسیدیم به سیزده به در. ایشالا که تفرج در طبیعت بهتون خوش گذشته باشه. تو غروب سیزده به در به جای این که بشینید الکی افسوس بخورید، پاشید فیلم‌های پیشنهادی پشم ریزون رو تماشا کنید، چون افسوس فایده نداره. ژانر فیلم‌های پیشنهادی سیرده به در مثل سال‌های گذشته ماجراجویی ئه.

سطح Kids

Rango (2011)

انیمیشن رنگو

رنگو خیلی انیمیشن خاص و خوش ساختیه. او موقع که تازه اومده بود ما بچه دبیرستانی بودیم و اینو تو کلاس دیدیم. یادمه که چقد از کیفیت شاخ این پشمامون ریخته بود. در مقایسه با تن تن که همون موقع اومده بود خیلی سرتر بود. در ضمن اولین بارم بود که صدای جانی دپ رو میشنیدم. ما تو پشم ریزون شما رو دعوت می‌کنیم که خودتون برین بیرون و ماجراجویی کنید. اما برای موقعی که برگشتین خونه می‌تونین ماجراجویی رنگو توی دنیای وسترن رو مشاهده کنید.

سطح Men

Jaws (1975)

پیشنهاد فیلم سینمایی آرواره‌ها

آرواره‌ها رو می‌شه اولین بلاک باستر تاریخ سینما دونست. این فیلم تو زمان خودش گیشه رو جر داد و 476 میلیون دلار فروش داشت. اونم دلار اون زمان. این نکته وقتی جالب تر می شه که متوجه بشید هزینه‌ی ساخت این فیلم تنها 9 میلیون دلار بوده و این یعنی 52 برابر سود. یعنی اگه اسپیلبرگ از آب کره می‌گرفت، اینقدر سود نمی‌کرد. ضمن این که این فیلم تو زمان خودش خیلی تاثیر گذار هم بوده و باعث شده بود تا یک سال، مردم از ترس کوسه جرئت نکنن سمت ساحل و دریا برن.

سطح Legends

Broken Flowers (2005)

بیل مری در فیلم سینمایی گل‌های شکسته جیم جارموش

این هم یه فیلم دیگه از کارگردان خبره جیم جارموشه و بیل موری داخلش هنرنمایی می‌کنه. به سبب نامه‌ی مرموزی که به دست بیل موری میرسه اون برمی‌گرده و با دوستان دوران جوونیش تجدید دیدار می‌کنه...  


  1. در تاریخ

    @امیر. والا غلام رو ندیدم ولی کلا هر فیلمی که توش یه جوان داش مشتی با خوی یاغی گری داره به صورت ضمنی از در بار انداز و مارلون براندو اسکی رفته.

    8
  2. در تاریخ

    این فیلم on the waterfront که معرفی کردید یه نسخه ی هندی هم داره که صدا و سیما قبلا نموده بود انقدر نشون میداد، اسمشم ghulam بود.

    7
دیدگاه خود را وارد کنید.
"شش به اضافه هشت"